Järnbrist

PopcornPlayer

Trådstartare
Har jag haft problem med i stort sett hela graviditeten.
Min blodvärde är äckligt lågt, och iom att jag legat mycket still pga foten senaste 7-8 veckorna, så har jag inte rört mycket på mig, men jag blir lätt illamående och yr. Främst yr. Kan sitta uppe en halvtimme kanske, sen måste jag gå o lägga mig. O så håller det på hela dagarna. När jag varit iväg på ex MVC o dyl brukar det snurra till ordentligt.

Äter självklart järntabletter, vilket resulterat i en ännu hårdare mage (som om jag inte fått nog av det från att ligga still + mediciner).
Jag har konstaterat trångt arselhål :o (gick till en doktor för ett par år sedan för att det gjorde ont när jag gjorde nr 2, o har gjort sålänge jag kan minnas) o fick min första hemorojd för ett par veckor sedan. Nu har jag fått min andra.
Jag kan inte i ord beskriva hur ont det gör. :cry:
Att bli överkörd av en buss känns som rena barnleken i jämförelse nästan.

Jag har haft många olika teorier om varför jag är yr och illamående, för med järntabletterna är inte mitt blodvärde riktigt lika lågt längre, och jag tror inte att det kan vara hela orsaken. Jag har bytt ut det rostade brödet på morgonen mot frukt. Jag har slutat äta medicinen för foten. Jag har provat ignorera yrseln och vänta på att den ska gå över. Jag har provat att sitta ute mycket och få frisk luft. Inget gör ngn skillnad.

Idag har jag för första gången kunnat vara uppe fram tills nu utan att gå o lägga mig en enda gång. Och vad har jag gjort annorlunda idag mot annars?
Jag glömde äta järntabletten imorse. Kan det hänga ihop eller är det bara önsketänkande? Byta sort kanske?

Sv: Järnbrist

Självklart ska du byta sort! Det finns flytande järntillskott också som inte ska ge lika hård mage har jag läst.

Gör det ont att göra nr 2 kan du köpa xylocain salva, den är bedövande och verkar på 5-10 minuter. Den är bra oxå om man får sår efter förlossningen som svider, eller om man måste rengöra ett sår som gör väldigt ont, man kan också ha de på bröstvårtorna innan amning (ska självklart tvätta bort det ordentligt) och jag har haft det på blåsor i munnen när jag ska äta när det gör riktigt ont.

Du kan ju också äta leverpastej på mackan, havregrynsgröt med jordgubbssylt = MASSOR med järn, men tänk på att kalcium försvårar intaget, så drick/ät ingenting som innehåller mjölk före och efter du ätit ditt järntillskott/järn rik mat.

Jag hade kanonbra hb-värden när jag var gravid, men var himla yr ändå och det berodde på blodtrycket. Jag vet inte vilken vecka du är i nu men om man sitter/ligger mycket så trycker bebisen på kroppspulsådern och de kan man också bli väldigt yr och t.om. svimma av.

Paraffinolja kan hjälpa till när du ska göra nr 2 iallafall. Den kan underlätta mycket. Jag fick dricka sådan efter förlossningen då jag inte fick trycka på.

Järntabletter fick jag lägga av med pga alldeles för hår mage.

Jag har lågt järnvärde, hade mycket lägre efter förlossningen än innan. Blir yr om jag står för länge. När jag har mens kan jag knappt stå i kön i affären när jag ska handla mat.

Dessa äter jag ( 4 st / dag )

209478s.jpg

Och jag äter den här sorten, en tablett per dag är rekommenderad dos.
Har inte haft några som helst problem med magen under graviditeten, om det är åt nåt håll ibland så är jag snarare lite lös.

21_1223057711.gif

Köps på hälsokosten, 20mg järn per tablett. Info finns här:
http://www.ledins.se/page_productspec.php?ID=21

Men bäst är ändå maten! Leverpastej på frukostmackan, micra upp broccoli eller bladspenat som extra tillbehör till middagen.

Jag åt Niferex i mitten av graviditeten. Märkte ingenting på min mage när jag åt de. Blev tipsad om de av en kompis som hade lågt HB och känslig mage.

Svarar alla.

Det är Niferex jag äter. Blev rek. av barnmorskan att äta någon järntablett som börjar på D istället (tillfälligt hjärnsläpp), dubbel dos. Dessutom var det tydligen inte bättre för magen. Jag brukar inte ha problem med hård mage i vanliga fall. Nu sitter jag ju som sagt mycket still, så det bidrar väl också.
Är i v 30 nu. Kan ju fortfarande inte gå, så jag skickade iväg morsan vid första hemorojden o köpa salva. Dock köpte hon fel, o kom hit med stolpiller:crazy:... Har vid två tillfällen haft så ont att jag faktiskt använt dom, och dom hjälper, men jävlar vad ont det gör första halvtimmen:o.

Leverpastej äter jag oftast på mackan, kalcium blir det inte mycket av då jag är laktosintollerant.

Jag som har supertrög mage trodde jag skulle bryta ihop när jag började man järnpreparat under grividiteten. Självklart har jag alltid problem med järnet också...

Men jag har ätit Vi-Siblin under tiden. I början åt jag det nog 3-4 ggr per dag för att hålla igång magen. Det är fibrer som bulkar upp, så det "laxerar" inte. Laktulos däremot var rena giftet och hjälp vad magknip jag fick av det.

Ja flytande järn blir man inte hård i magen av. (Det har jag ätit sen jag var liten och äter än med jämna mellanrum) Men det är inte alls samma styrka som t.ex. Niferex. När jag hade tömda järndepåer så räckte inte det flytande järnet för att fylla på dem igen.

Som extra bonus är Vi-Siblinet otroligt skönt att äta efter förlossningen om man är orolig för att göra nummer två, för äter man det slipper man trycka på/vara hård i magen.

Jag tror faktiskt inte att jag blev lika dålig i magen när jag åt dem där på D. Men det är säkert 10 år sedan och jag minns inte hur många jag åt per dag. Då var jag ju heller inte gravid... Nu blev jag hård i magen bara av det och sen med järntabletter på blev det extra allt ;) Men som sagt löste det sig! (Rent ut sagt!)

Hemorrojder kan vara hormonella när man är gravid. Fast det gör ju inte mindre ont för det. Dricker du jättemycket vatten?

Duroferon funkar bra för mig. Niferex funkar inte alls bra.

Har Profylax hemma, men det har mer känts som en akutlösning om det verkligen inte går att gå på toaletten. Man ska tydligen ta tabletten på kvällen och sen ska det vara dags på morgonen. Jag som hoppar på kryckor är livrädd för att inte hinna till toaletten :o så jag har inte vågat äta dom.

Ja, ut kommer det ju - till slut :p

Öka på vattenintaget om du kan. Äter du lösande mat? Linfrön, katrinplommon, päron mm? Kan yrseln ha med blodtrycket att göra? Vad har du i blodtryck?

Äpplen? Är det lösande mat?

Tror jag inte, nu vet jag inte vad det ligger på exakt, men enl barnmorskan är det ngt lågt, men inte för att vara under en graviditet.

Får ju blodförtunnande i spruta varje dag, nu trodde barnmorskan att det inte ger yrsel/illamående, är det ngn som vet?

Nej äpplen är inte löande. Tvärtom.

Äter du bulkmedel blir du inte akut nödig och måste skynda på toa. Utan din mage helt enkelt bara fungerar eftersom att det blir mer volym och mer vatten bundet i tarmen som gör att det fungerar. Det går INTE att jämföra med laxerande medel.

Jag har också problem med lågt järnvärde. Jag var nere på 93 för 3 veckor sen men nu har det kommit över 100. Jag äter 3 st niferex om dagen och tarmarna tar stryk. Men för att jag ska orka med överhuvutaget, så måste jag ju få i mig järnet.

Jag äter bulkmedlet som heter inolaxol. Det är fantastiskt bra :love: Så nu fungerar min tarm normalt. Det tog ca 2 dagar innan det började fungera ordentligt, men nu vill jag inte leva utan det...:p
Laxeringsmedel ska man hålla sig borta från när man är gravid för det kan i värsta fall sätt igång värkar. Men sånt som inolaxol är alltså bulkmedel.

Det kan hjälpa väldigt mycket om du tar järntabletten det sista du gör på kvällen innan läggdags och då med ett glas juice eller c-vitaminbrus. Du ska helst inte ha ätit på 2 timmar innan. Då kan tarmen ostört jobba med järntabletten. Det gjorde väldigt stor skillnad för mig att ta tabletterna på kvällen.

Men om du byter till ex hemofer, så måste du vara medveten om att den innehåller mycket mindre järn än niferex, så har du riktigt låg järnvärde så räcker den kanske inte till. Så kolla på innehållet om du bestämmer dig för att byta tablett.¨
Annars har jag hört också om att duroferon kan passa andra bättre.

Hoppas du får ordning på det för det är ett helsike att vara så trött av lågt järnvärde och dessutom ha magproblem :cool:

Vet du vad du har i hb ? Blir lättare då att tipsa om något :)

Jag har väldigt känslig mage/tarm efter alla mediciner som jag tvingats äta uner flera års tid och Hemofer är det enda järntabletter jag kan äta över huvudtaget ..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 409
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 128
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 134
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 564
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka