Järnbrist

ztsu

Trådstartare
Är det någon mer här som lider av järnbrist? Jag skulle behöva någon att bolla tankar med, och få tips av.

Jag har extremt låga värden på allt; järn, b12, folsyra, osv. Järnet är värst, trots järninfusioner ligger det på under 80. Är trött, yr, har ont i huvudet, hjärtklappning, humörsvängningar, kan inte koncentrera mig, mm. Har gått på utredning på VC sedan tidigt i höstas och prover har tagits för ALLT. Har inget fel på någonting. Känns hopplöst.

Vi vet varför det är såhär, jag har gjort en GBP med mycket gott resultat som jag inte ångrar en sekund. Läkarna förstår dock inte varför det inte blir bättre trots järndropp och b12-sprutor.
 
Jag har fruktansvärt låga värden jag med...

Senast 74. Järndropp och b12

Misstänker blodsjukdom för min del då jag gått i flera år med lågt. "/
 
Järnet är värst, trots järninfusioner ligger det på under 80.

Jag ligger också lågt i järn. Som lägst 3, senaste omgången på 7- så det är nog så att ditt blodvärde är det som ligger på 80, vilket många ggr, om det är under normalvärde, kan indikera på att järnvärdet är lågt.
Första behandlingsomgången så låg gränsvärdet för järn på 15, senast fick jag info om att den lagts på 11, ja, som det är nu är jag strax under och det är lite trist att behöva vänta ut ett ännu lägre värde för att få behandling.

Sedan undrar jag: När fick du dina järninfusioner? Det ka ju ta rätt länge och några ggr innan resultat visas.
 
Jag ligger också lågt i järn. Som lägst 3, senaste omgången på 7- så det är nog så att ditt blodvärde är det som ligger på 80, vilket många ggr, om det är under normalvärde, kan indikera på att järnvärdet är lågt.
Första behandlingsomgången så låg gränsvärdet för järn på 15, senast fick jag info om att den lagts på 11, ja, som det är nu är jag strax under och det är lite trist att behöva vänta ut ett ännu lägre värde för att få behandling.

Sedan undrar jag: När fick du dina järninfusioner? Det ka ju ta rätt länge och några ggr innan resultat visas.
Du menar ditt s-ferritin värde förstås? Enligt min läkare jag pratade med igår ligger referensvärdet på 14-30. s-ferritin handlar om järndepåer, det är ett protein som ligger lagrat inne i cellerna i levern, mjälten och benmärgen. Hb handlar om koncentration av hemoglobin i blodet, och referensvärdena brukar ligga på 130-170g/l. Hemoglobin är ett protein som transporterar syre i blodet. Man kan alltså ha högt värde av det ena, men lågt av det andra.

Jag fick i samband med blodförtunnande behandling i höstas stora blödningar och rasade i Hb till 65, då var jag i skick som en zombie och kunde knappt stå upprätt. Det tog mig 30 minuter att gå från sjukhusparkeringen till akutintaget, ca 400 meter bort och jag fick då omedelbart blodtransfusioner. Hur ts kan ligga på konstanta låga nivåer och fungera förstår jag inte. Stackars människa!

Jag har fått ett par transfusioner till efter de första. Blev insatt på duroferon maxdos och stränga order om järnkost - det tar tid att äta upp järn i såväl depåer som i blod, och man kan gå länge och dras med nedåtgående kurva av värden för att så småningom slå i botten, men man kan alltså arbeta upp det. Det behöver inte nödvändigtvis vara blodsjukdom som ligger bakom dåliga värden, det kan helt enkelt vara längre tid av dåligt tillskott, dåligt underhåll. Vi kvinnor blöder ju också, de flesta av oss. Och i vår moderna mathållning är vi dåliga på järnkost.

Idag ligger jag på hb på 122, sferritinet låg på 13 så jag ligger i underkant på båda värdena. Jag är inte aktuell för fler transfusioner nu, men jag ska fortsätta med att äta järnkost och underhållsdos av det förhatliga duroferonet (som jag tycker ger mig järnsmak i munnen).
Det vore skönt att komma upp i värden som ligger över underknt nån gång i mitt liv, jag tror inte jag kommit upp i det nån gång. :)
 
Senast ändrad:
Du menar ditt s-ferritin värde förstås? Enligt min läkare jag pratade med igår ligger referensvärdet på 14-30. s-ferritin handlar om järndepåer, det är ett protein som ligger lagrat inne i cellerna i levern, mjälten och benmärgen. Hb handlar om koncentration av hemoglobin i blodet, och referensvärdena brukar ligga på 130-170g/l. Hemoglobin är ett protein som transporterar syre i blodet. Man kan alltså ha högt värde av det ena, men lågt av det andra.

Som jag har förstått det så kan man förklara det som att ferritinvärdet är vad man har på banken och Hb är vad man har i plånboken. När Hb blir för lågt så börjar kroppen plocka av järndepåerna och när man bygger upp järnvärdet så höjs Hb till en normal nivå innan man börjar lagra på depåerna. Men det kanske är en förenkling?

Men referensvärde på s-ferritin på 14-30, är inte det lågt?

Jag hade järnbrist i höstas och hade då s-ferritin på 8. Tack och lov svarar min kropp väldigt bra på järntabletter, så efter åtta veckor med järntabletter var mitt ferritinvärde uppe i 30 och jag kände mig som en helt ny människa. Men min läkare menar på att 30 är gränsen för ett OK s-ferritin och jag blev uppmuntrad att fortsätta med järntabletter för att inte ligga i underkant.
 
Det föll bort en etta där, my bad. Enligt min läkare är referensintervallet mellan 14-130. Sen kan det säkert skilja mellan åldrar och kön på i alla fall det övre värdet.

Det var en jättebra förenkling.

Tillägg: Jag har under senaste två månaderna haft ett accelererande håravfall som jag kopplat till medicinering av hormoner och ev klimakteriet och ev av stess ev en massa troliga och otroliga orker osv osv. Min husläkare är mer än övertygad om att håravfallet kommer sig av min dipp av alla blodvärden då i vintras och gör liknelsen med träd som inte får vatten och näring - då stryps de yttre delarna och kärnan är räddad. Så menar hon på håravfallet är kopplat till mina järnbrister. jag hoppas att det är så enkelt, och aftersom jag ganska snabbt ändå kommit upp i värde hoppas jag att det inte är så illa att håravfallet är definitivt.

Har ni som haft dåliga järnvärden erfarenhet av håravfall?
 
Senast ändrad:
Jag har haft/har fortfarande låga järn- och blodvärden till och från. Minns inte nu var järnvärdet ligger på för stunden men i tisdags fick jag dropp igen med järn för att se om värdena går upp. Är fortfarande fruktansvärt trött, har huvudvärk nästan dagligen och allmänt orkeslös så vi får se om det räcker med nästa dropp eller om det behövs mer men i så fall får det nog bli tabletter eller dylikt då ampullerna med järnet är så gräsligt dyra.
 
Du menar ditt s-ferritin värde förstås? Enligt min läkare jag pratade med igår ligger referensvärdet på 14-30.

Idag ligger jag på hb på 122, sferritinet låg på 13 så jag ligger i underkant på båda värdena. Jag är inte aktuell för fler transfusioner nu, men jag ska fortsätta med att äta järnkost och underhållsdos av det förhatliga duroferonet (som jag tycker ger mig järnsmak i munnen).
Det vore skönt att komma upp i värden som ligger över underknt nån gång i mitt liv, jag tror inte jag kommit upp i det nån gång. :)

Ja, så var det förut för mig-men nu har de sänkt acceptansvärdet till 11 :mad: och jag är inte jättepigg på det kan jag säga. Men tack för all info, ska ringa igen om detta så får vi se.

Att äta järn eller järnrik mat fungerar inte för mig då tarmen inte kan ta upp.
 
Prova att äta Mjälloms Palttunnbröd, det är ett mörkt jättetunnt knäckebröd. Finns i vanliga matbutiker typ ica maxi. Jag brukar äta det med antingen leverpastej på eller med mjukost med mycket väldigt finhackad persilja och gräslök iblandat. Smakar som vanligt knäcke men det är mycket mer järn i. Ett glas juice till. Torkade aprikoser och jordgubbar är det också mycket järn i. Jag kan inte ta järntabletter, men har fått upp värdena med hjälp av detta.
 
Tack för alla era svar. Jag inser att jag var lite otydlig när jag angav mitt blodvärde. Det är alltså mitt HB som ligger under 80.

B-Hb: 78
S-Folater (folsyra tror jag?): 15
S-Transferrin: 3,83
S-Transferrin mättnad: 0,06
S-Ferritin: 4
S-Hepaglobin: 2,1

Väldigt låga värden alltså, som ni kan se. Jag fick järndropp i september och i december och jag har fått b12 i september, december och mars.

Det är ingen idé för mig att äta järnrik mat eftersom jag inte kan ta upp näringen, jag har självklart testat. Där är det GBP-operationen som ställer till det. Jag kan heller inte äta järntabletter då min IBS-mage bryter ihop totalt av dem.
 
Jag fick i samband med blodförtunnande behandling i höstas stora blödningar och rasade i Hb till 65, då var jag i skick som en zombie och kunde knappt stå upprätt. Det tog mig 30 minuter att gå från sjukhusparkeringen till akutintaget, ca 400 meter bort och jag fick då omedelbart blodtransfusioner. Hur ts kan ligga på konstanta låga nivåer och fungera förstår jag inte. Stackars människa!
:)

Det förstår inte min läkare heller. Jag borde inte kunna fungera som en normal människa. Antar att kroppen har vant sig? Så länge jag håller igång är jag pigg, men så fort jag saktar av blir jag knockad och kan sova ett dygn. Mitt största problem är yrseln, darrningarna, huvudvärken och att jag itne kan koncentrera mig. Pluggar på högskolan och behöver använda hjärnan, tidvis känns det omöjligt.
 
Ja med de värdena så förstår jag att du mår allt annat än bra. och jag vet själv hur det är att gå länge med dåliga värden, det finns viss typ av tillvänjning på det när det gäller blodvärden. Det jag inte skulle kunna stå upprätt i, funkar du på liksom, det är oerhört olika hur man orkar hantera sin brist. Det är inte så ovanligt vad det gäller just järnbrist och lågt hb, men man ska inte behöva må så. Du mår sämre än du tror. Och med din anamnes som gbp-opererad så är det väl inte så konstigt att du ligger lågt. Du har ju troligtvis inte upptag av så mycket annat i tarmarna heller, och tänker då på c-vitaminet som underlättar upptag av järn från vegetabiliska järnkällor. Gluten? Funkar det? Om du har tendenser till glutenintolerans så är ju tarmarnas upptagningsförmåga ännu mer försämrat. Att du inte lagrar på dig järnet du får tillfört i blodet kan väl bero på att du ligger så lågt att du förbrukar det lilla du får IV. Normalt sett tillförs ju järn via tarmarna också, men är det tvärkört så räcker de tillskott du fått IV inte speciellt länge? Jag vet inte, jag är inte läkare så jag spekulerar bara.
 
Ja med de värdena så förstår jag att du mår allt annat än bra. och jag vet själv hur det är att gå länge med dåliga värden, det finns viss typ av tillvänjning på det när det gäller blodvärden. Det jag inte skulle kunna stå upprätt i, funkar du på liksom, det är oerhört olika hur man orkar hantera sin brist. Det är inte så ovanligt vad det gäller just järnbrist och lågt hb, men man ska inte behöva må så. Du mår sämre än du tror. Och med din anamnes som gbp-opererad så är det väl inte så konstigt att du ligger lågt. Du har ju troligtvis inte upptag av så mycket annat i tarmarna heller, och tänker då på c-vitaminet som underlättar upptag av järn från vegetabiliska järnkällor. Gluten? Funkar det? Om du har tendenser till glutenintolerans så är ju tarmarnas upptagningsförmåga ännu mer försämrat. Att du inte lagrar på dig järnet du får tillfört i blodet kan väl bero på att du ligger så lågt att du förbrukar det lilla du får IV. Normalt sett tillförs ju järn via tarmarna också, men är det tvärkört så räcker de tillskott du fått IV inte speciellt länge? Jag vet inte, jag är inte läkare så jag spekulerar bara.

Jag har ju ingen glutenintolerans, men jag har def. "glutenmage". Ser ut som jag är gravid i åttonde månaden när jag ätit för mycket pasta eller bröd eller så. Magen blir suuuupersvullen och stenhård. Jag har ju också (självdiagnostiserad) IBS-mage och rätt mycket problem med det mesta som händer i tarmarna, om man säger så. Inte bara näringsupptaget.

Tror att läkaren tog prover för D-vitamin och annat sist också. Det var tyo sex fulla rör med blod och en låååång lista till labbet. Det värsta av allt är att jag börjat få reumatisk värk också, mina fungrar har kroknat så jag får inte på mig vigselringarna längre. Skall till läkaren igen på tisdag, dels för att gå igenom de senaste proverna (som tack och lov inte visade på någon ämnesomsättningssjukdom) och dels för att diskutera värken och ta sådana prover.
 
Efter din gbp-operation förändras ju miljön i hela tarmarna eftersom du inte längre har tex magsyra och bara en sån ssak kan ju förändra allt. Hoppas din doktor kan komma på något bra åt dig på tisdag, som sagt ska du inte behöva må som du gör. Tala om för din doktor om alla problem du har som du själv relaterar till tarmarna, har du självdiagnostiserat din IBS känns det lite som du kanske inte varit så upplysande för doktorn tidigare?
 
Efter din gbp-operation förändras ju miljön i hela tarmarna eftersom du inte längre har tex magsyra och bara en sån ssak kan ju förändra allt. Hoppas din doktor kan komma på något bra åt dig på tisdag, som sagt ska du inte behöva må som du gör. Tala om för din doktor om alla problem du har som du själv relaterar till tarmarna, har du självdiagnostiserat din IBS känns det lite som du kanske inte varit så upplysande för doktorn tidigare?

Jag gjorde min GPB för fyra år sedan, så den är inte nygjord. Hade inte problem med magen första åren. Det har kommit på senare tid. Tyvärr funkar det inte så att man har en egen läkare här, där de flesta är stafettläkare. Man får vara glad om man får samma läkare två gånger i rad.

Anledningen att jag har självdiagnostiserat mig själv är att jag helt enkelt inte kan tänka mig att göra de undersökningar som krävs för att diagnostisera IBS. Jag har dock pratat med läkaren om det och han håller med om att det tyder på IBS. Men längre än så har jag inte tagit den utredningen. Och kommer inte göra heller.
 
Anledningen att jag har självdiagnostiserat mig själv är att jag helt enkelt inte kan tänka mig att göra de undersökningar som krävs för att diagnostisera IBS. Jag har dock pratat med läkaren om det och han håller med om att det tyder på IBS. Men längre än så har jag inte tagit den utredningen. Och kommer inte göra heller.

Du tänker gastroskopi och koloskopi typ? Ja, det är ibland obehagliga undersökningar, men det obehaget går ju över. Vad som orsakar dina problem får du ju kanske leva med då. Man måste väga det ena mot det andra, ibland finns inga genvägar.
 
Har ni som haft dåliga järnvärden erfarenhet av håravfall?

Jag har, men så är jag diagnostiserad med alopecia areata sedan 12 år tillbaka, så det ger ju lite andra förutsättningar. Men jag kan i alla fall se en tydlig koppling mellan mitt håravfall och järnvärdet samt stress.

Kan mycket väl tänka mig att järnbrist kan ge diffust håravfall.
 
Med de värderna så förstår jag att du mår väldigt dåligt @ztsu . Jag gick länge med dåliga järnvärden eftersom att förändringen är sucessiv och man till viss del vänjer sig, men till slut mådde jag riktigt risigt. Men det var först när jag hade bra järnvärden igen som jag förstod hur dåligt jag faktiskt mått. Då hade jag ändå aldrig så dåliga värden som du har. Har tyvärr inga tips, men hoppas läkarna kan hjälpa dig att få ordning på det.
 
Ja det låter ju logiskt att järnbrist ger den följdverkningen. Jag hoppas på att det är så, då är ju åtgärden redan fixad och trenden på väg att vända. Det tar ca 3 månader innan jag ska märka skillnad åt andra håller, med utväxt.
Jag har inga kala fläckar som alopecia kan ge, utan det är bara urtunnat hår.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 628
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp