@gulakatten om du fick en avisering så var det fel, ett citat följde med.
Det är inte jämnställt i Sverige att vara gravid, föda barn och amma barn så hur ska föräldrapenning kunna bli jämnställd som en liten ö i ett nyblivet föräldraskap?
Det är t ex svårt att bli sjukskriven som gravid pga graviditetsbesvär, även om besvären hos en ickegravid skulle ha inneburit sjukskrivning. Du anses vara föräldraledig efter födsel och din arbetsförmåga ställas därför mot att ta hand om ett spädbarn, så det är svårt att bli sjukskriven efteråt. Du förväntas ta föräldrapenning och eventuellt dubbeldagar.
Den som inte har fött får t.o.m 10 dagar "vab" i början efter födseln, dvs behöver inte ens ta av sin föräldrapenning de första två veckorna!
Systemet bygger alltså på att gravida ska bränna sin föräldrapenning på att minska sin arbetstid innan födseln om hen inte orkar jobba och hen ska sen bränna sin föräldrapenning de första månaderna/halvåret (gällde i alla fall mig) efter födseln på att läka och bli människa igen.
Sen ska föräldrapenning även dela lika, helst tidigt.
Jag har i tidigare diskussioner sammanfattat detta jämnställda synsätt med att som födande är du ledig "fjärde trimestern" och spenderar din ledighet blödandes, skavandes, ammande och går konstant runt och bär på bebisen som en enda lång fortsatt graviditet.
Och sen slänger du över ett trevligt småbarn som pappan kan åka och göra roliga saker med.
Jag har full förståelse för att den som föder gärna är ledig längre än 6 mån, gärna ett år, med det system och synsätt som finns idag. T.o.m bland samkönade är inte fördelningen "50-50" även om den är mycket mer jämnställt, den statistik jag hittar säger dock inte hur många av dessa relationer som innehåller en födande.
Och ska du ha någon ekonomi i föräldraledigheten så kostar alltså en arbetstidsförkortning på 50 % i 8 veckor innan födseln samt ett års ledighet × 5 d/veckan 280 dagar. Kvar finns 110 SGI-dagar vilket räcker i ca 5,5 månader. Utöver detta finns 90 lägstadagar som inte duger till att täcka inkomstbortfall men är helt suveräna till arbetstidsförkortning. Visst låter det som en uppdelning vi har hört förr, 12 mån + 6 mån?
Jag vet att det går att minska sin arbetstid innan födseln och under barnets första år utan förlorad sgi, men jag kan tycka att det är rimligt att diskutera ur ett normalperspektiv. Och det är verkligen inte normalt eller alla förunnat att kunna avstå nästan hela sin inkomst i ett helt år. Det är inte meningen att den födande ska snåla på dagarna och gå med mössan i hand för att medföräldern ska kunna skydda sin sgi under ett år.