Jämför två bett

Elanor

Trådstartare
Jag behöver er hjälp med att jämföra 2 bett! Det högra bettet (och det som är överst på ena bilden) är det bettet jag ridit hästen på hittills och hon trivs bra med det, MEN jag ville testa det silvriga för att kolla om hon kanske gillar det bättre, eftersom det är mindre att ha i munnen. Red henne på det idag och hon kändes fin på det med.

Lite fakta: Hästen är ganska grund i munnen, och lite av en problemhäst vad det gäller bett. Hon acceptera inte många bett och gapar lätt om man tar i henne lite för hårt.

Så kan någon hjälpa mig att väga fördelar och nackdelar mellan dessa två bett? Skänklarna ser likadana ut, skillnaderna i mundelen är ju bredden och höjden på porten samt att den är täckt på det ena bettet.

30279755.jpg

30279756.jpg

30279759.jpg

Tack för hjälp! :)

Sv: Jämför två bett

Buenos Dias:
1st. har du 3 bilder! en Mediam Port, en High Port o en Spad Bit.

Du börda mark ett skillnad i hästens Head Set, med den High Port och Spad Bit han börda hålla ett tighter Head Set, hålla mer låd rätt form, och hästen vill hålla huvudet mer still.

Bara att kör på och se hur den funker.
Snygg Spad Bit
Adios
Az

PS:
Du anvander chirper på din bit, har hästen ett active tung och se du ett skillnad i han med o utan en chirper?

Senast ändrad av en moderator:

Säger så här - känner du din häst väl , då känner du vilket bett han/ hon går bäst på och trivs med :)

Det är helt sant. Men jag är ändå intresserad av att veta vad skillnaderna blir med tex täckt port, bredare port osv.

Borde inte det bettet med lägre, bredare port bli aningen mildare för hästen? Det känns så iaf.
Men jag ska ut och rida på det nya idag igen så får vi se om jag kan komma fram till någonting mer! :D

Hej

Det finns egentligen ingen skillnad mellan betten som går att förklara.
Allt hänger på hästen och hur den är byggd. Går inte att säga att en bred låg port är mildare, generellt sett. För mig när jag tittar på bilderna är det i princip samma bett, inget av dem kommer att skada din häst, men den kommer säkert att gilla det ena mer än det andra. TESTA!!!

Utvärdera alltid ett bett med lös curb så att du ser hur den reagerar på muntrycket istället för curbtrycket.

/Håkan

Hej

Jag ser ingenting på de bilderna som ens är i närheten av en spade? Samtliga bilder ser ut att vara helt vanliga stångbett med port. Har jag missat nått??

Här är en länk till en spade!
http://hakanbergh.blogg.se/2009/december/23-december-2009.html

Per defenition är det "sway bracen" som gör ett spade bett, porten kan se ut på mängder med sätt. Sway bracen är de kopparlindade delarna som sitter över den "vanliga" mundelen.
Fan, vad svårt att förklara men kolla in länken så blir det nog klarare vad jag menar.:D

/Håkan

Hej Arizona,

Har läst den artikeln många gånger och även pratat en del med författaren. Han är en av de absolut sista kvar i livet som är lärd av de riktiga Vaquerorna.

Även i hans artikel, som du hänvisar till, framgår det tydligt att en del av "mekaniken" i ett spade bett är braces, och det har inget av betten på bilden i denna tråden vad jag kan se.

Ska vi snacka old time traditioner är betten på bilderna "half breeds", i modern ridning "leverage bits". De fungera tack vare utväxling, ett spade bett fungerar via små signaler som du får när mundelen och "bracen" rör sig i förhållande till varandra.

Simple fact, no braces no spade bit.

Här är en Youtube länk som förklarar spade bett jädrigt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=EYlW9mz9jFw

/Håkan

Howdy Hok:
Damn if you ain´t right, a 1/2 breed, that dern spoon fool´d me, didn´t see there was no second bar till i enlarged the pic.
You got good eyes.
Good youtube, thanks.
Az

får jag trådkapa lite?

pratade med en veterinär här om dagen som dömde ut betten med portar och sa att dom trycks upp i gommen på hästen.

vi försökte ju säga att ja, självklart ska man vara riktigt duktig innan man rider på ett sånt bett och neckreiningen ska ju redan finnas innan man går över på stång, så några tygeltag ska helst inte behövas...

"jojo, helt sant, men är det verkligen så att ni aldrig tar i bettet, medvetet eller omedvetet" sa veterinären då....

Han menade på att det inte går att rida ett helt ridpass utan att ta i tyglarna en enda gång. och den enda gången man gör det så trycks porten upp i gommen på hästen och ger obehag.
nu pratar vi medelsvensson alltså.

Enkelt svarat är det absolut så, det är ju meningen med porten. Den ska ge en signal i gommen på hästen som den ska vara utbildad att gå undan för. Ger den inte för den signalen blir det obehagligt. Precis som alla andra hjälper blir obehagliga för hästen om den inte ger för dem. Curbstrapen är ju till för att klämma åt underkäken, sporren för att stickas osv osv
Svarar inte hästen för ett tränsbett så kommer ju obehaget på tunga, lan och mungipor istället för gommen.

Sen är det ju så att hästens anatomi i munnen och portens utformning spelar roll. En låg port på en häst med högt gomtak kittlar du inte ens om du så är världens starkaste man.

Hela den Californiska bettskolan som är ursprunget till de höga portarna är så sjukt mycket mer än bara bettet, allt hänger ihop.
Men visst kan du skada en häst med ett sådant bett, men ger du dig f*n på det kan du döda den med ett vanligt bommulsgrimskaft också.........:D

/Håkan

A gun by itself cannot kill someone;
It´s the one holding the gun that´s does the killing.
Many a horse have been ruined on a plain snaffle.
Az

och vilken erferenhet har vetrinären av rätt westerridning;) nada misstänker jag:p
ett port bett är inte till för att man ska hålla nått i , den är till för hästar som bär sig med mkt små signaler fr ryttaren redan , välutbildade o känsliga ..kort förhållning ..sitt till ...håll om ..max 30 sekunder ..klart:laugh:

Bredden på stången ska ju inte spela så stor roll eftersom inte stången är delad. Däremot så spelar ju bredden på porten roll beroende på hur hästen ser ut i munnen. Men... min första tanke när jag såg bettet med hög port var att jag aldrig skulle använda ett sådant bett pga av att det kan skada gommen om man skulle ta tag i det för mycket. Och det händer ju att man gör det om hästen hoppar till och blir skrämd även om man bara använder neckreining när man tränar...

därför bett m höga portar inte används offta...möjligt vis på tävlingsbanan. Vår häst ( ell tidigare vår - såld)när hon tränades hade hon endast Billy stångbettet på träningarna ..porten hade hon bara på tävling ..var otroligt känslig för port..här kunde man inte gjöra mkt med tyglarna ..vid framridning o uppvärmningen Billy bettet sen när dem skulle in på tävlingsbanan - snabbt byte t tränset m port bettet..lös tygel- häst med bäriga gångarter, så ett bett m port behöver inte va ett problem..om man hanterar det bra

? har den domt utt kandar bit oxå?
Folk är för goooo :grin:
Az

Tack för att du kommer med din kunskap och lyser upp lite! :bow:

Jag låter givetvis min häst avgöra vilket bett hon vill ha i munnen, så jag kommer att testa detta mycket (jag får köpa det billigt av en kompis, så det känns liksom lika bra!) Men det är ju alltid intressant att veta så mycket som möjligt om det man stoppar i munnen på hästen :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 572
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: ygenda
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka