James wellbeloved

Mynta2

Trådstartare
Har köpt nytt foder, MEN det luktar inge vidare tycker jag och hunden är inte så förtjust i detta. Lamm&Ris inhandlades...hur ska det lukta egentligen ? Tycker det luktar unket, men kanske beror det på att det inte är några tillsatser o dyl i det. Vad vet jag. :confused:

Min hund är bara matkräsen då hon löper, annars funkar hon typ som en labbe i matgladhet.

Sv: James wellbeloved

Har inte testat just denna med lamm men däremot precept och den stank lamm;) Lamm har ju en inte allt för angenäm doft tycker jag...men vovves mage var nöjd.

Det brukar lukta lite konstigt faktiskt, inte sådär "flottigt" och starkt som många andra torrfoder. Om dessutom datumet inte gått ut än så borde det inte vara någon fara. (Vovven åt just det fodret för några år sedan)

Jag köpte en säck åt min hund men tyckte lukten var så motbjudande att jag inte köpt fler... :angel: Borde inte spela nån roll, för fodret är bra tror jag, men det kändes inge vidare med lukten...

Ok, då är fodret helt ok då. Tänkte mest på lukten eftersom jag haft andra märken med just lamm&ris och dom har inte luktat sådär vedervärdigt.

Någon som vet hur länge ev det kan ta innan man se resultat ang klådan ? Et par veckor, månader ?

Mitt JWB luktar bara gott , men jag kör på kalkon och ris :-)
Angående klådan så vet jag att andra har sagt att minst 14 dagar men kan gå fortare oxå, Nu har deras hundra ätit Kalkon och ris dom med så vet inte om det är annorlunda med lamm

Tesora
Ps jag har använt detta foder sen det kom på marknaden och är super nöjd :-)

Kör med lamm och grönsaker ,det luktar lamm men inte unket tycker jag. Mina kräsna småhundar älskar det och blev nästan med en gång bra i magen av det.Klåda hade min ena besvär med på sommaren ,inget sen jag bytte till detta torrfodret och då får de ändå helt vanlig burkmat också. Mina äter sitt torrt ,har du provat det eller blöter du upp det?

Gör du en eliminationsdiet med james wellbeloved eftersom hunden kliar sig?
När man gör en riktigt utredning med en eliminationsdiet måste man ge minst 6 veckor, helst 8 eller mer plus en rechallenge med det gamla fodret innan man kan säga något om var klådan kommer ifrån (om man uteslutit alla andra orsaker får klåda än allergi). JWB används inte som foder i en eliminationsdiet om det är det du är ute efter.

Det brukar ta minst 4 veckor för att se resultat men många veterinärer brukar rekommendera att man testar i ca 2 månader för fullt resultat. Kör ni utredning så får hunden inte äta något annat för att verkligen se om den tål fodret. Min hund har testat JW anka och ris i ca 3 veckor men vi kunde inte försöka längre för han blev så dålig av fodret. Han tål däremot deras anka allergi kex.

Fast så vitt jag känner till finns det ingen dermatolog som använder sig av JWB i en eliminationsdiet. Det är antingen hemlagat eller ett speciellt hudfoder som är framtaget för just det syftet, till exempel Hill's z/d, RC Hypoallergenic eller Specific Food Allergy Management.

Fast så vitt jag känner till finns det ingen dermatolog som använder sig av JWB i en eliminationsdiet. Det är antingen hemlagat eller ett speciellt hudfoder som är framtaget för just det syftet, till exempel Hill's z/d, RC Hypoallergenic eller Specific Food Allergy Management.

Håller med överstående, det är dessa foder som används som eliminationsdiet. Min tik gick på Hills varianten under dieten.

Idag äter hon JWB fisk&ris, luktar inte illa (för att lukta fisk;)) och funkar kanon, hunden gillar det!

Vi körde inte eliminationsdiet med min hund då utan det var redan gjort. Han hade ett foder han fungerade bra på Hills DD anka som man hittat genom elimineringsmetoden. Men eftersom han gick upp så mycket av sitt kortison och pga att hills DD är ganska fet så föreslog vet. att testa JW anka och ris då det inte är lika fett foder och har samma baskälla (anka). Annars brukar inte detta foder sättas in vid elimineringsdiet utan just speciella hundfoder som du skriver =)

Hon har aldrig haft klåda i hela sitt 6 åriga liv förräns jag började med Husses foder för kanske halvåret sen. Så jag är relativt 100% säker på det är fodrets fel.

Visst kan det vara fodret, men det finns även andra orsaker till klåda som kan börja plötsligt och när som helst så 100% säker skulle jag inte våga vara ;)
Blir det inte bättre efter foderbytet nu så kanske man skulle börja med en riktig utredning hos veterinär?

Fast det har inte kommit helt plötsligt, utan smygande (sen jag började med Husse). Jodå, jag är 100 ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej:)! Jag har en hanhund på snart fyra år som sedan nästan ett år äter Specific CCD mot struvit, en form av urinsten. Han mår inte...
Svar
2
· Visningar
1 133
Senast: Pigan
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: GardenAngel
·
Z
Hundhälsa Hej allihop! Jag behöver verkligen er hjälp med råd och tips på hur man får sin hund att få bättre aptit och att gå upp i vikt. Har en...
Svar
7
· Visningar
7 325
Senast: znoddas_69
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 713
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18