Jamen så kul

Skulle tro att merparten av bilförsäljarna ändå är relativt tillmötesgående. Kan ju dra ett exempel när jag köpte en bil med några år på nacken. En vecka efter att jag hämtat den började displayen visar att det var dags för service. Vanlig sån årlig service, inget speciellt. Jag fick det på säljarfirmans bekostnad.
Jag har aldrig haft minsta problem alls. Haft två egna som fått smärre fel efter köp, och så har jag hjälpt anhöriga med två. Olika firmor. Gått till som för Wille - man ringer och säger hej det lyser en lampa/acn kyler inte/etc och de löser det. De flesta firmor är ju både mån om sitt rykte och kan lagen.

Skulle tro att merparten av bilförsäljarna ändå är relativt tillmötesgående. Kan ju dra ett exempel när jag köpte en bil med några år på nacken. En vecka efter att jag hämtat den började displayen visar att det var dags för service. Vanlig sån årlig service, inget speciellt. Jag fick det på säljarfirmans bekostnad.

Ca 1 v efter att jag hade köpt blåbäret, så funkade hux flux inte nyckeln (vanlig, inget centrallås eller annat på bilen) = kom ingenstans och definitivt inte hem.
Ringde firman, kom direkt en säljare farandes och konstaterade att det där var märkligt.
Slutade med att jag fick skjuts hem (och tillbaka) för att se om det var samma med reservnycklarna.

Det var det tack och lov inte 😅 och varför just den nyckeln plötsligt inte funkade när den funkade utmärkt innan vette f.n 🤷‍♀️
Hade ingen nyckel funkat, så hade de plockat in bilen för åtgärd och lånat ut en bil tills det var klart.

Ca 1 v efter att jag hade köpt blåbäret, så funkade hux flux inte nyckeln (vanlig, inget centrallås eller annat på bilen) = kom ingenstans och definitivt inte hem.
Ringde firman, kom direkt en säljare farandes och konstaterade att det där var märkligt.
Slutade med att jag fick skjuts hem (och tillbaka) för att se om det var samma med reservnycklarna.

Det var det tack och lov inte 😅 och varför just den nyckeln plötsligt inte funkade när den funkade utmärkt innan vette f.n 🤷‍♀️
Hade ingen nyckel funkat, så hade de plockat in bilen för åtgärd och lånat ut en bil tills det var klart.
Jisses, vilken resa. Tur att det var öppet 🙈😁

Tur att det löste sig, men en del nycklar har chip=kod som går till tändningslåset. Även om det inte finns centrallås mm. Volvo hade det redan på 90 talet på de sista 240 modellerna (centrallås ofta extra utrustning förutom på USA marknaden där det var standard). Händer at chippet lägger av men är ofta programmerbart på större märkesverkstad. Händer även att nyckeln/chippet inte tar emot laddning när den står i tändningslåset vilket innebär att den kan tappa "minnet/koden"

Tur att det löste sig, men en del nycklar har chip=kod som går till tändningslåset. Även om det inte finns centrallås mm. Volvo hade det redan på 90 talet på de sista 240 modellerna (centrallås ofta extra utrustning förutom på USA marknaden där det var standard). Händer at chippet lägger av men är ofta programmerbart på större märkesverkstad. Händer även att nyckeln/chippet inte tar emot laddning när den står i tändningslåset vilket innebär att den kan tappa "minnet/koden"

Nope, såna nymodigheter finnes icke på mitt åldrade blåbär.

Bilförsäljaren skulle ha hört av sig senast igår, men har inte gjort det. Jag orkar inte sånt här. :(

• Ledsen
Reactions: Sel
Ja, jag vet att det är det jag behöver göra. Men det känns så fruktansvärt jobbigt att behöva göra det.

Såna här saker är så energikrävande. Ibland får jag ladda i flera dagar för att orka ta itu med det.
Jag är likadan, ofta får jag inte ens iväg ett email för att kolla hur saker ligger till, men då kan det hjälpa med någon som peppar eller påminner ibland. :) Hoppas det löser sig! <3

Om det vore så enkelt.

Jag stoppar liksom bara huvudet i sanden.
Men det gör du ju inte, du har skrivit många gånger nu att du klarar saker bara du bestämmer dig för även om det tar energi och du har klarat många saker du säger dig inte kan. Detta är en sådan grej som det "bara" är att göra. Ta och bestäm dig och bara gör för ångesten och stressen över det här kommer bara öka tills det är gjort.

Jag ringde bilsäljaren. Han var väldigt tillmötesgående och skulle fixa problemet. Han misstänkte fel på lambdasonden. Men han behövde prata med en kollega för att ordna med en tid för felsökning och reparation. Han skulle återkomma under dagen eller senast i morgon. Hoppas att det går så smidigt som det verkar.
Det var en lambdasond när just det hände på min Volvo.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 956
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 445
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 787
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar