- Svar: 54
- Visningar: 4 778
Nu har problemen börjat med Volvon. Motorfelslampan lyser. Vågar jag köra hem med den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast du kan inte komma i efterhand och vara förbannad för något du kunde kollat innan köp
Jag skulle ABSOLUT INTE vifta med det pappret. För det kan vändas emot dig som köpare. Att du borde insett och förstått och...
Bilen motorlampa har tänts kort efter köp. Bilen har ett fel som verkstan måste motbevisa att det inte fanns vid leverans och annars reparera kostnadsfritt. Det räcker gott där. Finns ingen anledning varken komplicera saker från början eller gräva en grop åt sig själv
Det är när folk som inte har full koll försöker tolka lagar mm det brukar uppstå problem...Det är superenkelt att plocka med sig en egen felkodsläsare och dra ut felkoder innan man köper en bil men som normal köpare förväntas man inte ens veta vad de betyder. Så självklart kan man kolla sådant innan köp men det är inte så undersökningsplikten ser ut, speciellt inte som privatperson mot företag där den väl knappt existerar. Men man kan hamna i en situation där man behöver bevisa att felet fanns vid köp.
Du får gärna utveckla din passivt aggressiva kommentar. Har du prejudikat du känner att du vill delge så blir det fintDet är när folk som inte har full koll försöker tolka lagar mm det brukar uppstå problem..
Det var inte menat att bara passivt aggressiv. Utan bara som den var, ett konstaterande.Du får gärna utveckla din passivt aggressiva kommentar. Har du prejudikat du känner att du vill delge så blir det fint
Om felet nu beror på gasspjället. Men Wille behöver INTE BEVISA att felet fanns vid köp. Det är det som är det fina. Lagen är skriven så att felet förutsätts funnits vid köpet om inte säljaren kan motbevisa det.Ett papper som en fackman kan tolka är en rätt bra indikator på att felet fanns innan köp.
Fast när det gäller en nyköpt bil från handlare är det ju både något att absolut bry sig om, och en dålig ide köra bilen mer än till säljaren/anvisad verkstad (och det efter att ha pratat med säljaren).Med Gul lampa kan du köra hur länge som helst, Beror oftast på givar fel i Bank 1 eller Bank 2 vid katalysatorn på Volvo, vilket betyder att någon av mätarna för avgaser före och efter katalysatorn är trasig. I värsta fall själva katalysatorn. Inget att bry sig om innan nästa besiktning om det inte börjar lysa rött.
Om felet nu beror på gasspjället. Men Wille behöver INTE BEVISA att felet fanns vid köp. Det är det som är det fina. Lagen är skriven så att felet förutsätts funnits vid köpet om inte säljaren kan motbevisa det.
Så jag hävdar fortfarande att det finns ingen anledning att börja med att gå över ån efter vatten. Utan det räcker fint med att påtala att det är fel på bilen och motorlampan lyser och kräva att de åtgärdar felet utan kostnad.
Vägrar de göra det kan man bråka vidare, anmäla till ARN osv.
Det är inte jag som sagt det är/kan vara gasspjället utan @AngelOm gasspjället är trasigt går motorn enbart på tomgång och lägger av direkt när man börjar köra och gasa. Hade det felet på min S80 och fick bogsera till Volvo verkstad för byte och omprogrammering/kalibrering,
Man kör med bilen tills säljaren/anvisad verkstad kan ta in den på reparation. Inga fler fel uppkommer under tiden man väntar på reparation/service då datum för reklamation är gällande.Fast när det gäller en nyköpt bil från handlare är det ju både något att absolut bry sig om, och en dålig ide köra bilen mer än till säljaren/anvisad verkstad (och det efter att ha pratat med säljaren).
Svarade bara på uppgiften om gasspjäll som före detta Volvo ägare, inget ont mot digDet är inte jag som sagt det är/kan vara gasspjället utan @Angel
EFTER att ha pratat med säljaren ja. Det viktiga är att säljaren godkänt att man kör vidare/kör till verkstad etcMan kör med bilen tills säljaren/anvisad verkstad kan ta in den på reparation. Inga fler fel uppkommer under tiden man väntar på reparation/service då datum för reklamation är gällande.
Det är superenkelt att plocka med sig en egen felkodsläsare och dra ut felkoder innan man köper en bil men som normal köpare förväntas man inte ens veta vad de betyder. Så självklart kan man kolla sådant innan köp men det är inte så undersökningsplikten ser ut, speciellt inte som privatperson mot företag där den väl knappt existerar. Men man kan hamna i en situation där man behöver bevisa att felet fanns vid köp.
Finns det inte risk att pappret som visar felet räknas som att bilfirman har upplyst om det?Bättre de får läsa ut nya felkoder och laga efter det. Så det inte är nya eller ytterligare fel. Behövs inte viftas med någon lapp för att bevisa att felet fanns vid köp när bilen felar så kort efter köp.
Vår bil (Honda) har haft ett par omgångar med gul motorlampa som tändes. När verkstaden läste felkoderna var det lambdasond första gången och andra gången någon annan liten manick (minns tyvärr inte på rak arm vad det var). I båda fallen inget som märktes/hördes konstigt/liknande när man körde. Båda gångerna släcktes felkoden i väntan på lagning och det höll faktiskt ett tag. Jag kunde i alla fall köra 2-3 ggr innan motorlampan tändes igen.Det finns felkods läsare att köpa som skriver ut i klartext om det finns fel, en sådan finns att köpa på tex Biltema för någon tusenlapp, medans den jag har ger bara felkoden och sedan få man gå på internet för att förtydliga vad felkoden betyder.
Sedan är det ju svårt att hitta felkoder som inte dyker upp förän efter ett köp så som en Gul motor lampa efter några mils körning. Kan ju vara att säljaren har nollställd felkoderna men föga troligt då felkoden ofta ger sig tillkänna igen inom 0-5 minuter efter bilen startas efter nollning.
Det stämmer inte att det behöver vara så illa. Det kan vara det om det är helt trasigt men koden kommer ofta av givare eller att det kärvar lite.Om gasspjället är trasigt går motorn enbart på tomgång och lägger av direkt när man börjar köra och gasa. Hade det felet på min S80 och fick bogsera till Volvo verkstad för byte och omprogrammering/kalibrering,
Biltemas Felkodsläsare ger koder men inga större förklaringar (jag har ett par såna). Det finns andra läsare som är mer pedagogiska men då får man lägga lite mer pengar. Du generaliserar alldeles för mycket, en del felkoder dyker upp direkt men är det ett intermittent fel kan man ibland köra i dagar utan att man får en kod. Rätt ofta så syns dock koderna innan någon lamp tänds.Det finns felkods läsare att köpa som skriver ut i klartext om det finns fel, en sådan finns att köpa på tex Biltema för någon tusenlapp, medans den jag har ger bara felkoden och sedan få man gå på internet för att förtydliga vad felkoden betyder.
Sedan är det ju svårt att hitta felkoder som inte dyker upp förän efter ett köp så som en Gul motor lampa efter några mils körning. Kan ju vara att säljaren har nollställd felkoderna men föga troligt då felkoden ofta ger sig tillkänna igen inom 0-5 minuter efter bilen startas efter nollning.
Precis det jag tyckte i ett tidigare inlägg, att risken finns de så börjar hävda att jo men de sa ju det och du fick pappret. Sen räcker inte det juridiskt, så de kommer ingen vart med det i ARN eller rätten (det skulle krävts att Wille skrivit på, så det måste stå i avtalet eller varudeklarationen eller liknande och vara signerat av Wille). Men det är så onödigt att ge dem en möjlighet att börja tjafsa. Särskilt att göra det innan de ens fått ta ställning till reklamationenFinns det inte risk att pappret som visar felet räknas som att bilfirman har upplyst om det?
Så bra. Även om din förra bilsäljare var kass så brukar som jag skrev tidigare de flesta säljare ha god koll på vad som krävs av dem.Jag ringde bilsäljaren. Han var väldigt tillmötesgående och skulle fixa problemet. Han misstänkte fel på lambdasonden. Men han behövde prata med en kollega för att ordna med en tid för felsökning och reparation. Han skulle återkomma under dagen eller senast i morgon. Hoppas att det går så smidigt som det verkar.