Jamen så kul

Det beror ju på varför den lyser. I vissa fall är det "ok", i andra fall inte. Motorlampan tändes i min Subaru pga riktigt dåligt batteri vid ett tillfälle t.ex.
Jag har ju ingen aning om varför den lyser. Och verkstäderna har stängt för dagen.

Och som extra grädde på moset har jag fått en sticka i en tå som jag inte kan se, men som jag känner. Så jag kan inte gå ordentligt. Haltar kraftigt.

Och så skulle jag hämta en p-skiva på biblioteket, men det var obemannat och jag hittade ingen p-skiva.

Det går så bra för mig jämt. :(

Nu har problemen börjat med Volvon. Motorfelslampan lyser. Vågar jag köra hem med den?
Det där kan ju INGEN svara på! Den viktigaste skillnaden är väl kanske om lampan lyser rött eller gult:

Motorlampan. Att motorlampan lyser beror på att något är fel på motorn. Stanna bilen omedelbart om lampan lyser rött och kontakta en bilverkstad. Lyser motorlampan gult kan du själv köra till närmsta verkstad för en felsökning av vad som kan vara orsaken till att lampan lyser. https://www.autoexperten.se/uppslag...ext=Motorlampan,orsaken till att lampan lyser.

De gånger det har hänt oss har det varit gul lampa och bilen har klarat sig hem utan problem.

Jag har ju ingen aning om varför den lyser. Och verkstäderna har stängt för dagen.

Och som extra grädde på moset har jag fått en sticka i en tå som jag inte kan se, men som jag känner. Så jag kan inte gå ordentligt. Haltar kraftigt.

Och så skulle jag hämta en p-skiva på biblioteket, men det var obemannat och jag hittade ingen p-skiva.

När jag inte haft P-skiva, har jag skrivit tiden på en lapp och lagt inne vid bilens framruta :-)

Lyser den rött eller gult?

Med tanke på att bilen är nyköpt och det är en fråga om reklamation så säger jag NEJ. Det är dumt riskera mer fel .Ring bilfirman nu direkt!

Edit. Läste det var stängt. Synd. Men ring dem direkt imorgon.

När jag inte haft P-skiva, har jag skrivit tiden på en lapp och lagt inne vid bilens framruta :-)
Jo. Jag skrev på en servett idag. Hade lyckligtvis en penna men inget papper. Men behöver en p-skiva för framtiden.
Lyser den rött eller gult?

Med tanke på att bilen är nyköpt och det är en fråga om reklamation så säger jag NEJ. Det är dumt riskera mer fel .Ring bilfirman nu direkt!

Edit. Läste det var stängt. Synd. Men ring dem direkt imorgon.
Gult.

Jag ska ringa både verkstan och bilfirman i morgon.

Men förra bilfirman jag köpte av kunde jag inte reklamera till. De gjorde sig bara otillgängliga. Har inget hopp om nånting nu heller.

Gult.

Jag ska ringa både verkstan och bilfirman

Men förra bilfirman jag köpte av kunde jag inte reklamera till. De gjorde sig bara otillgängliga. Har inget hopp om nånting nu heller.
Ring bilfirman först. Det är de som ska fixa och bekosta reparation och att du har en lånebil under tiden. Blanda INTE in din verkstad innan du pratat med bilfirman! Otroligt viktigt

Skit i vad andra verkstan gjorde och utgå från att den här följer lagen. Fick du varudeklarationen som jag tjatade på dig om?

Gult är bättre än rött!

Ring bilfirman först. Det är de som ska fixa och bekosta reparation och att du har en lånebil under tiden. Blanda INTE in din verkstad innan du pratat med bilfirman! Otroligt viktigt

Skit i vad andra verkstan gjorde och utgå från att den här följer lagen. Fick du varudeklarationen som jag tjatade på dig om?

Gult är bättre än rött!
Nej, jag har inte fått någon varudeklaration. Men kan ju vara p.g.a. seg postgång.

Men vad ska jag säga till bilfirman? Vet inte vad konsumenttjänstlagen säger här. Har inte fått garanti på bilen.

Nej, jag har inte fått någon varudeklaration. Men kan ju vara p.g.a. seg postgång.

Men vad ska jag säga till bilfirman? Vet inte vad konsumenttjänstlagen säger här. Har inte fått garanti på bilen.
Skit i garanti, det behövs inte. Det ska du inte blanda in alls.

Lagen säger att fel som visar sig så tidigt som i detta fall fanns vid köp (om de inte sagt vid köp bilen är defekt) och att säljaren ska endera ta tillbaka bilen, ge dig en motsvarande bil eller bekosta reparation. De har flera försök på sig att reparera och du kan inte riktigt helt välja åtgärd. Men i korthet - de ska fixa problemet och der ska inte kosta dig något alls

Men def är viktigt du inte orsakar med skada på bilen, och inte drar på dig några kostnader för tex rep om inte försäljaren sagt du ska det

Skit i garanti, det behövs inte. Det ska du inte blanda in alls.

Lagen säger att fel som visar sig så tidigt som i detta fall fanns vid köp (om de inte sagt vid köp bilen är defekt) och att säljaren ska endera ta tillbaka bilen, ge dig en motsvarande bil eller bekosta reparation. De har flera försök på sig att reparera och du kan inte riktigt helt välja åtgärd. Men i korthet - de ska fixa problemet och der ska inte kosta dig något alls

Men def är viktigt du inte orsakar med skada på bilen, och inte drar på dig några kostnader för tex rep om inte försäljaren sagt du ska det
Är det konsumentköplagen? Bara så att Wille får rätt begrepp med sig så att de inte tror att de kan dribbla med henne

Är det konsumentköplagen? Bara så att Wille får rätt begrepp med sig så att de inte tror att de kan dribbla med henne
Japp. Så det räcker att hon reklamerar fel i varan enligt konsumentköplagen (jag skrev det inte för jag och Wille har diskuterat om det i köpa bil tråden, men jättebra du bad om förtydligande. Bra för tråden det är med)

Bilproblemet suger kraftigt, det håller jag verkligen med om. Men de där andra två sakerna, du behöver försöka låta bli att stapla sånt som bevis för varför ditt liv är så tungt. Det är småsaker, ALLA har dagarna fyllda med sånt. Och jag fattar att det känns tyngre när man mår som du gör men ändå: det är inga bevis för att livet är en jävla strid. Såklart livet kan vara det, men det beror på inte på stickor i foten och brist på p-skivor.

Nu har problemen börjat med Volvon. Motorfelslampan lyser. Vågar jag köra hem med den?
Du har en felkod på pappret i andra tråden om “ECM-2008 gasspjällssystem, felaktig signal” Inte helt osannolikt att denna orsakar felet. Kräv att de byter gasspjäll /sensor och vifta med lappen. Felet fanns uppenbarligen innan köpet och någon har nollat koden eller ev försökt felsöka och laga. Det är ingen fara att köra hem med bilen isf men den går inte helt optimalt. Rätt vanligt fel på V50 om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Du har en felkod på pappret i andra tråden om “ECM-2008 gasspjällssystem, felaktig signal” Inte helt osannolikt att denna orsakar felet. Kräv att de byter gasspjäll /sensor och vifta med lappen. Felet fanns uppenbarligen innan köpet och någon har nollat koden eller ev försökt felsöka och laga. Det är ingen fara att köra hem med bilen isf men den går inte helt optimalt. Rätt vanligt fel på V50 om jag minns rätt.
Tack!

Bättre de får läsa ut nya felkoder och laga efter det. Så det inte är nya eller ytterligare fel. Behövs inte viftas med någon lapp för att bevisa att felet fanns vid köp när bilen felar så kort efter köp.

Bättre de får läsa ut nya felkoder och laga efter det. Så det inte är nya eller ytterligare fel. Behövs inte viftas med någon lapp för att bevisa att felet fanns vid köp när bilen felar så kort efter köp.
Självklart så ska de även felsöka alla koder men vad man ska behöva och faktiskt måste är ibland olika saker. Oavsett om de fulat sig med att nolla koder eller fått bilen i inbyte från någon annan som gjort det så ser det illa ut och jag skulle vara rätt förbannad som kund om det inte även fanns kvitton på reparation.

Självklart så ska de även felsöka alla koder men vad man ska behöva och faktiskt måste är ibland olika saker. Oavsett om de fulat sig med att nolla koder eller fått bilen i inbyte från någon annan som gjort det så ser det illa ut och jag skulle vara rätt förbannad som kund om det inte även fanns kvitton på reparation.
Fast du kan inte komma i efterhand och vara förbannad för något du kunde kollat innan köp

Jag skulle ABSOLUT INTE vifta med det pappret. För det kan vändas emot dig som köpare. Att du borde insett och förstått och...

Bilen motorlampa har tänts kort efter köp. Bilen har ett fel som verkstan måste motbevisa att det inte fanns vid leverans och annars reparera kostnadsfritt. Det räcker gott där. Finns ingen anledning varken komplicera saker från början eller gräva en grop åt sig själv

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 956
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 445
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 787
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar