Jamen blåbär ändå!!

Jag fryser i småpåsar för att kunna ta fram. Frysta blåbär är toppen att köra i mixer och göra glass på. Bara blåbär och lite vatten eller mjölk så blir det som sorbet. Funkar lika bra med alla bär.
 
Blåbär är blåbär. Odon är odon (varför skulle man prata om odon??) och amerikanska blåbär är amerikanska blåbär. 3 olika bär!
Varför man skulle prata om odon?

Därför att så kallade amerikanska "blåbär" är mer besläktade med odon än blåbär.
 
Koka sylt för att ha till allt möjligt under kommande året. Frukostgröt, muffinsbak, pannkaka, tårtfyllning.
Jag tycker det är jättegott att blanda med hälften röda vinbär, då blir det lite fastare konsistens och lite syra i smaken.

Det har receptet med rabarber anvander jag ofta aven till annat, helst syrligt sa det sticker igenom det sota toska tacket. Det gar dock att byta ut rabarbern till allt mojligt annat. Mycket gott bakverk.

Rabarber kaka med toska tacke
 
Blabar ja, Vi har ju inte "Svenska Blabar" pa den har kontinenten (det lar ska finnas en liten "kolloni" blabar "in the Rockies" nagonstans som europer har tagit med sig "once upon a time" men uppenbarligen ar blabar inte invasive.) Har far vi noja oss med Amerikanska blabar, huckleberries, och annat som ar snarlikt, men lite annorlunda.
Personligen anser jag att de alla har sina fordelar beroende pa hur man anvander dem ... men de ar INTE alla blabar. Det ar olika bar, men olika karakteristiskt och Amerikanska blueberries forsoker inte pa nagot vis konkurera med Europeiska blueberries. Det ar helt enkelt helt olika bar.
 
Ja? Blåbär är fortfarande blåbär, odon är fortfarande odon och amerikanska blåbär är fortfarande amerikanska blåbär. Skriver jag hallon menar jag inte krusbär 😜
Ok. Väldigt få av de jag hör nämna amerikanska blåbär säger inte amerikanska blåbär utan blåbär.
Det är anledningen till att jag gjort dessa inlägg.

Tack.
Nu vet jag att du konsekvent säger amerikanska blåbär om amerikanska blåbär, och aldig någonsin förkortar ned dessa till blåbär. Noterar också sidoinformationen att du inte heller blandar ihop hallon och krusbär i tal.


Det här är BLÅBÄR på Ica:
Det är ingen som blandar ihop det här med någonting annat.

1vg6jkc7lx.jpg
 
Senast ändrad:
Blabar ja, Vi har ju inte "Svenska Blabar" pa den har kontinenten (det lar ska finnas en liten "kolloni" blabar "in the Rockies" nagonstans som europer har tagit med sig "once upon a time" men uppenbarligen ar blabar inte invasive.) Har far vi noja oss med Amerikanska blabar, huckleberries, och annat som ar snarlikt, men lite annorlunda.
Personligen anser jag att de alla har sina fordelar beroende pa hur man anvander dem ... men de ar INTE alla blabar. Det ar olika bar, men olika karakteristiskt och Amerikanska blueberries forsoker inte pa nagot vis konkurera med Europeiska blueberries. Det ar helt enkelt helt olika bar.
Då är frågan om ni kallar era bär för American blueberries eller bara Blueberries.
Och vad kallar ni våra? Blueberries eller European blueberries?

Inte heller någon risk för begreppsförvirring hos er?
 
Då är frågan om ni kallar era bär för American blueberries eller bara Blueberries.
Och vad kallar ni våra? Blueberries eller European blueberries?

Inte heller någon risk för begreppsförvirring hos er?
Här i UK är "riktiga" blåbär (europeiska) billberries och de amerikanska som oftast säjs i affären (som är gröna inuti som vindruvor) blueberries.
Mycket skumt, de är inte alls blå! :D
 
Då är frågan om ni kallar era bär för American blueberries eller bara Blueberries.
Och vad kallar ni våra? Blueberries eller European blueberries?

Inte heller någon risk för begreppsförvirring hos er?

Det finns lika liten orsak for oss att kalla vara blabar for Amerikansk Blabar som for Svenskar att kalla sina for Svenska Blabar. "Over here" valde invandrarna for mycket lange sedan att kalla det som mest liknade vad de var vana att kalla blabar. Det finns ingen anledning att kalla "Europeiska blabar" nagonting har, da vi inte har dem, de inte importeras, och ingen annan an en nyinvadrad person, eller nagon med mycket starka band till norra Europa vet vad det ar.

Ibland blir ocksa Huckleberries forvaxlade med blabar, och till och med honungsbar forvaxlas med blueberries.
 
Ok. Väldigt få av de jag hör nämna amerikanska blåbär säger inte amerikanska blåbär utan blåbär.
Det är anledningen till att jag gjort dessa inlägg.

Tack.
Nu vet jag att du konsekvent säger amerikanska blåbär om amerikanska blåbär, och aldig någonsin förkortar ned dessa till blåbär. Noterar också sidoinformationen att du inte heller blandar ihop hallon och krusbär i tal.


Det här är BLÅBÄR på Ica:
Det är ingen som blandar ihop det här med någonting annat.

Visa bifogad fil 150247
De är ju preciserade som vitköttiga. :laugh:
All förväxlingsrisk och urvattning av blåbärsbegreppet borta... Or not.:cautious:
 
Om jag tvunget ska precisera av någon anledning så kallar jag blåbären som man köper i affären (eller för den delen som man kan ha på buskar i sin trädgård) för odlade blåbär. Inte krångligare än så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 181
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 320
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 953
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp