De flesta jägare jag känner, har antingen vuxit upp med en ras och håller sig till den på gott och ont. Sen är det andra som kanske har haft kontakt med någon sorts jakthund och gillat den. Läst in sig på den och sen köpt en.
Det är lite samma sak som hur såna som håller på med bruks hittar vilken ras de ska ha eller agilty ellera vad som helst. Man läser böcker, söker på nätet, kollar på utställningar, pratar med olika uppfödare, pratar med andra hund/jakt människor.
Om man jagar så har man ofta en idé redan när man tar jägarexamen om vad man vill jaga. Många har inte egen hund men blir kanske sugen efter ett tag och köper en.
Just fågelhundar är jag inte så himla bra på men där tror

jag att det inte är så stor skillnad utan man kper den som passar en bäst pga av andra saker, som lynne, hårdhet osv.
Stövaren är lite speciellt på det vis att den är gamal och den finns många olika "raser" De är säravlade under många år och tidigare nästan enbart avalade på resultat. I vissa fall finns det en stammoder/fader som man kan spåra tillbaka till.
Men jägare skiljer sig inte så mycket från andra hundägare. Man läser och letar information på olika ställen innan man väljer. Eller ska göra ialla fall... Vi hade bestämt oss för wachtel, men det fanns inga valpar i närheten. Sen blev vi iväg lurade att titta påspringer spaniel valpar, som vi inte ens hade tänkt på... Pappa till våran visade sig vara rådjurs hund och det hela slutade med en springer hane... Inget bra sätt men det blev väldigt bra i slutändan...
Våra marker är såna att långdrivande hundar för eller senare hamnar på vägen. Medans spingern inte driver så länge och går väldigt lätt att kalla av från spår.