Sv: jakt-lidande
(inlägget kan läsas som två poster)
Varför ska man öht jaga smådjur???
- där faller ju förklaringen att djuren skjuts i en form av naturvård, inte äter de upp all tall, eller heller ex stör trafiken.
Och varför kan inte naturen få ha sin egen gång i långt större utsträckning?, med dina förslag på svält, parasiter, rovdjursattacker osv...varför ska jägare gå in och skjuta rovdjur för att deras byten ska slippa bli attackerade- för att sedna skjuta de som attackeras för de blir för många?
På första punkten som jag iofs inte berörde i mitt inlägg så är det intimt kopplat till rovdjuren. I och med att riksdagen lagt tak på rovdjusstammarna skulle "smådjuren" faktiskt bli en olägenhet. Studerar man sedan populationsdynamik finns det säkerställda exempel på hur populationer av herbivorer ökat exponentiellt utan kontroll för att efter ett par år krasha (pga överkonsumtion av begränsade födoresurser) till en -lägre- jämvikt än tidigare pga permanenta/långvariga skador på miljön och födoresurserna.
Det behöver väl säkert inte bli så i alla fall (även om hjortdjur generellt absolut är "drabbade" av fenomenet) och jag förstår att du förespråkar fri tillväxt på rovdjur i hela landet som skulle lösa just det problemet, men du ifrågasatte att jakt kunde vara naturvård och jag svarade
Gällande den andra punkten är det just det tänkandet jag kritiserar. Mellan raderna läser jag att du ser på naturen som något rent och heligt och placerar människan utanför hela systemet. Jag menar att människan också är ett rovdjur med plats i naturen och att likväl som ett djur svälter ihjäl så kan jag skjuta det och konsumera mindre industrikött... vilket är en väldigt bra affär ur ett miljöperspektiv.
Jag är själv för både rovdjur och jakt och undrar varför ingen kan kompromissa? Halva gänget tänker bara på sig själva och vill utrota rovdjuren och den andra hälften är besatta av att naturen är fluffig och söt och vill utrota jägarna.
I och med att här finns flest av de sistnämnda vänder jag mig här bara till er.
Sluta tillskriva naturen heliga renhetsattribut, att någonting är "sant och rätt för att det
är" är religiösa cirkelargument. Fundera på den etiken i förhållandet mellan den jungfruliga naturen och huset du bor i, kläderna du bär, hygienprodukterna du konsumerar etc etc in absurdum. Är just jakt verkligen så
speciellt fruktansvärt?
Vi sätter upp ett intressant tankeexperiment för att illustrera naturens underbara naturliga och jungfruliga jämvikt.
Utan mänsklig kontroll skulle två scenarion kunna uppstå:
- antingen växer hjortdjuren till den nivå att det inte finns mat till fler, du har alltså väldigt många rådjur men alla är på svältgränsen. Det finns svenska exempel på detta där landets tätaste älgpopulation (ingen jakt, inga rovdjur) också visade sig vara den sjukaste och mest undernärda.
- eller så kontrolleras hjortdjuren av lo och varg tills det att det blir ont om bytesdjur och du har ett system där det finns få hjortdjur och alla rovdjur svälter.
Naturlighet, jämvikt, jungfrulighet, orördhet. I vissa lägen är det ur ett mänskligt perspektiv önskvärt men det är inget som är gott i sig självt.
Det är inte det systemet jag förespråkar men om vi tänker uteslutande ur ett etiskt perspektiv, borde vi då inte påverka systemet till att det finns ganska många välfödda hjortdjur och relativt många välfödda rovdjur snarare än att förespråka opåverkad naturlighet med tunna etiska argument... som leder till misär?
Alfa - besviken över att ingen nappade på att förbjuda motorsport eller TV.
Edit - Jösses, allt blir så aggressivt. Jag är egentligen rätt harmlös men har en liten förkärlek för att provocera