Jakt i hästhagar.

Pade

Trådstartare
Jag har en fundering...
Jag arrenderar betesmark till mina hästar. Markägaren har även arrenderat ut jakträtten till ett jaktlag på samma mark. Detta är OK för min del.

Nu har jakträttsinnehavaren satt ut jakttorn och husvagn på betesmarken samt att han kletar tjära på flera träd samt slänger ut mat för att locka på vildsvin. Gissa om hästarna ser roliga ut i pälsen när de kliat sig mot "tjärträden". Helt omöjligt att få bort!!!

Min fundering eller fråga är om jakträttsinnehavaren har rätt att utnyttja marken på detta vis som kan leda till skador på hästarna?
Hästarna kan fastna i husvagnens draganordning. Äter upp "åtelmaten" som består av drivor av havre/korn/majs. Någon som vet??

Sv: Jakt i hästhagar.

Har markägaren skrivet avtal är det svårt att ta upphäva arrendet.

Är det verkligen lagligt att lägga ut mat för att locka på djur för att sedan skjuta dem där? Det trodde jag itne man fick.

Off topic
Vildsvin är helt ok att jag på åtel...
Sen kan jag ju tycka att det är mindre lämpligt att anlägga en åtel i en hästhagar.

Ett samtal med jaktarrendatorn kanske vore på sin plats... Ni kanske kan komma överens så alla inblandade blir nöjda.

Har nu pratat med jaktarrendatorn och han förstod problemet och flyttade husvagn från hagen samt slutar att åtla åt vildsvinen.
Tydligen förstod han direkt vilken skyldighet han har gentemot markarrendatorn.

Off topic
Vildsvin är helt ok att jag på åtel...
Sen kan jag ju tycka att det är mindre lämpligt att anlägga en åtel i en hästhagar.

Ett samtal med jaktarrendatorn kanske vore på sin plats... Ni kanske kan komma överens så alla inblandade blir nöjda.

Som lantbrukare vill man ju inte ha in vildsvinen på åkrar eller betesmarker. Så att locka fram vildsvin riskerar ju bara ännu större skador på marken. å andra sidan vil ju lantbrukare att stammen skjuts av.

Skönt att det löste sig. Det kan vara ett gissel ibland att vara markarrendator och någon annan har jakträtten.

Som lantbrukare vill man ju inte ha in vildsvinen på åkrar eller betesmarker. Så att locka fram vildsvin riskerar ju bara ännu större skador på marken. å andra sidan vil ju lantbrukare att stammen skjuts av.

En åtel, eller foderplats till vildsvin skall inte lägga i anslutning till åkrar..
Vitsen med en åtel är ju att få vildsvinen att ta den vägen för att det skall vara lättare att skjuta rätt djur. På en åtel skall det inte finnas stora mängder mat. Bara lite som är så pass gott att svinen väljer den vägen.

Sen finns något som kallas foderplatser... Dessa skall man anlägga för att locka bort svinen från känsliga marker... exvis åkrar med växande gröda. Vitsen är alltså INTE att locka fram svinen utan tvärt om...
På en foderplats jagar man inte... Där skall djuren vara fredade och veta att de är ostörda.

Nu är jag inte kunnig i såna frågor, men kan verkligen markägaren arrendera ut samma mark till två olika personer? Det låter väldigt konstigt. Arrendet går väl ut på att du har rätten att bruka marken som du vill under arrendetiden? (eller är jag ute och cyklar nu?)

Den som arrenderar jakten arrenderar bara själva jakträtten, alltså inte marken och får inte sas använda marken. Sätta upp något jakttorn är väl det som är ok.

Nu är jag inte kunnig i såna frågor, men kan verkligen markägaren arrendera ut samma mark till två olika personer? Det låter väldigt konstigt. Arrendet går väl ut på att du har rätten att bruka marken som du vill under arrendetiden? (eller är jag ute och cyklar nu?)

Ja normalt sett så är det så att när du arrenderar marken så har du även jakträtten. Jakträtten undantas dock ofta i arrendet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi har nyligen köpt nytt hus & vi kommer att ta hem mina hästar, på visning och vid samtal med mäklare, säljare & markägare så skulle...
Svar
9
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka