jäkla väder!!

Sv: jäkla väder!!

Om det är över 15 grader har jag faktiskt inget täcke. Men det beror lite på tempraturen på morgonen. Min häst har exemtäcke och det blir ju blött och därmed kallare när det regnar än utan täcke.

Dock har han ännu inte reagerat, varit glad och pigg och jag har faktiskt inte lagt på regntäcke sedan i maj.

Jag går lite på hur jag uppfattar värmen. Kan jag tänka mig att gå ut i regnet utan jacka och i kjol en kort stund är det OK för hästen utan täcke. De har ju större komfortzon...

Men vill jag inte ut i sommarkläder och det verkar bli så en längre tid så slänger jag på täcke.

15grader är oftast ganska varmt. Det är sällan jag fryser i det. Däremot 10grader är fullt möjligt att frysa i och då tycker jag det blir jobbigare med täcke / ej täcke. Men att det går ner till under 10 på natten någon timme är OK iom min häst har träd att ta skydd under.

Rörigt inlägg men det är lite rörigt :)

Oj, Gylle - sicket elände (som Peps ju brukar sjunga...)!!

Våra hästar gick ute på betet (utan täcken ...) i det extremt grymma ösregnandet igår. De har lite lä i ena hörnan, men de stod så klart där det var helt öppet. I går kväll slutade det regna, så under natten hann de torka upp hyfsat bra i pälsen. Men i morse började det igen ..... suck .....

Nu är mer än halva det betet översvämmat, så nu ska vi, snabbt som attan, kolla över stänget på ett annat bete som är torrare o ligger högre, och sedan får vi flytta över dem dit.

Jag tror inte det hade hjälpt med något regntäcke överhuvudtaget i det ösregnet som kom igår. Finns nog inget täcke som håller torrt mot sisådär 70 mm ösregn.

Eller finns det? TIPSA mig i så fall!!

JO, nu har det slutat regna här!!! Det är nästan så att solen lyser igenom... hurra! Efter en dag med regn, jättelika vattenpölar, blöta stövlar (inuti för vattnet gick över stövelkanten), blöta strumpor, allmänt elände så äntligen sol!

Jag bor också i Skåne och här har det regnat i princip oavbrutet i två dagar nu. :crazy: Det börjar bli lite tröttsamt. Hästarna går ute hela dagarna, dock utan täcke, men de får komma in på nätterna.

Jag ska snart ut och rida. Vilket inte känns så väldigt... lockande. :cool: :angel:

Jag har mina hästar på stall och jag måste tvinga stallägaren att släppa ut hästarna när det är sånt här väder:crazy:, hon tycker synd om hästarna och hennes står inne hela dagarna... Mina får i alla fall komma ut fem-sex timmar, vill prompt ha dom ute åtminstone den korta tiden. Mina går dessutom täckade vid sånt häsr busväder. Trots ca 30 mm regn under tiden de var ute i dag var de inte blöta igenom täckena!

Vad har du för märke på dina täcken? Våra håller inte för sånt ösregn som det varit nu.. Det är endast en av hästarna som går täckad och det är för att han fryser när han blir blöt. Någon som har något bra "hemmalagat recept" på hur man bäst impregnerar om täcken? Tycker inte att det blir bra med spray-impregnering!

Jag släppte idag ut mina hästarna med tjocka vintertäckena på...:crazy:. Har hjellre lite för varma hästar än blöta och kalla hästar.

Men har fortfarande bekymmer med min stallägare. Jag kom till stallet idag kring lunch för att jag skulle iväg och träna med den ena hästen. Då stod de inne:mad:, trots att jag skickat sms vilka täcken de skulle ha på sig och att de skulle ut-oavsett väder. Eftersom stallägaren vet att jag blir sur vågar h*n inte heller visa sig i stallet när jag är där. Brukar annars vara mycket snackesjuk. Blir faktiskt lite sur. (Kan tillägga att h*n har fyra hästar på bete som inte tas-och de är det tydligen inte synd om :confused:)

Jag har bara ett jättetunt (ofodrat) täcke på min häst nu när det ösregnar. Han kanske inte behöver det egentligen. Det är nog jag som överdriver. Det är ju faktiskt inte så kallt ; ]

Åh fy tusan vilket elände!!! :eek::eek::eek:

Hoppas du hunnit vila lite. Kollade precis på vädret och det verkar som om södra Sverige ska få bättre väder framåt söndagen och måndagen.

/Lizzie

*kl*

Näe, nu får det vara nog...
Snart är de flodhästar istället för ridhästar! :eek:

Jag släppte idag ut mina hästarna med tjocka vintertäckena på.... Har hjellre lite för varma hästar än blöta och kalla hästar.

Man slutar aldrig att förvånas:confused:

Vad har du för märke på dina täcken? Våra håller inte för sånt ösregn som det varit nu.. Det är endast en av hästarna som går täckad och det är för att han fryser när han blir blöt. Någon som har något bra "hemmalagat recept" på hur man bäst impregnerar om täcken? Tycker inte att det blir bra med spray-impregnering!

I torsdags när hästarna var ute i ca fyra timmar hann det regna ca 30 mm, då hade den ena ett Horseware Amigo turnout light och den andra hade ett Shires Stormbreaker 100gr. De var lite blöta vid bogen men helt torra över ryggen båda två.

I fredags fick de på sig tjocka vintertäcken eftersom de andra fortfarnade var blöta. Då hade den ena ett Rambo wug och den andra Amigo. Garnaterat torra hästar. I dag hoppas jag att de har samma täcken... Har inte varit i stallet än...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Freazer
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 390
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland är det väl ok att klaga lite? Jag måste verkligen få skriva av mig mina i-landsproblem. Först och främst, solen vart är du...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama