jäkla väder!!

T

topsy_turvy

Vilken sommar vi har?! I Lund är det idag 15 grader, ösregn och blåst. Man skulle kunna tro att det var oktober månad.:confused: Nåja, det jag undrar är vad ni anser om täcke kontra inte täcke vid sådant väder. Jag har ett halvblod som går ute dygnet runt sen i maj månad utan täcke, men nu börjar jag undra om de fryser. Har ni täcke på era hästar när det regnar och blåser så som det gör idag?

Sv: jäkla väder!!

Vi hade kanonfint igår kväll och i förrigår kväll! :)

Men järnvägars vilket väder det är nu (och framåt som det ser ut). Vi har i alla fall lite träddungar för pållarna att skydda sig under. Tror att regntäcke trots allt mest blir klibbigt, för det är ju inte kallt ändå.

jag bor i helsingborg, här har det regnat konstant hela dagen med. Har alla hästarna ute, ingen av dem har täcke, tror att täcke gör mer skada, om det till slut blir blött igenom, och de står och blir ännu kallare över ryggen...men visst är det trist. Hästarna ser inte alltför glada ut, står och trycker under de få träden där är!

Nej, jag har inga täcken på hästarna. Dock så har de rejält med naturligt skydd mot oväder i form av skogspartier i hagen. Men de står mest mitt ute på den öppna delen och hänger hela dagarna i ösregnet, tycker nog det är skönt att slippa alla flygfän för en stund. Men nu är det faktiskt nog med regn:crazy:

Sant att det blir kallt på ryggen när täcket blir vått. Tack för era svar :) Jag blir lite tramsig med hästen ibland, tror att hon fryser bara för att jag fryser. Men de klarar ju mer än man tror som tur är :D

Själv håller jag mig inomhus idag :angel:

Regn? Här är det ganska fint vänder :D Det kom några droppar på förmiddagen men nu är det sol och 23 grader :banana: (fast det blåser lite..)

Jag tar in mina hästar lite då och då så de får torka upp och värma sig. I deras hage finns inget vindskydd. Jäkla skit väder!!!!!!!

Ja usch nu får det va slut på regn!! De blir ju f-sen dammar i hagarna!
Men jag vill heller inte ha 30 grader varmt igen...
hmm.. man blir aldrig nöjd... :)

Kan det aldrig vara lagom?
Vädret har blivit överdrivet. ;)

jag har alltid haft filosofin att de inte gör nån nytta att ha ett täcke på en häst som inte behöver det. (fast det finns hästar som MÅSTE ha ) men idag på jobbet, jobbar i ett travstall, gick jag ut i ösregnet och hämtade en häst som verkligen stod och skakade. Ordentligt.

Jag har mina hästar på stall och jag måste tvinga stallägaren att släppa ut hästarna när det är sånt här väder:crazy:, hon tycker synd om hästarna och hennes står inne hela dagarna... Mina får i alla fall komma ut fem-sex timmar, vill prompt ha dom ute åtminstone den korta tiden. Mina går dessutom täckade vid sånt häsr busväder. Trots ca 30 mm regn under tiden de var ute i dag var de inte blöta igenom täckena!

Stona har just fått komma in för natten, men av den enda anledningen att Besten är brunstig och "sommargästen" är alltför intresserad av att bestiga.
Vår egen valack var inne och torkade i eftermiddags och går nu ute med ett regntäcke på. Fast just nu är himlen ljusblå och fin :)

Immer

kl. min polle har täcke vid sånt här väder, det har regnat typ hela natten & så kom det några skurar på e.m men han var snustorr under täcket.

Idag har det inte varit nådigt här, just inkommen efter att ha skyflat tusentals liter vatten UR RIDHUSET underbart :crazy:
Vi är väl förberedda här efter att ha haft ett sådant här väder en gång för många år sedan när vi flyttade hit och då insett vad som kan hända. Efter att ridhuset varit vattenfyllt en gång så är där nerlagt sådana där galler som finns i vissa gator utanför dörrarna in (där vattnet vill ta sig in), vi har normalt bra hagar då nästan alla ligger med endast grinddelen lågt och sedan backe.
Vaknade i morse av ett skyfall som om någon öppnat stora brandslangar på fullt. Alla hagar stod under vatten och det var inte lite utan så djupt att det inte gick att gå ut i det med stövlar då det rann in upptill, tom gårdsplanen som ligger högt stod det vatten på så pass att det forsade in vatten in under logporten ner i småttingarnas bädd i lösdriften, bara att vräka ut ett antal spånbalar innanför porten för att hindra vattnet, kastade mig ner och dubbelkollade att avloppsgallerna var rena vid ridhuset så att vattnet kom undan jodå inga problem vattnet strömmade ner där.
Regnet bara fortsatte att forsa ner hela dagen utan avbrott, blev till att motionera hästarna i ridhuset, kom in i huset på eftermiddagen för att gå på toa mellan hästarna och vad möts jag av jo att vattnet strömmar in i varenda fönstersmyg plus att det rann genom bedrumstaket, jahapp jättekul leta upp varenda handduk som gick att uppbringa och täcka varenda fönsterkarm. Tog därför ungefär 1,5 timme innan jag kom ner med nästa häst och vad möts jag av jo simbassäng i ridhuset kastar in hästen jag hade tagit ut och får tag på min far börjar kolla jo då är alla avloppsbrunnar fulla, han ger sig iväg till bäcken där allt regnvatten leds ut och vad möts han av jo bäcken har svämmat över alla bredder (brukar vara ca 2 meter ner till vattnet, alltså en rejält stor djup bäck) det är detta som gör att inget vatten kan rinna ifrån gården (vilket fick mig att ana oråd och ge mig ner i hydroforrummet kan säga att det är tur den står på ben annars hade vi varit utan vatten, vattnet kom där baklänges upp genom avloppet underbart) och var blir det då regnvattnet av jo in i mitt ridhus som det uppenbart tycker är ett perfekt ställe att göra till damm. Ut med dränkpumpen funkade väl i 10 minuter (den uppskattar inte att bli full med ridhusunderlag sedan sa den upp sig och stannade försökte rensa den men se den ville inte alls vara med och leka. Så vad återstod, fick vattnet stå kvar så hade definitivt botten gått åt pipan, så det jag har roat mig med nu är att skyffla upp vattnet med ett kraftmått i spannar och sedan gick vi resolut ut och fyllde skrittmaskinen med vattnet, den är dränerad och dessutom med kanter runtom så just nu är den vattenfylld men så snart avloppet kommer igång så kommer det ju att rinna bort. Behöver jag säga att jag är väldigt mör i kroppen, och imorgon lär det dels behövas hämtas ett stort antal spånbalar att blanda i underlaget för att suga upp vatten om botten skall hålla, plus att ett antal fönstersmygar + badrumstak behöver brytas upp för att torka ut isoleringen, lägg därtill att hagarna är oanvändbara, paddocken är en enda insjö och hela bädden i lösdriften behöver bytas, jag har kvar nästan en volt längst bort i ridhuset som är användbar (där stod jag nu 23.30 och linade de två stackarna som inte hunnit vara ute och röra sig innan). SUCK kan man ta semester och åka till okänd ort sisådär en månad, tror ni hustomten tar hand om allt då ? En sak är säker jag skall nu gå in och skicka iväg ett mail om avanmälan till tävlingen imorgon tror inte riktigt det är läge för att ge sig iväg och vara borta imorgon.
JAG VILL HA SOMMAR OCH SOL NU !!!!!

Mitt sto som har föl vid sidan har varit inne inatt, släpptes ut vid 11-tiden på förmiddagen i regnet. KL 15 i eftermiddags kom solen fram, så nu går de ute inatt som vanligt, resten av gänget har varit ute hela tiden, trots regnet, men de har så bra bete så jag tro de klarar sig rätt bra;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Freazer
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 390
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland är det väl ok att klaga lite? Jag måste verkligen få skriva av mig mina i-landsproblem. Först och främst, solen vart är du...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama