Sv: jäkla väder!!
Idag har det inte varit nådigt här, just inkommen efter att ha skyflat tusentals liter vatten UR RIDHUSET underbart
Vi är väl förberedda här efter att ha haft ett sådant här väder en gång för många år sedan när vi flyttade hit och då insett vad som kan hända. Efter att ridhuset varit vattenfyllt en gång så är där nerlagt sådana där galler som finns i vissa gator utanför dörrarna in (där vattnet vill ta sig in), vi har normalt bra hagar då nästan alla ligger med endast grinddelen lågt och sedan backe.
Vaknade i morse av ett skyfall som om någon öppnat stora brandslangar på fullt. Alla hagar stod under vatten och det var inte lite utan så djupt att det inte gick att gå ut i det med stövlar då det rann in upptill, tom gårdsplanen som ligger högt stod det vatten på så pass att det forsade in vatten in under logporten ner i småttingarnas bädd i lösdriften, bara att vräka ut ett antal spånbalar innanför porten för att hindra vattnet, kastade mig ner och dubbelkollade att avloppsgallerna var rena vid ridhuset så att vattnet kom undan jodå inga problem vattnet strömmade ner där.
Regnet bara fortsatte att forsa ner hela dagen utan avbrott, blev till att motionera hästarna i ridhuset, kom in i huset på eftermiddagen för att gå på toa mellan hästarna och vad möts jag av jo att vattnet strömmar in i varenda fönstersmyg plus att det rann genom bedrumstaket, jahapp jättekul leta upp varenda handduk som gick att uppbringa och täcka varenda fönsterkarm. Tog därför ungefär 1,5 timme innan jag kom ner med nästa häst och vad möts jag av jo simbassäng i ridhuset kastar in hästen jag hade tagit ut och får tag på min far börjar kolla jo då är alla avloppsbrunnar fulla, han ger sig iväg till bäcken där allt regnvatten leds ut och vad möts han av jo bäcken har svämmat över alla bredder (brukar vara ca 2 meter ner till vattnet, alltså en rejält stor djup bäck) det är detta som gör att inget vatten kan rinna ifrån gården (vilket fick mig att ana oråd och ge mig ner i hydroforrummet kan säga att det är tur den står på ben annars hade vi varit utan vatten, vattnet kom där baklänges upp genom avloppet underbart) och var blir det då regnvattnet av jo in i mitt ridhus som det uppenbart tycker är ett perfekt ställe att göra till damm. Ut med dränkpumpen funkade väl i 10 minuter (den uppskattar inte att bli full med ridhusunderlag sedan sa den upp sig och stannade försökte rensa den men se den ville inte alls vara med och leka. Så vad återstod, fick vattnet stå kvar så hade definitivt botten gått åt pipan, så det jag har roat mig med nu är att skyffla upp vattnet med ett kraftmått i spannar och sedan gick vi resolut ut och fyllde skrittmaskinen med vattnet, den är dränerad och dessutom med kanter runtom så just nu är den vattenfylld men så snart avloppet kommer igång så kommer det ju att rinna bort. Behöver jag säga att jag är väldigt mör i kroppen, och imorgon lär det dels behövas hämtas ett stort antal spånbalar att blanda i underlaget för att suga upp vatten om botten skall hålla, plus att ett antal fönstersmygar + badrumstak behöver brytas upp för att torka ut isoleringen, lägg därtill att hagarna är oanvändbara, paddocken är en enda insjö och hela bädden i lösdriften behöver bytas, jag har kvar nästan en volt längst bort i ridhuset som är användbar (där stod jag nu 23.30 och linade de två stackarna som inte hunnit vara ute och röra sig innan). SUCK kan man ta semester och åka till okänd ort sisådär en månad, tror ni hustomten tar hand om allt då ? En sak är säker jag skall nu gå in och skicka iväg ett mail om avanmälan till tävlingen imorgon tror inte riktigt det är läge för att ge sig iväg och vara borta imorgon.
JAG VILL HA SOMMAR OCH SOL NU !!!!!