jäkla vad ska jag göra nu?

J

Jennifer80

katten hade en fästing idag och den satt så in i helvete fast så det var jätte svårt att dra ut den. Men när det äntligen lossnade och jag tittade på såret såg jag att ngt svart satt kvar i hålet och ett ben från fästingen.

hur farligt är det?

Sedan hur ska man bara dra ut de sakta? de sitter ju som sten de äckliga krypen! ( provade även med fästingsborttagare helt värdelös)

Sv: jäkla vad ska jag göra nu?

Resterna som är kvar skrumpnar och faller bort av sig själv. Kroppen stöter bort detta själv. Du ska fatta tag om fästingens mundelar så nära huden du kan UTAn att klämma på dess bakkkropp. Därefter drar man sakta rakt ut. Vrider man är risken stor man bryter loss mundelar på fästingen som fastnar i huden. Men jag brukar vrida lite...jag får bort allt ändå eftersom jag kommit på knixet. Jag har en för mig världens bästa fästingplockare. Ser ut som en kofot, 1 stor och en liten. Den lilla får man fatt i minimala fästingar med. Har testat snaror förut, men dom är värdelösa på småfästingar.

oh tack för svaret. jag är inte så van att plocka fästingar, måste nog lära mig bättre men det är verkligen svårt. Trodde verkligen inte att de sitter så hårda.

hoppas det går bra för kissen nu ändå, fast med mitt olyckliga försök att få bort fästingen

På katter är det inte så farligt om det sitter kvar en bit, men det bästa är om man lyckas få bort hela fästingen. Själv så brukar jag använda en spetsig pincett och gripa tag närmast huden på fästingen, eller så använder jag naglarna.. Jag har blivit lite av en expert på att få bort krypen.:angel:

Finns jättebra fästingplockare att köpa i vanliga mataffärer.
Jag har en med enliten ögla/snara på änden som man sedan plockar bort fästingen. Superbra, man kan ta de allra minsta fästingar med den.

Fästinplockare med snara har jag och den får man bara bort större fästingar med, inte de som nyligen satt sig fast. Men det kanske är olika på de med, min köpte jag i en hund/katt affär.

Jag kör fingrar, går det inte vid första försöket går det att få bort med pinsett.

Resterna som är kvar skrumpnar och faller bort av sig själv. Kroppen stöter bort detta själv. Du ska fatta tag om fästingens mundelar så nära huden du kan UTAn att klämma på dess bakkkropp. Därefter drar man sakta rakt ut. Vrider man är risken stor man bryter loss mundelar på fästingen som fastnar i huden. Men jag brukar vrida lite...jag får bort allt ändå eftersom jag kommit på knixet. Jag har en för mig världens bästa fästingplockare. Ser ut som en kofot, 1 stor och en liten. Den lilla får man fatt i minimala fästingar med. Har testat snaror förut, men dom är värdelösa på småfästingar.

Usch det råkade jag göra en gång på en fästing som var riktigt stor...fy fasiken vad äckligt säger jag bara:eek::crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 505
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama