Jäkla skit! Resistenta bakterier....

Sv: Jäkla skit! Resistenta bakterier....

Tack för info och input!

Jag vet att det finns några sista chansen alternativ men dom är reserverade för människor och får inte användas på djur (av förklarliga skäl).

Hoppas få lite mer klarhet nästa gång jag pratar med veterinären.

Hur har det gått för dig? Fått reda på något namn på bakterien eller någon möjlig lösning?

Vi seminerar våra ston i Tyskland, och där behandlar de gärna besvärliga bakterier med Cobactan, som läggs in i livmodern. "Verkningsmedlet" i det heter Cefquinom. Värt att kolla upp kanske?

När jag för rätt många år sedan jobbade på seminstation, hade den veterinären där ett trick som hon använde sig av på ston med dålig livmoderslemhinna, men som kanske kan vara applicerbart i det här fallet också? Hon sköljde stona, och hade en liten mängd väteperoxid i sköljvätskan. Hur mycket minns jag inte, det får du efterforska i så fall.
På de stona där den här metoden användes (riktiga krångelston, som ofta varit på andra stationer i flera säsonger utan att ta sig) så var det anmärkningsvärt många som faktiskt blev dräktiga, så någon effekt hade det helt klart.

Möjligt... men mitt sto har fin slemhinna som det verkar, det är bara det att bakterierna som växer där är resistenta, och de får man inte bort med väteperoxid.

Sköljningarna är superfina, helt klart och inget gojs att bli av med så att säga.

Men tack för att du delar med dig ändå, alla tips tas upp här!

Ok.
Jag trodde att väteperoxid dödar allt. Att bakterierna är problemet har jag förstått.
Hoppas att det löser sig för dig med ditt sto!

Ja alltså jag har bara fått dessa namn Escherichia coli och betahemolyserande streptokocker.... och en resistentrapport då. Tydligen är just den typen av e coli iaf inge vidare resistentmässigt, men något närmare namn på den typen står inte i rapporten (antar att den inte har något utan att dom helt enkelt resistensbestämmer det som kommer in sas)

Min vet menar att det finns en mikroskopisk chans och då måste märren sköljas + ehandlas varje dag i brunsten, men att det bara är en liten chans att det funkar och hon ser det inte som troligt.

Nu har jag googlat runt lite och hittat lite olika texter där det står att väteperoxid visa sig vara effektivt mot resistenta bakterier. Är du säker på att det inte tar de bakterierna hästen har?

Fy så tråkigt... jag har verkligen hoppats att de skulle hitta någon lösning som ga henne goda chanser att bli av med dem! :(

Min seminvet berättade att den den fölunge jag såg när jag var där kommit till genom att hon skölt stoets livmodern både före och efter seminering med en virconlösning. Stoet hade de misslyckats med att få dräktig först en hel säsong och sedan nästan hela säsong 2. Då som ett sista halmstrå provade hon att skölja med vircon och det tog sig.

Jag puttar upp lite, hur har det gått Wrangler?

Mitt 3-årssto står enligt baktprov med streptokocker som är resistenta mot hippotrim och lite annat och jag kom att tänka på din tråd. Även om jag hoppas att det inte är så illa som för er...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka