Jäkla skit! Resistenta bakterier....

Sv: Jäkla skit! Resistenta bakterier....

Men fy tusan vad tråkigt!!!:cry:

Har inte heller någon som helst koll, men håller såklart tummarna för att det kommer att lösa sig!
Varifrån kommer bakterierna?:confused: Har liksom aldrig funderat på det:crazy:, kanske eftersom jag inte haft anledning att fundera....:crazy:

Bakterier kan komma av alla möjliga orsaker. I mitt fall är det efter att hon hade ett svårt felläge i en kastning förra våren. Veterinären grävde i 4 timmar för att få ut ungen.... hon blev givetvis behandlad då och hon är sköljd i omgångar och behandlad i flera omgångar med antibiotika både i livmodern och intramuskulärt. Förmodligen har vi rensat upp allt vi har kunnat men dessa två har blivit kvar eftersom att antibiotikan inte tar på dom.

Men det är ganska vanligt att ston har bakterier i livmodern och det kan ha massor av orsaker -liggande vulva som gör att det åker in bakterier från ändtarmen, eller så suger stoet in luft med bakterier, det kan vara kvar från fölning, stoet kan ha gått med betäckande valacker och då blivit infekterat, finns massor av orsaker. Under brunsten är det ju öppen väg rakt in i livmodern så att säga...

Det är själva bakterien i detta fallet som är ovanlig. :(

När det gäller människa så försvinner bakterierna av sig självt så småningom. Bara att vänta ut det enligt läkaren. (I mitt fall streptococcer. Jag var så sjuk att jag faktiskt trodde jag skulle dö ett tag) Jag antar att det är ungefär likadant på häst. Jag hoppas det löser sig för dig/hästen, så att hon kan fortsätta i aveln.

Åhå.... ja finns det inget annat att göra så får man väl bara låta henne gå och ta nytt prov varje säsong och se hur det ser ut. Och då hoppas att det går att få henne dräktig igen om hon blir av med skiten, hon är ju redan 16 år...

Dom trodde att mitt ena sto hade multiresistenta bakterier i år. Men enl seminstation så skulle det kunna gå bara genom att skölja stoet. Om det är så eller inte vet jag inte, det visade sig vid noggrannare test att bakterierna inte var helt resistenta. Håller tummarna för att det löser sig med ditt fina sto :)

Ok, skölja på något särskilt sätt?

Hon är ju sköljd, senast förra brunsten två gånger men likväl så är skiten kvar brunsten efter.

Tack!

Har du provat seminera/betäcka? Det kanske inte alls hindrar dräktighet?

Att betäcka ett to som är infekterat med enligt prover och odling resistenta bakterier är knappast något att tänka på - och skulle bli uppriktigt sagt rent chockad om Wrangler ens övervägde en sån sak.

Varför blir du chockad? Ska hon slaktas och brännas i SAKAB tycker du?

Och jag har inte förstått av tidigare inlägg om de tog bakterieprov i förebyggande, eller om de tagit proven pga att stoet löpt om.

Jo alltså.... hon betäcktes förra säsongen men tog sig inte. Efter kastningen och första behandling. Hade bakterier på prov men då var det inget konstigt som jag förstod det och hon behandlades osv som jag skrivt enligt ordination.

Jag vet faktiskt inte om dessa bakterier är nya eller om dom funnits hela tiden (sedan kastningen) för innan har inte min vet ansett att det var något konstigt utan det var först på detta provet som nu togs nu på ny brunst efter sista omgången sköljning och medicinering som hon reagerade på att det var något hon inte kände igen och skickade det vidare. Efter det är stoet naturligtvis inte betäckt men innan är hon utan att ha tagit sig. Nu vågar jag ju inte prova förrän hon är ren! Om hon någonsin blir det.... eller ja semin är väl "safe" men det känns ju som en osäker dräktighet även om hon skulle ta sig då, eller?

Vet inte om det är värt att nämnas för det spelar väl egentligen ingen roll sålänge bakteriejäkeln sitter där men på alla sköljningar har hon varit helt "ren" inte en droppe var.... och på UL ser livmodern fin ut, hon hade inte ens vätska efter kastningen. Men inget av det hjälper ju om det inte går att få bort bakterien!!! :(

Hingsten är bakterietestad UA.

Och jag har inte förstått av tidigare inlägg om de tog bakterieprov i förebyggande, eller om de tagit proven pga att stoet löpt om.

...så vi har gjort både alltså men nej, hon tar sig inte på betäckning.

Att betäcka ett to som är infekterat med enligt prover och odling resistenta bakterier är knappast något att tänka på - och skulle bli uppriktigt sagt rent chockad om Wrangler ens övervägde en sån sak.

Självklart inte! Men OM dessa fanns där förra året så har jag ju gjort det, ovetandes. I samband med behandling då alltså, i samma brunst. Men då behandlades hon ju mot vad vet ansåg att hon skulle behandlas mot och inga misstankar om resistens... så om jag gjorde det så var det absolut och enbart för att jag inte visste eller hade anlending att tro något annat och ansåg mig faktiskt ha kollat.

Men jag är väldigt glad att jag bara betäckte mina egna ston förra året och bakterietestade hingsten trots att veterinären tyckte att det var överkurs....

Senast ändrad:

Är det NÅN mer som har haft ett sto (eller känner någon som har haft) med HELT resistenta bakterier eller är jag helt ensam om det???

Jag har fått tips från en bekant som varit med om det mesta under åren (egen seminstation) men inte ens hon har haft en som varit resistent mot ALLT. Hon tipsade om nåt lab som heter Mybach Vettech som hon tyckte jag skulle skicka prov till, någon med erfarenhet av detta lab?

Nej givetvis inte, det där var bara dumt sagt.
Jag menade bara att jag hade blivit väldigt förvånad om Wrangler medvetet betäckte ett infekterat sto och riskerade att föra smittan vidare till andra ston.

Semin är givetvis en annan sak, men eftersom jag vet att hon betäcker med egen hingst tänkte jag inte på semin.

Självklart inte! Men OM dessa fanns där förra året så har jag ju gjort det, ovetandes. I samband med behandling då alltså, i samma brunst. Men då behandlades hon ju mot vad vet ansåg att hon skulle behandlas mot och inga misstankar om resistens... så om jag gjorde det så var det absolut och enbart för att jag inte visste eller hade anlending att tro något annat och ansåg mig faktiskt ha kollat.

Men jag är väldigt glad att jag bara betäckte mina egna ston förra året och bakterietestade hingsten trots att veterinären tyckte att det var överkurs....

Nej så klart menade jag ju medvetet som sagt! Att man gjort allt enligt konstens alla regler och det sen visar sig att det fanns något där ändå går ju inte att göra något åt. Skönt att hingsten är kollad och ren i alla fall!

Ja jag förstod, ville bara förtydliga :)

Hingstar är ju bra på att rena sig (vilket inte ston är) men ändå, det är så himla lätt och onödigt att riskera att sprida bakterier och det finns så mycket man kan nojja sig över i den här branchen.

Det sega är att jag vet hur många som helst som aldrig bakteriekollar vare sig sina egna eller utomstående betäckningsston (för att inte tala om hingstarna) och släpper dom med hingst en hel sommar i flock och det är allmänt hej hopp i verksamheten.
Och jag tycker inte jag gör annat än bakteriekollar ston (lite överdrivet men...) här för att verkligen vara noga och ha koll och ändå är det mitt sto som står med multiresistenta jävla bakterier, det är så frustrerande!!!

Ja det är banne mig inte rättvist! Jag har ju ingen aning om vad det var för bakterier Tardee hade.. Hon skulle ju enligt uppgift ha en kronisk bakterie-invasion som gjorde att det var både svårt att få henne dräktig och svårt för henne att behålla fostret (vilket vi fick veta efter att papprena var skrivna)... nu har hon ju varit ren varje gång vi har kollat henne, nästan lite synd så här i efterhand - det hade ju varit bra att veta om det var samma bakterie som hon nu blivit fri från? Kanske P vet?
I såna fall kan det ju finnas hopp för din fina röda... Mina kontakter har skickat frågan vidare till sina kontakter, men ingen som har hört nåt liknande innan... du skriver väl här så fort du får veta vad bakterien heter?

Jag har krävt aktuellt bakterieprov på de ston som kommit till oss, vågar banne mig inte riskera något på mina egna... kan de inte kolla innan de kommer hit av nån anledning så kör vi till seminstationen med stoet och kollar henne innan betäckning, och är hon inte ren får ägaren antingen låta oss behandla henne och kolla igen eller så får de ta hem henne igen. Flera stoägare har sagt tack, men det verkar dyrt och omständigt så då tar vi henne till en annan hingst... Just nu känns det som ett väldigt bra beslut att inte ta emot några ston alls i år!

Jag menade bara att jag hade blivit väldigt förvånad om Wrangler medvetet betäckte ett infekterat sto och riskerade att föra smittan vidare till andra ston.

Semin är givetvis en annan sak, men eftersom jag vet att hon betäcker med egen hingst tänkte jag inte på semin.

Och jag hade ingen aning om att hon hade egen hingst på naturligt.

Sen är det inte så supervanligt att hingsten för bakterier emellan stona. Visst, när det gäller CEM kanske, men vanlig coli och streptococker brukar inte föras vidare.

CK har inte du seminstation?

Har du varit med om en helt resistent coli? Eller någon annan typ för den delen.... som är multiresistent?

Nja, ESBL (om det är det) är enzym som bryter ner olika typer av antibiotika. Men inte alla. Jag vet inte om några bakterier som är resistenta mot "allt".
För de multiresistenta bakterierna finns det ofta en sista utväg (än så länge), men då är det intravenös behandling på sjukhus som gäller (hur det är med djur vet jag iof inte) och då är det när det är fara för hälsan (livet). I alla fall när det gäller människa.

ESBL är ju lite speciella med, bakterierna kan nämligen dela med sig av det lilla "receptet" på hur man tillverkar enzymen till sina kompisar, även vissa andra typer av bakterier...

Jag kan inte svara på din grundfråga hurvida du kommer att kunna använda ditt sto i avel. Men rent krasst så tycker jag att hon borde kunna läka ut. Kanske även ta prov på hennes avföring och se om hon bär på samma bakterie i tarmen (e. coli är ju en tarmbakterie och där gör inte de ESBL bärande någon skada, så länge de inte tar sig någon annanstans). Jag tänker mig att det borde kunna ske en spridning av tarmbakterierna vid både kontroller som veterinären gör samt vid betäckning..?

Sist men inte minst, var noga med din egen hygien, du vill inte gärna bli bärare till dessa bakterier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka