Jäkla skit! Resistenta bakterier....

wrangler

Trådstartare
Pratade just med vet ang ett av mina stons senaste bakterieprov som visar på resistenta bakterier + streptokock...

Vet satt i bilen och hade inte namnen framför sig men säger att den ena bakterien är resistent mot ALLT. :eek: Strepton fanns det ev något för men inget av de vanliga medlen....

Vad tusan gör man???? Är det bara att kassera stoet från avelsboxen eller finns det någon, mikroskopisk chans att ordna upp det???? *panik*

:(:(:(

Sv: Jäkla skit! Resistenta bakterier....

Ring eller maila SVA och se om dom kan odla på det,för att sen göra en special antibiotika.
Har haft en hund med streptokocer där vi var tvungna att göra så för att få bukt med det.
Var det K (semin vet) som kollade?

jag har förstås ingen som helst aning, men håller alla tummar, tassar och hovar för att det ska finnas en utväg!!

Ring eller maila SVA och se om dom kan odla på det,för att sen göra en special antibiotika.
Har haft en hund med streptokocer där vi var tvungna att göra så för att få bukt med det.

Ja det var K som kollade. Hmm.... hon satt i bilen o täckningen var kass så jag fick inte så mkt mer info än vad jag skrev men proverna var inne på SVA länge innan jag fick svar så jag tror dom har gjort odling. K visste ju vilka stammar det handlar om om jag förstod det rätt, men hon hade inte namnen i huvudet.

Det enda hon sa var att det inte fanns nåt alls som tog den ena och att hon skulle göra efterforskningar om hur man ev gick vidare, men det lät inte som hon hade varit med om det innan. Och hon är ju rätt rutinerad menar jag....

*ledsen* :cry:

vad sa vet då du pratade med henne?

Precis det jag skrev.

En fullresistent bakterie + en resistent streptokock som det ev fanns ett medel som tar. Det är ju såklart den fullresistenta jag oroar mig för.

Min vet satt i bilen, dålig täckning och hon hade inte namnet på stammarna i huvudet, hon trodde det var kört med detta sto men skulle göra efterforskningar.

Jag måste utreda alla möjligheter, hur små dom än är.......

Näää... Jävla skit! Fast... jag satt just här och tänkte att det faktiskt är lika illa vilket än av dina ston det handlade om :cry:

Kan det ha varit någon typ av MRSA hon menade? (samma bakterie som orsakar sjukhussjukan som jag förstår det.. )
meticillinresistenta staphylococcus aureus

Ja det kan det absolut vara. Jag har verkligen INGEN erfarenhet av bakterieinfektioner hos sto, jag har varit förskonad från det i alla år.
Men nu fick jag det visst allt på en gång :(

Men oavsett vilken bakterie det handlar om så om den verkligen är multiresistent 100% så....vad gör man?????

Förlåt, den resistenta bakterien är naturligtvis en Coli bakterie.

nej jag har ju inte det heller.. tardee som enligt uppgift har kronisk bakterieinfektion har varit helt ren varje år vi har kollat...

Om det är en coli-bakterie så är det ju inte MRSA i alla fall (som jag fattar det jag hittar på SVA), och det är ju skönt!! (Såg skräcken framför mig med risken att smitta fölungarna och resten av stallet!)

ur Sammanfattning SVARM 2010 (SVA)

I årets SVARM presenteras för första gången resistens hos indikatorbakterier från häst. Hos E. coli från träckprov dominerade resistens mot streptomycin, sulfonamider eller trimetoprim (13-16 %). Tolv procent av isolaten var multiresistenta. Resistens mot tredje generationens cefalosporiner påvisades inte men när träckprov odlades på selektiva media påvisades SHV-producerande E. coli i 6 av 431 prov. Hos Enterococcus faecalis var kvadrupel resistens mest framträdande och sex isolat (18 %) var resistenta mot makrolider, aminoglykosider (gentamicin och kanamycin), tetracykliner och kloramfenikol. Resistens hos Enterococcus faecium var ovanligt.

min fetning.
Det är väl egentligen bara att avvakta tills veterinären hör av sig igen med de rätta namnen och hon har kollat upp exakt vad som kan finnas att göra.. jag har skickat ut lite krokar till uppfödare jag känner här uppe som kanske hört talas om det och vet om något finns att göra.

Tack snälla du!

Som sagt jag har noll koll på det här med bakterier, i vanliga fall tar vi bakterieprov och min vet har full koll men nu hade hon inte det! Men hon sa coli bakterie och inget annat (+ strepto).

Jag har också skickat ut frågan till mina mer rutinerade uppfödarkompisar och är tacksam för att du också gjort det!

Jag bara hoppas det finns nån chans att fixa det....... Jag har bara tre ston och behöver ha dom tre fertila och producerande.
Och eftersom jag aldrig skulle kunna ta bort detta sto eller göra mig av med henne pga av nånting hon inte lider av betyder det en oproducerande häst här under kanske 5-10 år till som jag kanske inte kan göra nåt åt.... Inga bra utsikter... :crazy:

Nej vad tråkigt :cry:

'Jag har för mig att det på buke fanns ett sto som det skulle varit kört för just för att hon hade multi?resistenta bakterier som de inte visste hur man skulle göra med . Sök härinne på buke om du får fram det .

Mia

Men fy tusan vad tråkigt!!!:cry:

Har inte heller någon som helst koll, men håller såklart tummarna för att det kommer att lösa sig!
Varifrån kommer bakterierna?:confused: Har liksom aldrig funderat på det:crazy:, kanske eftersom jag inte haft anledning att fundera....:crazy:

Tack snälla du!

Som sagt jag har noll koll på det här med bakterier, i vanliga fall tar vi bakterieprov och min vet har full koll men nu hade hon inte det! Men hon sa coli bakterie och inget annat (+ strepto).

Jag har också skickat ut frågan till mina mer rutinerade uppfödarkompisar och är tacksam för att du också gjort det!

Jag bara hoppas det finns nån chans att fixa det....... Jag har bara tre ston och behöver ha dom tre fertila och producerande.
Och eftersom jag aldrig skulle kunna ta bort detta sto eller göra mig av med henne pga av nånting hon inte lider av betyder det en oproducerande häst här under kanske 5-10 år till som jag kanske inte kan göra nåt åt.... Inga bra utsikter... :crazy:

Ställer bakterierna till det så att hon inte kan bli dräktig? Eller tror du på komplikationer så att stoet inte kommer att klara en dräktighet? Jag tror tyvärr att Multiresistentabakterier är ngt vi måste leva med...

Nej vad tråkigt :(

Hoppas verkligen det finns en lösning så du kan få ha ditt fina sto i avelsboxen! Håller tummar och hovar för er

Senast ändrad:

Hon blir inte dräktig.

Ingen av alla de uppfödare jag har pratat med har någonsin sprungit på en bakterie som är resistent mot ALLT :crazy:
Jag har fått tips om ett labb utomlands som tydligen är mer avancerade i sin bedömning.... det är ju ett halmstrå....

Men är bakterierna resistenta mot allt så finns det ju ingen specialantibiotika som hjälper heller. (har inte haft detta på häst, men väl mig själv)

När det gäller människa så försvinner bakterierna av sig självt så småningom. Bara att vänta ut det enligt läkaren. (I mitt fall streptococcer. Jag var så sjuk att jag faktiskt trodde jag skulle dö ett tag) Jag antar att det är ungefär likadant på häst. Jag hoppas det löser sig för dig/hästen, så att hon kan fortsätta i aveln.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka