Jahapp, vad nu?

SoffiProppi

Trådstartare
Självklart ska hästen gå och skada sig så fort som han är helt igång efter förra "skadan". Helt ovetandes gick jag ner till hagen för att ta in plutthästarna i tisdags och det första jag ser är en blodpöl.

26037584.jpg

Man blir ju lite smått oroad men bägge hästarna kommer gåendes glatt mot mig när de ser mig, ingen haltar. Sen ser jag Kruts bakben.

26037581.jpg

Undersöker genast och han är inte varm, svullen eller reagerar när jag tar på det. Så jag går in till stallet.

Tvättar i en halvtimme och klipper bort lite hår runt om. Då ser de ut såhär

26037582.jpg

26037583.jpg

Det är inte svullet, min fina klippning ger dock känslan av att det är det. :p

Springer lite med honom, men ingen hälta fortfarande. Rider dock inte, vill få en ordentlig skorpa på innan man harvar runt i ridhusdammet (för mörkt för att rida ute). Tar på jodopax och blue-spray innan jag åker hem.

Kommer upp nästa dag och tycker då att han är lite tjock o varm i benet. Men ömmar fortfarande inte. Tvättar såret igen och tar på j&b-s. Får stå igen.

Torsdag, fortfarande lite tjock och varm. Longerar i ridhuset för att se om han haltar, men nope, han går rent.

Idag då, fortfarande tjock o varm (och efter att ha smitit ur boxen under natten och ätit, uhum, lite mat) så valde jag att istället gå runt med honom i ridhuset medans kompisen red sin häst. Krut tyckte dock detta var skittråkigt och när jag skulle springa tyckte han de gick för sakta och drog så fint iväg i full galopp. Tja, inte haltade han iallafall...

Hur ska jag gå tillväga? Vågar man rida honom tror ni? Vet fortfarande inte hur han skadat sig, ser ut som en broddspark men hagkompisen är obroddad.

Skulle ni rida lite för att känna hur han känns eller vänta helt tills benet inte är tjockt längre?

Sv: Jahapp, vad nu?

Du ska absolut vänta med att rida. Eftersom hästen inte är halt eller påverkad av skadan är det förmodligen ingen fara, men det är ett otrevligt ställe att få ett slag på. Skulle avvakta tills svullnaden avtar och sedan sätta igång försiktigt. Tänker ffa griffelben.

Säger samma som ovanstående: att gå ut och gå brukar inte skada. Kan säkert vara bra mentalt för hästen att ändå få röra lite på sig :) Hoppas att h*n kryar på sig fort!

Okej, tack så mkt. :D Han går ju i sin vanliga hage nu så där får han ju ändå röra lite på sig. Vad tror ni om att ha lindat benen? Känns lite avigt eftersom han har ett sår också, vill helst låta de andas så mkt som möjligt...

Hur är han svullen? Svullen ner över kotan eller bara lite runt såret?
Jag skulle inte linda men jag skulle rida för att rörelse är bra för svullnader, nu när hästen inte haltar. Det är ju ingen fara att såret går upp om du rider eftersom det sitter på ett så bra ställe.

Hur är han svullen? Svullen ner över kotan eller bara lite runt såret?
Jag skulle inte linda men jag skulle rida för att rörelse är bra för svullnader, nu när hästen inte haltar. Det är ju ingen fara att såret går upp om du rider eftersom det sitter på ett så bra ställe.

Jag skulle säga att han är mera "gallasvullen", alltså över lederna. Idag var han knappt varm alls men fortfarande svullen i lederna/lite över såret. Imorgon ska jag iallafall gå upp på långpromenix med honom så han får röra på sig. Ska kolla då om svullnaden går upp eller ner efteråt.

Skulle jag vara du så skulle jag skritta ut istället för att gå. :)
Låter jag lat? Kanske det, men hästar går naturligt oftast mycket fortare än vi och vi sinkar farten om vi ska hasa fram brevid. Eftersom inte ryggen är skadad och hästen bär mest av ryttarens vikt på frambenen så kan det inte skada. Dessutom så orkar man rida mycket längre än vad man orkar gå.
Långa skrittrundor är alltid bra både för att hästen ska röra på sig och få något att tänka på. Skulle nöja mig med långa skrittrundor och kanske lite försiktig trav om underlaget är bra till svullnaden är borta. Men röra på sig borde hästen absolut göra ändå! :bump:

Skulle jag vara du så skulle jag skritta ut istället för att gå. :)
Låter jag lat? Kanske det, men hästar går naturligt oftast mycket fortare än vi och vi sinkar farten om vi ska hasa fram brevid. Eftersom inte ryggen är skadad och hästen bär mest av ryttarens vikt på frambenen så kan det inte skada. Dessutom så orkar man rida mycket längre än vad man orkar gå.
Långa skrittrundor är alltid bra både för att hästen ska röra på sig och få något att tänka på. Skulle nöja mig med långa skrittrundor och kanske lite försiktig trav om underlaget är bra till svullnaden är borta. Men röra på sig borde hästen absolut göra ändå! :bump:

Hmm, sant. Det har jag inte funderat över tidigare. Dock är min plutt ganska het vid ridning (nu på vintern) och är rädd att han ska göra ngt bus som matte inte är beredd på och sticka iväg. Men jag ska ha det i tanken! Tack!

Idag var jag ute och gick i ca 30 minuter med honom men märke ingen skillnad på benet "tjocklek". Och han är inte varm alls, bara tjock.

Har du kollat med veterinären? Han/hon kanske hittar något fel som gör att benet blir svullet?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka