Jaha...lösa benbitar

S

sax

Har varit inne med Totto på klinik!

helt ok på böjproven, men efter röntgen konstaterade veterinären lösa benbitar i vänster knä! (faaeeen)
Betyder alltså operation om en och en halv vecka....
Fy sjutton vad tråkigt...Det bästa är dock att jag nu vet varför han bråkat så i vänster galoppen.
Dessutom får jag tacka min lyckliga stjärna att han faktiskt haft de verse åkommor sedan jag köpte honom så att han aldrig varit riktigt i full gång, vilket tydligen är bra för att det möjligen inte hunnit bli förslitningar på glidytan (enligt veterinär), sen är han ju "bara" 5,5 år.
Jag hoppas verkligen att detta går vägen!!

Någon som har erfarenhet från lösa benbitar (osteochondros)??

Tacksam för svar! :bow:

Japp! Opererade min häst för fyra år sedan i hasen. Inga som helst problem efteråt!

Lycka till!

Skönt :)
Tydligen ska dock knäledsoperationer vara något mer komplicerade än hasen.... :crazy:

Jag var medryttare på en häst för några år sedan som opererades för lösa benbitar i vf. kotan.
Det var inga problem alls efteråt, han kunde ridas på som vanligt.
Han lever inte längre idag, men det pga andra orsaker än benbitarna :(

Inget att oroa sig över. Jag har en häst med OCD i bakknät som inte går att operera och han tävlar hoppning och mår jättebra. Det är inte alltid det ställer till problem. Vid operation brukar det gå mkt bra, snabb konvalecens och snabbt igång. Det finns massvis med hästar med lösa benbitar, det är bara det att inte alla röntgas och inte alla som syns på vanlig röntgen heller!
Lycka till!
:bump:

Jag läste nyligen en artikel om lösa benbitar som var skriven av en veterinär., I stallmagasinet...
Han ansåg att det var hysteri angående lösa benbitar!
Man dömde ut hästarna alldeles för snabbt enligt honom.
Om man skulle röntga elithästar inom trav, galopp och hoppning så kan han garantera att många har lösa benbitar uan att hästen har problem...han har säkert rätt även om en del hästar har problem med det.

Min pålle dog vid en sån operation :cry:
Oftast så går det ju bra och jag var inte alls förberedd på det, har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv, bara tanken på att man lämnade honom där!

En häst i stallet har lösa benbitar i hasen men de måste operera för att se hur allvarlig skadan är. Antingen fungerar han fullt ut efter eller så blir han promenadhäst. Verkade inte vara någon risk för utdömning så vitt jag vet dock. Får väl se vad som händer efter operationen.

Nåja, jag känner många hästar som fungerar fint, både av kategorin "opererade" och en hel del med konstaterade benbitar som lämnats utan åtgärd.

Tycker faktiskt inte att det är något att hetsa upp sig över om veterinärerna ger en positiv prognos. Allt kan hända - visst. Inga garantier finns - visst. Faktum kvarstår; det finns många hästar därute som fungerar fint efter operation.

Största anledningen (på pappret) till utdömning är säkert sant, men som ordspråket lyder: det finns lögn, förbannad lögn och statistik...

JAg har haft en ponny med lösbenbit i en bak kota. Han har toligen haft den sedan födseln. Han har aldrig visat någon hälta på detta ben vid varken ridning, hoppning, böjprov eller något.
Min veterinär säger att ofta så låter man bara benbiten sitta kvar då den inte gör någon skada. Om jag hade velat ta bort den så hade jag fått gjort det på egen bekostning. Försäkringen täcker inte om inte hästen har problem med den.
Jag har oxå fått förklaringen att de flesta hästar har lösabenbitar men de är dock inte röntgade och man vet helt enkelt inte om det. Så länge de inte reagerar på något så görs inte röntgen.
I dags läget så är jag inte rädd för att köpa en häst med lösbenbit efter råd och diskusion med veterinär.

Problemet med min är ju dock att benbiten ger problem så den måste tas bort!! :(

De flesta elithästar inom trav, galopp, hoppning osv är friröntgade som unghästar- just för att slippa få hästen utdömd pga. av de "slipfåror" som lösa benbitar kan orsaka...
Självklart finns det många hästar som har det och inte lider av det.. men vad spelar det för roll? Det är ju en generativ defekt och bör avlägsnas innan de orsakar problem... Fär när de väl gör det är det ofta försent..

Nåja, jag känner många hästar som fungerar fint, både av kategorin "opererade" och en hel del med konstaterade benbitar som lämnats utan åtgärd.
Kan du skriva exakt hur många du "känner" som har diagnosen lösa benbitar och som lever ett fungerande liv som aktiv häst?

Jag har väl inte sagt något om att hästen inte skulle fungera efter operation, det jag reagerade på var att någon skrev att det inte är att oroa sig över!
Ju tidigare hästen opereras, desto bättre!

jag sa inte heller att det var den största, utan en av dem.. och varför skulle det vara en lögn? Det är ju inte benbiten i sig som gör att hästen blir utdömd, utan slipfårorna i ledytan den kan orsaka...

Snabbt räknat 6-7 travhästar som fortfarande springer in pengar, över 10 ridhästar som går lätt-medelsvår klass hoppning eller dressyr. Borde ge misnt 15 hästar som fungerar för sitt ändamål (alltså ingen av hästarna som går under den nivå ägaren hade tänkt sig inledningsvis).

Säger inte att det är lögn, det faller väl under statistik? Frågar man veterinärer "utanför protokollet" medger flera att det i många fall hade gått att använda hästen i lätta klasser, men då ridhästar (oftast) är A1-försäkrade väljer ägarna att avliva dem, varpå de går in i statistiken som utdömda p g a problem med lösa benbitar. Alltså är det kanske främst en fråga om ägarinställning och A1-försäkring...

Min fd ponny tävlade på ganska så hög nivå i både hoppning och fälttävlan.
Han hade lös benbit i en kota på frambenet. De opererade honom stående (titthålsoperation), 6 månader senare så var han ute på sin första tävling. Han har aldrig efter det haft några problem. Innan så hade han liten galla och markerade ytterst lite vid böjprov. Oco lät vi benbiten ligga kvar så kunde han inte tävla på hårda underlag typ gräs m.m

min häst blev utdömd och triangelmärkt pga av lös benbit i vänster fram hovled, operationen gjore honom inte helt återställd.

Hur har ni kommit fram till att det var lösa benbitar?
Berätta gärna mer om vilka symtom hästen hade osv...

Snabbt räknat 6-7 travhästar som fortfarande springer in pengar, över 10 ridhästar som går lätt-medelsvår klass hoppning eller dressyr. Borde ge misnt 15 hästar som fungerar för sitt ändamål
Du vet alltså ca: 15-20 hästar som blivit röntgade och som fått den diagnosen? Jisses! :eek:
Varför är dessa inte opererade?

Du måste ju träffa en himlans massa hästar.. :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 087
Senast: Ray
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: Lobelia
·
Hästvård Idag var jag på veterinärklinik för att göra en hältutredning på mitt arabsto, och fick ett svårt val. Börjar med historien bakom...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka