Jaha, då har man besiktat och inte gick det som man hoppats........

M

milou-01

Besiktade en häst som jag så gärna vilje köpa men så går hon inte igenom besiktningen:(
Hostade lite under provridningen vid ett tillfälle i ridhus men inte de andra gånger jag provridit.
Allt gick bra, hade någon halv grad på ena fram vid böjprovet man annars inget, men eftersom hon hostat under longeringen ville veterinären kolla upp brokerna m endoskopi och fann där en hel del slem. Odling, slemlösande m.m ordinerades förutom utevistelse 24h/dygn. Är så himla besviken och ledsen, hon är visserligen inte purung (16 år) men en sån jäkla trevlig häst. Om hon nu skulle bli bättre törs man köpa henne el riskerar man att dra på sig en häst m kroniska luftrörsinflammation? Vad ska man göra kräva lång oppet köp tid, pruta priset el glömma henne?:confused:
Tacksam för alla råd.:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaha, då har man besiktat och inte gick det som man hoppats........

Otur för dig! Jag har besiktigat 2 hästar som fått samma besked. Den första väntade jag på i 3 veckor, ombesiktigade men fick samma besked. Så den andra sa jag nej tack till direkt, orkade inte vänta på beskedet att den var en kroniker. (Det var den sen också visade det sig) Så tyvärr är nog chansen stor att det är en kronisk hosthäst du har besiktat. Kostar ju en hel del att äga en sån häst och man måste ju inte KÖPA sig till veterinärkostnader, dom kommer ju av sig själv ändå...:cool:

Tack för ditt snabba svar, förnuftet säger samma sak men jag gillade henne så himla mkt. Nåväl ska börja kolla annonser igen och visst har du rätt varför köpa sig till problem?:crazy:

Det beror väl på vad du ska ha henne till, och framför allt, om du har möjlighet att ha henne i ett bra stall/lösdrift.

Hade tänkt ha henne i ett bra ventilerat stall, bättre än det hon står i (tror jag) men har inte möjlighet till utebox/lösdrift. Hade tänkt mig starta lite på lokala tävlingar mest dressyr å någon enstaka hopp, träna på banan men mest rida i skogen.

Förstår att du tycker det är jättetråkigt :(
Men jag tycker verkligen inte du ska köpa denhär hästen, köp inte på dig problem du kommer säkert att hitta någon annan fin häst :)

Alltså jag vet ju att ni har helt rätt, som sagt det är ju det förnuftet sagt hela tiden. Så jäkla tungt att återigen börja om från noll m att leta häst även om jag som sagt förstår att det är det bästa att göra.

En liten fundering, visst finns det även kroniska bronkiter som är besvärsfria delar av året?

Tack för alla kloka svar :)

Skulle aldrig köpa mig en häst med den sortens problem, luftvägarna är känsliga. Jag har varit medryttare på en häst med samma diagnos och det är INTE roligt. Visst vissa håller sig ifrån att hosta mkt men det kräver ju också en hel del jobb.

Oj vad tråkigt att den visade sig ha problem, verkligen trist :(

Vad sa veterinären om problemet då? Ansåg denne att detta är ngt som hästen med stor risk kommer att ha besvär av fortsättningsvis, eller kan det ge med sig och hästen kan få ett långt och besvärsfritt liv med rätt omvårdnad?

Vad står den i för stall nu och vad fodras den med? Sådana frågor hade jag velat veta svaret på innan jag skulle bestämt mej för ev. köp.
Om hästen står på dammig halm och fodras med dammigt hö (behöver inte vara mycket damm utan lite) är ute 4 timmar/dygn och dålig ventilation i stallet så hade jag kunnat tänka mej att köpa eftersom sådan hästhållning är helt otänkbar. Vilken häst som helst hade kunnat få problem då och får man bara bort det som utlöser det hela så kan hästen bli helt frisk.
Står hästen däremot idag på fin torvbädd, får ensilage och är ute 14 timmar/dygn och det är bra luft i stallet så hade jag försökt glömma hästen.

Priset och veterinärens utlåtande är ju också väldigt avgörande, om veterinären tror att detta kommer försvinna med rätt vård och priset är lågt så är det ju en annan sak än om veterinären anser att det är kroniskt eller att skador redan finns och priset är högt.

Jag anser att alla hästar ska behandlas som potentiella hosthästar och skyddas från damm och dålig luft men det är inte självklart för alla.

En liten fundering, visst finns det även kroniska bronkiter som är besvärsfria delar av året?

Ja många är helt friska när de går ute dygnet runt. Det är därför många fungerar ypperligt på lösdrift men inte på stall. Vissa får problem när luftfuktigheten är hög och/eller när det är rå, kall och fuktig luft men aldrig annars.
På sommaren brukar många vara helt besvärsfria, om det nu inte är sådan sommar som förra året som helt regnade bort.
Det är ju som astma hos människor och andra djur att vissa förutsättningar försämrar medans vissa förbättrar.

Hon står på torvbädd, får hö och är ute ca 10 h/dygn. Dvs innan bes. Tycker att stallet kanske inte är det bäst ventilerade stallet.
Vet. sa att de kan vara övergående och hon kan vara besvärsfri över sommaren och sedan kan det komma tbx till hösten när det blir fuktigare, råare luft.
Men som sagt fö är det verkligen en toppen häst som det bara klicka direkt med.
Och jag har provridit många hästar innan denna:(

Hon står på torvbädd, får hö och är ute ca 10 h/dygn. Dvs innan bes. Tycker att stallet kanske inte är det bäst ventilerade stallet.
Vet. sa att de kan vara övergående och hon kan vara besvärsfri över sommaren och sedan kan det komma tbx till hösten när det blir fuktigare, råare luft.
Men som sagt fö är det verkligen en toppen häst som det bara klicka direkt med.
Och jag har provridit många hästar innan denna:(

Vad säger ägarna? Verkade de förvånade över veterinärens besked? Tror du att du kan lita på dem och säger de att hon har varit hostfri innan och att det har kommit nu eller vad säger de?
Många har ju fått stänga till sina stall i vinter med följd att luften har blivit sämre än den brukar och då kommer ju sådant här.

Man ska ju inte köpa på sig problem men i sådana här fall är det lurigt för det kan ju lika gärna vara nu och aldrig mer men det kan ju också vara toppen av ett isberg och hon blir bara sämre och sämre.

Kanske kan du få ha henne på foder fram tills i november eller så om de går med på det (vilket de förmodligen inte gör) så vet du ju hur det blir. Det är ju iallafall värt att fråga om du tycker om hästen. Glöm isåfall inte att skriva in köpesumman i kontraktet nu.

Har du möjlighet att ge henne ensilage där hon ska stå om du köper? Det fungerar ju oftast betydligt bättre än hö för känsliga hästar.

Senast ändrad:

Nu ska jag gå emot strömmen lite- beroende på vad du har för uppstallningsmöjligheter skulle jag inte säga blankt nej till hästen om du verkligen gillar den i övrigt. Känner du "wow, det här är en perfekt häst för mig" kanske det är värt att pruta lite och köpa den iaf?
Vi hade en ponny med bronkit tidigare och hade honom i ett stall med engelska boxar, såg till att han hade bra hö (han hostade direkt om det var dåligt) och de perioder det behövdes fick han hostmedicin.
Alla hästar har ju sina svagheter/egenheter så det är ofta nåt pyssel med alla tycker jag. Någon har känslig rygg, en annan tål inte knott, kan inte vara ensam i stallet, är svår att lasta/klippa eller vad det nu är.
Det låter inte som att "din" häst hostar jättemycket så jag skulle nog vänta och se hur hostan blir efter behandlingen hon fick nu. Och försöka "förhöra" ägarna mer om hästen hostat tidigare. Det kan ju ha kommit av den här kalla vintern när många stall har fått ha mer stängda dörrar och fönster för att det inte ska frysa, och då blir luften sämre.

Ägaren verkar vara mkt seriös och uppriktigt förvånad över vet utlåtande.
Hon sa att visst har hon hostat till några gånger i början när hon rids i ridhus men hon har inte märkt något annat. Är ju så himla kluven, tänkte ju först se hur hon svarar på beh, och ev som ni skriver föreslå att få henne på foder typ året ut. Hon borde ju inte vara så himla lättsåld nu:confused:
de stall jag valt är bra ventilerat men en del andra står halm även om jag tänkt torv även innan detta. ensilage el upblött hö kan jag ju fixa.
Ska även kolla lite annonser på andra hästar. Håller med om att de flesta hästar har ju något. hursom törs jag inte köpa henne rätt av som jag gjort om bes varit u.a:(

Min häst har kronisk bronkit. Jag köpte honom för 8 år sedan och då hade han diagnosen.
Jag hade honom på lösdrift i 7 år och han har ätit hösilage. Hostat har han då gjort någon enstaka gång vid tex. dammig ridbana eller när han sätts igång efter en vila(hostat ca 1 gång månad?).
Nu står han tyvärr på box och går ute minst 10 timmar dygn. Det blir spännande att se hur det kommer att funka....

Tänk på att du kommer alltid att bli mera begänsad iomed att hästen haft problem, även om hästen aldrig behver märka av det igen.
I framtiden när du ska välja stallplats, måste stallet ha bra hösilage och ventilation, gärna utebox/lösdrift. Man blir plötsligt mindre tolerant mot dammiga underlag. Behöver blöta kraftfoder osv.

Du skriver ju att du vill tävla o oavsett vilken klass du ska starta så får du inte tävla på en medicinerad häst. Därför anser jag att denna hästen går tvärbort då det är på våren som dessa problem ofta uppstår, alltså precis när du ska börja tävla.

Om kameran visar slem fortfarande nästa kontroll så lägg denna häst på hyllan. Du kommer garanterat hitta en annan häst som passar för det du tänkt dig.

Jag vet tyvärr alltför väl hur jobbigt det är med hosthäst, allergihäst och skadebenägen häst och skulle med de erfarenheterna aldrig i dagsläget köpa en häst som inte gick rakt igenom en besiktning.

Min äldsta häst hade vid 17 års ålder lite problem med hosta. Jag hade haft henne inackorderad i stall med tveksam ventilation. Nu lät jag aldrig undersöka med endoskop utan veterinären lyssnade bara och ordinerade cortison.

Idag 21 år är hon mycket bättre trots att hon faktiskt äter hö och står på halm. Men jag har henne på lösdrift och samma veterinär har lyssnat flera gånger utan att anmärka på nånting.

Så jag tycker nog inte du ska avfärda hästen riktigt än.

Jo visst lär man bli mer begränsad och det är ju det som får mig att tveka samt allt annat också. Tyvärr vet jag inget ställe som erbjuder utebox :( Men om hon blir bättre av beh och OM ägaren skulle gå med på att jag får ha henne på foder en längre tid så skulle jag vilja pröva. Men antagligen gör hon inte det. Tack ivartfall för alla kloka synpunkter.

Men det är ju det som tyvärr är problemet...hästen har, som vi bedömer, LITE hosta men inte så farligt. Går du då ned o kollar med endoskop så har den rätt rejält med slem o är definitivt inte i tävlingsskick. Om TS hade varit en skogsmulle ryttare hade detta inte varit ett problem utan då kan man behandla, fixa miljön o rida försiktigt så blir det bättre men ska du starta minsta clear round eller ens träna för tävling så FÅR hästen inte hosta alls.

Många människor tänker inte på att tävlingsreglementet sträcker sig ända fram till träning för tävling. Dvs hästen ska vara i tävlingsmässigt skick för att få lov att träna för tävling. Jag tycker detta är utmärkt tänkt då hästar som har någon åkomma inte ska tränas så hårt som det ändå är att starta en tävling.

De hästar jag kollat med endoskop har bara hostat nån enstaka gång när man t ex börjat rida på ridbana eller i ridhus men ändå har kontrollen visat att de är mycket sjukare än vad jag ens kunde ha gissat.

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka