Jaha då börjas det igen!

Mysaan

Trådstartare
Vet inte om denna tråden ligger rätt men i alla fall.

I våras så sa stallägaren till mig att min häst var så elak så han skulle få gå själv. Visst inga problem. fick efter en kortare tid sällskap till honom och allt har förflutit smidigt.

Nu bestämde stalläagren att vi skulle försöka släppa ihop hästarna igen för det var ju såååå jobbigt att de gick i olika hagar. :confused:

Jaha inga problem hästarna släpptes ihop och allt fungerade bra. Denna helgen var det stallägaren som skötte in och utsläpp. Eftersom jag inte hade tid att åka upp under dagen i går så åkte jag på kvällen och tänkte att då tar jag in mina lite tidigare så jag kan pyssla ordentligt med dem osv. :eek: :crazy: .

Jag fick inte in hästarna. För att stallägarens hästar stod vid grinden och jagade iväg mina hela tiden. Gick och hämta stallägaren och bad om hjälp efter att min -04 blivit rejält biten så jag tappade henne med grimskaftet hängandes.

Stallägaren kom ut och skulle hjälpa till men lyckades knappt få undan sina hästar. Så inte förrän stallägarens hästar lyckats bita min 5 åring rejält och jagat bort honom i vild galopp med grimskaftet hängandes lyckades vi få in mina. :cry:

Det har varit så skönt när de gått i olika hagar för jag har kunnat komma och hantera mina hästar när dte passar mig. Nu kommer det åter igen att bli så att antingen får jag åka upp på morgonen innan de är utsläppta eller på kvällen när de är insläppta.

Vilket gör att jag bara har möjlighet att jobba mina hästar var tredje vecka dvs de veckor jag hra utsläppen. Eller så får jag ta spöt med mig ut och slå deras hästar för att hålla dem väck så jag får ut mina vilket inte är ett alternativ eftersom mina är lite spörädd och alltså inte kommer då. :crazy:

Så¨har ni något tips???

Sv: Jaha då börjas det igen!

Men så kan man väl ändå inte ha det?!
Om det iinte funkar får du väl be om att ha dina hästar i en egen hage?

Att du inte ska kunna ta in dina hästar som det passar dig på grund av hennes hästar är vansinne.

Jag hade liknande problem med min ponny i våras, då gick hon med 4 andra ston i en hage. Min var högst i rang men i flocken fanns det en unghäst som kunde attackera människor om hon inte fick som hon ville. När min häst fick för sig att det var mycket roligare att vara kvar i flocken i stället för att motioneras så ställde det till problem. Det gick inte att hämta henne, tog jag med godis för att locka på henne kom unghästen och skulle äta, fick hon inte godis så attackerade hon, tog jag med ett spö för att vifta undan unghästen så försvann min häst eftersom hon är spörädd. Allt detta resulterade i att jag fick en egen hage till mitt sto och ett av stona som hon gick med förrut (bästisen;) ) fick flytta med henne.

Jag tycker absolut du ska ta upp en diskussion med ägaren, det kan ju vara falrigt för dig också att försöka ta ut dina hästar om de andra jagar på dem, olyckor händer så lätt.

Du skall inte behöva ha det så, försök prata med stallägaren om de andra hästarna inte blir bättre.

Tack för era svar. De andra hästarna kommer inte bli bättre för de beteer sig så även mot varandra. Det är alltid bråk och tjafs när de hästarna ska in.

Stalläagren tycker att jag kan ju fixa med hästarna i samband med att de ska in i alla fall så har vi löst problemet.

I går när vi äntligen fått in mina hästar så säger de: Ja det där gick ju smärtfritt! :eek:

Smärtfritt??? När båda mina hästar sprungit runt i hagen med grimskaftet hängandes och slängandes. Men jag har ett nytt ställe på gång så jag får andas djup och kämpa vidare ett tag. Har i princip varit problem i det stallet sedan jag flytta in. Eller det bröjade efter jag stått där i 3 månader.

TYdligen har andra fd inhyrda samma upplevelser. Så till våren blir det ändring på ett eller annat sätt.

Det där är INTE acceptabelt!

Ta upp det med stallägaren och säg att du pga din och dina hästars säkerhets skull vill ha en egen hage. Alternativet är annars att stallägaren får komma ut o hålla sina hästar varje gång du ska ta in dina! Det verkar mycket krångligare i mina ögon. Hur jobbigt är det att gå till en hage istället för en annan med två hästar? Verkar ju enklare i mina ögon! Stallägaren måste ju också inse fördelarna med mindre tjafs vid insläpp för jag antar att h*n tar hand om det också själv ibland?
Det är inte alls "smärtfritt" när dina hästar blivit så skrämda och även bitna, och helt klart är det inte en säker situation för en människa att stå mitt i! Det kan ju lika gärna sluta med att alla hästarna är lösa dessutom, om dom börjar sådär precis när du är på väg ut!
Sätt hårt mot hårt, det är din och hästarnas säkerhet det handlar om, även stasllägarens hästar. Det måste h*n också inse´!

De kan givetvis inte vara med jämt när jag ska ta in och ut.

Droppen var i går. :mad: Jag har insläpp denna vecka och då tar jag deras hästar först så det inte blir massa bråk. Mina bryr sig inte om de kommer in sist. Hur som har vi bestämt att är det inte mockat och iordningställt med foder så ska vi inte ta in hästarna om inget annat är sagt givetvis.

Så när jag kom till stallet var inte deras boxar klara. De hade inte ens tömt skottkärran. :mad: Trots att de vet att jag har otroligt ont i kroppen. Hur som helst så började jag fixa med mitt. Helt plötsligt så kommer hon ut. Jagar som en galning för att bli klar med sitt. Vi blir klara samtidigt med allt som ska ställas i ordning innan hästarna kan komma in. Då går hon in! :eek: Stannar alltså inte för att hjälpa mig när hon ändå är där utan bara går in i huset.

Visar sig sedan att hon inte ens kunde hälla kraftfoder i krubban åt sina hästar innan hon gick in.

Ska försöka prata med dem så får vi se. Förhoppningsvis behöver vi inte stå där så länge till.

Jag tycker det låter ganska så okamratligt. Bara för att det är "din" insläppsdag så hindrar det väl inte från att man hjälps åt när man ändå är där..?
Och speciellt om man vet att nån inte mår bra fysiskt. Hade min häst betett sig så som deras gör hade jag skämts.

Känner att jag nog står i ett väldigt bra stall med god kamratskap när jag läser detta. Skulle nån av oss som har ett pass i stallet vara stressad och nån ser det så är det direkt: stick du, vi fixar det här!

Kan ni inte ha nåt stallmöte eller nåt där ni kan ventilera såna här saker?

Håller helt med!

Jag menade givetvis inte att dom skulle vara med varenda gång, bara att du skulle "hota" med det som ett alternativ till att du fick tillbaka din hage...

Skulle nog försöka hitta ett nytt stall om det gick....

Vilket j-a ställe du har dina hästar på! :mad:
Låter som ett riktigt okamratligt ställe! Och att det ska vara ok att du håller på att komma i kläm för att stallägarens hästar är så förb ouppfostrade att de flyger på dina i hagen när du är där, det är ju helt barockt!

Har inte så mkt att tillägga som de andra inte redan nämnt. Men funderade lite, vill du helst ha dina hästar med de andra i en större flock? För i sånna fall, går det inte att bygga en sluss eller liknande så att du får in din häst utan att de andra står och gruffar vid grinden?

HEJ HEJ!

Har haft liknande upplevelser när de gäller mina egna och andras hästar när man skall gå ut och hämta dem. En Medalj till dig först och främst för att du har din häst där den skall vara ;) Och en riktig hård bakut till stallägaren!

enligt mig tyder mycket av detta på dålig respekt från hans/hons hästars sida. De hästarna borde veta att de är människan som är högst i rang och bör snällt flytta på sig om du viftar lite åt dem att gå undan när du skall ta in din.

Sen tycker jag absolut inte att du skall tycka att detta är ditt fel, de är ju inte din häst som krånglar! så stå på dej om en egen hage=)

Tack alla för era svar. Nu vet jag i alla fall att jag inte överreagerade och var känslig vilket jag kan vara.

Någon undra om jag ville ha dem i stor flock mina häsatr och som det ser ut nu så Nej! MIn 5 åring går ändå bara ihop med unghästen och unghästen har blivit alldeles nervös av detta och äter inte sitt hö som hon ska längre. :cry: Så jag oroar mig för att hon ska tappa i vikt nu när jga precis fått upp henne i vikt.

Så jag skulle mycket hellre ha dem för sig själv. TYvärr sitter jag i läget att jag inte kan göra så mycket. Börjar jag opponera mig så kan stallägaren bara säga :Men flytta om dte inte passar. Just nu har jag ingen annanstans att göra av dem.:crazy:

Förhoppningsvis så gäller detta bara till i feburari då jag om allt går som det ska kommer att få hyra ett helt stall själv. :) Men blir jag kvar så länge så är jag den hyresgäst som stannat längst vilket säger endel om stallägaren. Inte ens deras släkting som oxå är lite hafsig med sina hästar stanna så länge.

Det jag funderar på och som faktiskt oroar mig är att de inte verkar vilja ha pli på sina hästar. Tycker att man vill det för sin egen skull det ska ju vara trevligt att vara med hästarna. Men deras bara brakar på. Så fort man öppnar boxdörren så vältrar de sig ut. Vilket förvisso kan vara ett resultat av att ägarna alltid sätter på dem grimman över boxväggen.

Mina hästar står kvar tills jag säger okej även om boxdörren står på vid gavel. Eller den lilla är väl lite si och så med fortfarande men då var hon i börjab av september likadan som stalläagrens hästar.

Är det vanligt att man alltid tar in/ut och fodrar hästarna i samma ordning? Och varför gör man det i så fall???

Det känns som en ohållbar situation. Vilken hemsk stallägare :mad:
Jag hoppas verkligen att du får plats i ett nytt stall och får komma iväg med dina hästar.

Hoppas jag oxå. Har som det ser ut nu två alternativ. Antingen kommer jag få hyra ett stall med 4 boxar vilket är det bästa alternativet. Eller så finns det en möjlighet att jag kan få arrendera en bit mark och ställa iordning en lösdrift mer eller mindre tillfälligt. Det alternativet är inte lika bra eftersom jag inte vet hur jag ska lösa ljusbiten i så fall. Vattenbiten är inga problem för jag kör vattendunkar redan nu.

Jag vet inte hur andra gör men hos oss tar vi in hästarna i olik ordning varje gång, beror ju på vilka som är klara i stallet, ska rida osv.
Vi hade lite liknande bekymmer med en ny häst hos oss som alltid försökte tränga sig ut och skulle vara först.
Men jag har "lärt" honom nu att så får man inte göra mot mig i alla fall. Så nu gör han ett pytteförsök, jag viftar grimskaftet lite å han backar direkt.
Kör du vattendunkar till stallet nu? Har ni inte rinnande vatten där..?

Vi har rinnande vatten men det är inte drickbart och luktar kloak. Så alternativet är att jag går 300 meter till stallägarens hus och bär vatten. Vilket jag inte får göra vilken tid på dygnet som helst för jag kan störa dem osv. Dessutom blir det ganska tungt för min trasiga kropp att dagligen bära 50-75 liter vatten den vägen.

Därför väljer jag att fylla 25 liters dunkar här hemma. Bär dem 3 meter ut till bilen vilket oftast sambon gör iofs. :) Sedan i stallet lyfter jag bara ur dem ur bilen och häller över endel i hink så det blir lättare att bära och behöver bara gå 15 meter.

Jag skulle aldrig lyckas fostra deras hästar så de blir trevliga.:crazy: När vi skulle släppa ihop dem nu i helgen så blev stallägaren tvugen att ta spö med sig ut i hagen om det skulle bli tjafs.:eek: Alltså inte ens de kan hantera sina hästar utan piskor.

När vi släppte ihop så började min 5 åring försvar min åring. Han blev faktiskt riktigt dum. Så jag som stod 200 meter ifrån honom vrålade hans namn så sluta han. Stallägaren såg ut så här: :eek: :crazy: :confused:

För mig var det så självklart att han skulle reagera så så jag hade blivit förbannad om han inte slutat.

Är det vanligt att man alltid tar in/ut och fodrar hästarna i samma ordning? Och varför gör man det i så fall???

Hos oss tar vi i den ordningen de kommer. Oftast kommer de i rangordningen, vilket gör att de tas in för det mesta i samma ordning. Fodrar i stallet i samma ordning. Hästar är vanedjur och får trygghet när något görs på samma konsekventa sätt. Men så som stallägarens hästar beter sig, är ohållbart.

Jag skulle gärna fodra i samma ordning jämt och ta in i samma ordning jämt oxå vilket jag måste för att det inte ska vara krig. Det tråkiga är att jag inte kan hämta in mina hästar fler timmar tidigare om jag vill.

I hagen står ju alla i en stor klump och sparkar mot varandra så där kommer de inte lungt och fint inte. Medans mina stackare står längre bort och snällt väntar.

Vad sjukt att du ska behöva ha det så här när det ändå finns flera hagar då kan väl dina få gå för sig själva istället.
Så himla jobbigt kan det väl inte vara att ta dom till en annan hage det är ju samma antal hästar som ska ut i vilket fall som helst.
Hoppas att det ordnar sig för dej annars skulle jag leta upp ett annat stall om jag var som du det där verkar ju inget kul alls.:crazy:

det verkar som om de inte är riktigt säkra på deras rangordning, att de hela tiden måste försvara sin plats för att de är rädda att någon ska komma försöka ta deras plats?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka