jägartäcke? någon som känner till det?

RIA

Trådstartare
jag vet att det ska finnas något som jag kallas jägartäcke. ett täcke som sitter slimmat på hunden för att den inte ska kunna fastna någonstans i det när dom jagar.

om ni vet vad jag pratar om, vet ni då någon butik som säljer? ingen webbbutik då jag vill prova ut direkt på hunden. nästa vecka ska vi köra uppåt landet lite, så affären kan ligga allt mellan Halmstad och strömstad så kan vi i så fall stanna till och köpa ett på vägen. nu vet jag inte hur inlägget kommer se ut, men jag skriver från mobil så ser det konstigt ut så är det därför.

Sv: jägartäcke? någon som känner till det?

Jag har ingen aning, men jag vet att Lantmännen säljer ju en hel del inom jakt :)

Är det inte ett kevlarskydd du tänker på? Dvs ett skyddstäcke mot vildsvinsbetar och rovdjursangrepp? Det är ju inte ett täcke i den meningen, och ganska dyrt, men många jägare använder det för att skydda sina hundar.

Ett rent täcke har jag aldrig hört att någon har på sina hundar när de jagar, men ofta olika slags täcken när det blir en paus i jakten.

Möjligtvis har jag sett något på fågelhundar, men jag är inte säker.

Är det ett vanligt signaltäcke du tänker på? Som används främst på fågelhundar? Det finns i dom flesta jaktaffärerna.

Googlade fram en bild (och tror bestämt jag lyckades hitta en bukehund :D)
ville1_34133146.jpg

http://vorstehbus.blogg.se/images/2009/ville1_34133146.jpg

tack för era svar.

jag kom på vad täcket heter och det heter jägarens supertäcke. för att se det så googla på namnet. jag skriver på mobil så kan inte länka.

jag skulle behöva ett i mindre stl. till en nakenhund men hittar bara i större stl. jag tänkte att jag kan i alla fall prova täcket på honom. alla skaver på honom =(
sen något som sitter tight runt magen och benen. så tror detta kan Funka, om jag hittar ett.

Hm, när du säger namnet så tror jag jag känner igen det... Stod det inte om det i förra numret av SKKs medlemstidning?

Eller nej, jag är nog helt ute och cyklar :p Men jag känner igen namnet!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 399
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
761
Senast: WildWilma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 800
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka