Jägares hundar

CA

Trådstartare
Det är mycket jägare här ute i skogarna nästan hela året och självklart har har dom även jakthundar som dom jagar med.

När jag är ute med min hund så brukar vi då och då stöta på deras hundar när dom springer lösa. Då brukar min hund vilja hälsa men jag tar henne till mig för jakthunden jobbar ju. Men alltid så är jakthundarna på henne, tik som hon är så är hon tydligen intressant för hanarna:smirk:

Hur mkt jag än försöker att frå jakthunden att spåra vidare, lyssnar den inte utan sitter klistrad runt min hund.

I längden är det jobbigt eftersom att jag blivit utskälld när min kopplade hund fick en av deras hundar efter sig när vi var ute o gick och jakthunden vägrade att gå ifrån henne. Trots att jag sprang runt min hund, viftade med armarna och sa "Gå i väg!" och "Nej!" till den så verkade det inte går fram. Till slut viftade jag till med kopplet framför nosen på den, rätt ner i backen o då hoppade den bakåt men följde efter ändå. Efter några såna ggr så hade jag inte tid att stå kvar o dividera med den och jägaren syntes inte till. Så vi gick i väg och plötsligt så hör man bara världens skrik o då kommer den här jägaren efter i hundra knyck o skriker som en stucken gris!

Han sa en hel del saker jag inte ens uppfattade och jag blev helt paff när människan skrek till mig så då skrek jag tillbaka. Dumt jag vet:crazy:
Men det slutade med att jag sa att " Du får fan se till att hålla koll på din hund, jag vill inte ha andras hundar kletande på henne och rätt vad det är så kanske den biter henne!"
Då sa han:
"Ja men det är juh för i helvete en valp!!"
Och då svarade jag helt kolugnt:
"Se då till att ha den kopplad då om du inte kan kontrollera den"
och sedan gick jag och Tara hem.

Sen igår träffade vi på en annan hund som kom fram när vi var ute, och den var tydligen leksugen för den hoppade och sprang runt henne.
Försökte även med den att säga "Nej" och "Gå i väg och sök med dig" men han ville bara leka. Sen knuffade jag på honom så han kom bort från min hund men det funkade inte. Efter en halvtimme var jag av med honom. Och allt jag vill är att ha en lugn och trevlig motionsrunda med min hund, men det förstörs av sån här.

Vad ska man göra i en sån situation? Vad händer om jakthunden attackerar min hund?

Tips tack!

Sv: Jägares hundar

Ja, jägare:devil: är av en viss aggressiv och egoistisk art, helst vill de inte att någon annan ska vistas i skogen och allt är på deras villkor. tänk om situationen hade varit omvänd, och du hade haft din hund lös då hade jägarna nog skjutit din hund:crazy:
man vet aldrig

jo precis. Iaf dom som är här i skogarna beter sig tyvärr som så=S
Har rykt ihop med en av dem innan, gällande min häst som han svor över o kallade "Hamburgarjävel"

Ja jag har henne lös men hon får bara gå tills jag ser henne och ALDRIG inne i skogarna utan hon får hålla sig på grusvägarna

Greenpeace skrev:
Ja, jägare:devil: är av en viss aggressiv och egoistisk art, helst vill de inte att någon annan ska vistas i skogen och allt är på deras villkor.

I din fantasi kanske, :smirk: men i realiteten, så är det ett FÅTAL (om ens någon)jägare som tänker på det viset

Greenpeace skrev:
tänk om situationen hade varit omvänd, och du hade haft din hund lös då hade jägarna nog skjutit din hund:crazy:
man vet aldrig

Nu får du ju ta och ge dig :mad:
Värre skitsnack är det länge sedan jag läste!
Finns inte en seriös jägare, som skjuter en hund för att den är lös i skogen...

Jösses människa väx upp!!

Synd att du har så oseriösa jägare runt omkring dig..

Jägare precis som alla andra hundägare har strikt ägaransvar.

Blir din hund biten av en jakthund, så är det hundägarens (jägarens) skyldighet att betala ev veterinärvård för din hund.

Greenpeace skrev:
Ja, jägare:devil: är av en viss aggressiv och egoistisk art, helst vill de inte att någon annan ska vistas i skogen och allt är på deras villkor. tänk om situationen hade varit omvänd, och du hade haft din hund lös då hade jägarna nog skjutit din hund:crazy:
man vet aldrig

Och det kan du säja! jag är jägare (eller mycket snart) och även min far är och farfar var jägare och du har inte trägat nån av oss men vet ändå hur vi beter oss :mad: :mad: :mad:

Tycker du skall göra som du gör och försöka få bort hunden, för som du skrev skall hunden arbete.

Vi hade en hane som sprang efter tikar när han skulle jaga hare, men på honnom tog vi bort hans ädlaste delar på och nästa vinter så jagade han det han skulle.

Tycker du gör rätt och stå på dej, kram

Dra inte alla över en kam. När vi hade vår rymmarhund var jägarna väldigt trevliga och hjälpsamma, aldrig att nån av dem skulle skjutit på honom. Däremot hände det att de hörde av sig och frågade om vi fått tag i honom helskinnad.

Jag tyckte du skötte dig bra. De borde snarast tacka dig för att du hjälper dem att testa lydnaden på hundarna ;)

Greenpeace skrev:
man vet aldrig

Vad tror du egentligen?? Är du helt från vettet människa??? Själv tycker jag att det är en viss huskyägare som verkar lite bakom flötet... Skaffa dig lite kunskap.

Trådskaparen, det lättaste är om du försöker hålla dig på god kant och ber om en översikt av deras jaktdagar. Be att få veta var de jagar först osv. Vi informerar alltid med skyltar, just för att det inte är så kul för allmänheten att komma mitt i ett drev, men jag vet att många inte gör det.
Det är ju inte så att du ska hålla dig därifrån för att de är där, men det blir nog lättare för dig att veta.

Annars, sätt din hund och vänta, den andra hunden tröttnar nog rätt snabbt. Skulle något hända så har jägaren fortfarande strikt ansvar (likaså du). Jakthundar brukar inte vara så lättskrämda, så jag hade tråkat ut den... Är det deras jaktmark så har de ju rätt att släppa hunden.

//E

Jo det är tyvärr väldigyt synd. Har varit i kontakt med seriösa jägare förut, och då har det aldrig varit något problem någon gång. Och när det väl blivit ett, då har båda parter löst det till det bättre.

Hade man kunnat "samsas" om skogen och dess närhet hade det juh varit bra. Men det är nog troligare att grisar börja flyga innan det sker här tyvärr.

Hihi ja det hade suttit fint om de tackat! Men det finns väll tokar lite överallt antar jag. Inte bara i dessa skogar;)

lady_vip skrev:
Trådskaparen, det lättaste är om du försöker hålla dig på god kant och ber om en översikt av deras jaktdagar. Be att få veta var de jagar först osv. Vi informerar alltid med skyltar, just för att det inte är så kul för allmänheten att komma mitt i ett drev, men jag vet att många inte gör det.
Det är ju inte så att du ska hålla dig därifrån för att de är där, men det blir nog lättare för dig att veta.

Annars, sätt din hund och vänta, den andra hunden tröttnar nog rätt snabbt. Skulle något hända så har jägaren fortfarande strikt ansvar (likaså du). Jakthundar brukar inte vara så lättskrämda, så jag hade tråkat ut den... Är det deras jaktmark så har de ju rätt att släppa hunden.

//E

Det lät klokt det med skyltar som visar när och vart dom är. Kanske något man skulle ta upp. Om inte annat så får dom åtminstone sig en funderare om man kanske går ihop några (vi är flera hundägare som rykt ihop med jägarna både en o flera ggr) så kanske något går hem hos dem.
Javisst, klart jag har rätt att vistas i skogen lika mkt som dem. Men hade jag varit jägare så hade det kanske inte varit så kul om någon kom spatserande genom skogen med hund mitt framför en präktig älg och missat den:crazy: Så sitter det då skyltar, kan man juh jobba med varandra ist för emot och då välja att gå en annan väg.

Ja, jag provade det med att min skulle sitta, så stod jag framför och bara väntade i slutet. Det var då jakthunden äntligen spårade vidare och vi kunde fortsätta.

Javisst har båda lika ansvar, det är därför det vore så dumt om något skulle hända när det var helt onödigt när det hade kunnat gå att lösa.

Ja du Lady_Vip skåning som du är så förstår jag din okunskap.
Jag har stuga i Dalarna där jag är mycket i jägar rika älg skogar och de flesta jägare gillar inte att "vanligt" folk och ryttare vistas i skogarna! det muttras väldigt över det och är en dålig stämmning över lag. Men i skåne har ni väl ingen älg och jägare i Dalarna skulle nog bara kalla skåne för fjollträsk;) skämt osidå=)
jag vet inte hur det är med jägare som jagar hare och hjort för det är väl det ni har där nere. när jag snackar om jägare tänker jag mest på älgjägarna.
men men jag ska förstås inte dra alla över en gräns..det va dumt
men som sagt mina erfarenheter och andra i ridklubbens erfarenheter av jägarmöten är inte positiva.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte okunnig, men ditt sätt gör att jägarna tycker sämre om rid/hundfolk, och tvärtom.

Jag råkar spendera en hel del tid i Dalarna själv, så döm inte efter var jag bor. Och vi har älg, tro det eller ej... Den tuffaste jakten är den på dovhjort och vildsvin, vilet är just det jag sysslar med, så fjollträsk är väl inte direkt ordet.

Sen är det jägares ansvar att sätta upp skyltar som informerar allmänheten, då är ju vanligt folk medvetna om riskerna iaf. Men det är också en hundägares ansvar att då respektera jägarna.

//E

Jag måste säga att "våra" jägare i skogen där vi bor...är från en annan planet!!? De jagar när det är mörkt och gärna precis utanför husknuten så att man sätter ostbågarna i vrångstrupen på lördagkvällen. Nu var det tydligen ett skadeskjutet rådjur som de hade haft efterspan på i 4,5 timme....!!? Vi bor mitt i ett vargrevir, vi är inte ett dugg rädda för ulven, fåren och hästarna går i rovdjurssäkrade hagar...så jag är lugn. Men att promenera i skogen under älgjakten utan saftblandare på knoppen...ja då måste man ha Nokia däck på bilen (hoppas någon fattade det). Hoppas att det finns reko jägare för jag vill inte dra alla utomjord....nä förlåt:o jägare över en kam.

Ha ha Geronimo va rolig du är! precis så vill jag beskriva det hela men jag har inte samma humoristiska talang.
jaja jag hoppas verkligen att det är på "rätt" saker de skjuter så de är inte illegal jakt på vargkrakar:( förresten får man väl inte jaga efter solnedgång?:devil:
jaja är man jägare är väl lagar till för att bryta. men de är inte så osynliga i skogarna som de verkar tro.

får jag fråga vilket vargrevir du bor i? :love:
Vad lycklig, över lycklig jag blir när man hör vettiga och förstående fårägare som dig som sätter upp rovdjurssäkra stängsel i stället för att klaga. stor kram!

Senast ändrad av en moderator:

Tre personer har ju skjutits till dödts i år i sverige av jägare vad jag har förstått, och det är väl mer än vad vargen någonsin rört en människa under historien.

Som sagt jägare och att vricka fötterna är det jag är rädd för när jag joggar i skogen.

Greenpeace skrev:
Tre personer har ju skjutits till dödts i år i sverige av jägare vad jag har förstått, och det är väl mer än vad vargen någonsin rört en människa under historien.

Ta och läs på lite grann innan du kläcker ur dig saker och ting :angel:

Greenpeace skrev:
Som sagt jägare och att vricka fötterna är det jag är rädd för när jag joggar i skogen.

:crazy: Löjligt :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama