jagar bilar 11 mån rottis tik

Rotterö

Trådstartare
Jag bor bredvid en väg. Måste gå på vägen varje dag. Hon är gör jobbig.
Hon är lite rädd och o säker.
Men hon springer fram i bland. Kollar bak då hon springer in i mina knän puuu.

Jag har gjort så här.
Började med att säga till o gå vidare.
Ett hårt knyck i kopplet och nej. Hon bryr sig inte.
Har börjat att stanna varje gång det kommer en bil fungerar ganska bra.
Men 30 bilar blir då ingen promenad i stillastående.,
Har försökt få hennes kontakt. Fungerar inte då hon kollar på bilen hela tiden.
Har stått vid vår infart och kollat på bilar.

Hjälp ge några bra tipps att träna på

Sv: jagar bilar 11 mån rottis tik

Fick rådet av min tränare att öva in ett kontaktljud (ett ljud som du tycker är lätt att göra t.ex en smackning).Men det måste du ju först träna in i lugn miljö. Du gör ljudet när hon inte tittar på dig och så fort hon tittar på dig beröm+godis. Först stillastående och sen kan du typ ta ett steg till sidan när du gör ljudet+massor av beröm och godis när hon följer dig.
När det är väl inlärt kan du använda dig utav det.
När du ser att det kommer en bil gör du kontaktljudet +beröm+godis lagom till att bilen passerar dig så att hon tycker att du är mer intressant än bilen.Till en början är det ju bra att träna där du kommer en bit ifrån vägen så att man inte får bilarana alldeles inpå.
Har funkat jättebra på min, nu behöver jag bara göra det t.ex när jag ser att det är en Mc eller stor lastbil.

Sv: jagar bilar 11 mån rottis tik

jag hade det problemet med min norfolk terrier förut. Men vi har ändrat flera saker, för det första så har vi förminskat hennes "revir" genom att skaffa en plats till henne i hallen där hon sover och är när vi är borta. Känns som om hon inte verkar känna sig tvungen att försvara hela huset då, för det ansvaret skall inte ligga på hunden tycker jag, även om det finns vakthundar ;) Då behöver hon heller inte känna att hon måste försvara mig eller henne ute i trafiken utan borde kunna lägga det ansvaret på mig coh känna sig trygg.

Sen började jag morra när hon tog sats mot bilen och berömde så fort hon gick vid sidan om mig igen. Ibland behövde jag morra riktigt ilsket för att hon ens skulle göra någon notis om mej. Jag vet absolut inte om jag gjorde rätt men det har funkat för mig. Det är ju inget önskvärt beteende att hunden jagar bilar men det finns ju alltid en anledning. Bara att förminska hennes storhetsvansinne gjorde att hon var mer lätthanterlig i alla miljöer, sen finslipade vi med lite tillsägelser när hon skällde och försökte attackera bilen och sen berömma henne när hon gjorde rätt.
Jag har aldrig använt mig av godis när det gäller såna här saker, det gör jag bara när jag lär in "trick" för skojs skull.

Jag har inte riktigt fattat det där för även om hunden gör rätt en gång kan den göra fel igen och ska man då ge den godis när den gör rätt igen och fortsätta så tills man inte behöver ge den godis längre och vad tror hunden då om oss egentligen? Ingen anklagning eller så bara en undran. Trick är ju bara för kul liksom, men det här med bilar och såna saker det är ju hela uppfostran av hunden. Jag ser mig inte som en stark ledare om jag inte kan få hunden att sluta skälla på bilar utan godis, känns lite som mutning men jag vet såklart inte. Eller kanske inte som mutning, men jag är inte säker på om min hund skulle koppla godiset med att "hålla tyst".

Alla gör ju som dom vill och om det funkar - varför inte..?

Sen har jag hört talas om såna där halsband som sprutar vatten när hundarna skäller, såna verkar vara väldigt effektiva. Kanske värt att testa om inget annat gör det?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 413
Senast: Migo
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka