Jaga med icke jakthund

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag funderar på att ta jaktlicens, dels för att jag barfar, ett sätt att aktivera hundarna och för egen frys. Men. Jag har en bc och en staff, på vilket sätt kan jag involvera och aktivera och dra nytta av mina hundar i jakten på bästa sätt? Båda viltspårar, är duktiga och tycker attest är kul. det kommer att vara småvilt dom får vara med på.

Sv: Jaga med icke jakthund

I princip bara eftersök. Båda hundarna är för snabba för att släppas efter djur i syfte att förfölja, och det är tveksamt hurvida dom skäller eller ej.

Ingen tanke på att släppa någon av dem efter, på tok för rädd om dem. :) Satt och pratade med en klasskompis som jagar med hund. Han pratade om att i lina söka och smyga sig på djuren. Ingen av mina hundar tror jag skulle ta till skall. Ilo skulle förmodligen smyga som typisk vallhund då han ser djuren och staffen har jag i stort sett aldrig hört skälla.

Jag bara tänker lite ekonomiskt när du nämner att du vill jaga för att du barfar: Har du tillgång till mark eller vet att du har plats i ett jaktlag? Att jaga är nämligen inte sådär jättebilligt och frågan är om det inte är bättre att be om slaktavfall eller att köpa kött. Att komma in i jaktlag eller överhuvudtaget få tillgång till mark kan vara svårt, nästintill omöjligt om du inte redan antingen har mark själv eller goda kontakter som garanterar dig en plats i laget.
Licenser ska betalas, arrenden, tror t o m fällda djur kostar(kanske bara gäller storvilt?).. ledigheter fixas osv.

Jag hade nog aldrig jagat med en bc i alla fall, känns som att det kan gå riktigt fel om det vill sig ffa om den är släppt då hundtyperna jobbar totalt olika.

Hur är det tänkt att hundarna ska kunna jaga genom att smyga sig på viltet, i lina?

Av smidighetsskäl hade jag nog inte börjat jaga av de anledningarna. Hade jag brunnit för intresset av jakt i sig, hade jag skaffat en lämpligare hundtyp för ändamålet.

Senast ändrad:

Det du skulle kunna göra är eftersök för det är kul både för hundarna och dej att få gå riktiga spår. Annars vet jag inte vad du skulle ha dem till just jaktmässigt.
är du intresserad av att jag med hund så bör det vara en jakthund. Tror att jaktkamrater skulle titta konstigt om du kom med en bc eller staff i snöret på morgonsamlingen;)
Sen måste jag vara lite ordpolis.. Det heter jägarexamen och licensen du skaffar är vapenlicens:)

Du kan iofs säkert lära BCn att apportera hur bra som helst. Den blir ju ingen labbe, men det finns urusla apportörer som får återkomma på jakter, så jag tror knappast din skulle diskrimineras pga ras om den är bra.

Sen håller jag med om det där med vinsten i jakt. Det är inte bara så att man får lite kött, inte ens som eftersöksjägare eller apportör, det tillfaller markägaren.

Det du skulle kunna göra är eftersök för det är kul både för hundarna och dej att få gå riktiga spår. Annars vet jag inte vad du skulle ha dem till just jaktmässigt.
är du intresserad av att jag med hund så bör det vara en jakthund. Tror att jaktkamrater skulle titta konstigt om du kom med en bc eller staff i snöret på morgonsamlingen;)
Sen måste jag vara lite ordpolis.. Det heter jägarexamen och licensen du skaffar är vapenlicens:)
vapenlicens för jaktvapen i folkmun jaktlicens till skillnad mot vapenlicens för personskydd eller sportskytte;)
sedan måste man förutom detta lösa jaktkort, och till detta fixa mark att jaga på

Givetvis har jag kollat upp det ekonomiskt. Vi äger väldigt mycket mark. Jag har hört mig för med ett jaktlag osv. Och enda anledningen är inte att jag barfar, det är en av anledningarna :) sen skulle jag ej ha med mina hundar då man jagar flera . Utan då jag själv jagar småvilt. De som jagar här tyckte ej att det lät konstigt, utan vi diskuterade mest vad man skulle kunna göra för att dra nytta av mina hundar. Då fick jag förslaget att man kan spåra/söka och smyga sig på djuren, att det är ovanligt med den sortens jakt men att det skulle kunna vara något. Det behöver inte vara något som man alltid gör med jakthundar, bara något förslag på hur man skulle kunna involvera en Bc i det hela.

Man kan jaga med bandhund, t.ex. som den svarta älghunden jagas med.
Ganska smidig jakt om man har små såtar.

Hur jagar man då? :)

Du har hunden i band, går genom såten tills hunden tar upp en löpa och så knallar du och hunden efter och stöter ut viltet.

Bra om det ligger trafikerad väg eller järnväg i anslutning till marken. Och det spelar ju ingen roll om hunden är snabb eller ej, du bestämmer ju farten;)

Du har hunden i band, går genom såten tills hunden tar upp en löpa och så knallar du och hunden efter och stöter ut viltet.

Bra om det ligger trafikerad väg eller järnväg i anslutning till marken. Och det spelar ju ingen roll om hunden är snabb eller ej, du bestämmer ju farten;)

Det låter som något mina killar skulle tycka vara superspännande :) hur är det med skott, man vill ju inte göra hunden döv:meh: bör man lämna hunden en bit bakom sig? Tänk på att jag är helt grön då jag fortfarande går och spinner på att ta den här licensen :)

Jag funderar på att ta jaktlicens, dels för att jag barfar, ett sätt att aktivera hundarna och för egen frys. Men. Jag har en bc och en staff, på vilket sätt kan jag involvera och aktivera och dra nytta av mina hundar i jakten på bästa sätt?

Finns inget som heter jaktlicens och ingen av dina hundar lämpar sig till jakt och absolut inte till småviltsjakt!

Varför? Ja av den enkla anledningen att man enligt lag inte får använda snabbspringande hundar till småviltsjakt till att börja med.. Jakt med hund kräver att man jagar med rätt typ av hund till det villebråd man ämnar jaga och angående bandhundsjakt, ja det funkar på Älg om man har hundar med önskvärda egenskaper, men inte direkt så bra på hare/rådjur även om det säkerligen finns nån viktigpetter som påstår annat för de har minsann hört..

Ta du din jägarexamen, följ med erfarna jägare på jakt och när du fått lite praktiskt jakterfarenhet av jakt så köper du en jakthund som har de egenskaper du behöver för din typ av jakt och använder de du har som eftersökshundar förutsatt att de är tillräckligt bra för det.

Finns inget som heter jaktlicens och ingen av dina hundar lämpar sig till jakt och absolut inte till småviltsjakt!

Varför? Ja av den enkla anledningen att man enligt lag inte får använda snabbspringande hundar till småviltsjakt till att börja med.. Jakt med hund kräver att man jagar med rätt typ av hund till det villebråd man ämnar jaga och angående bandhundsjakt, ja det funkar på Älg om man har hundar med önskvärda egenskaper, men inte direkt så bra på hare/rådjur även om det säkerligen finns nån viktigpetter som påstår annat för de har minsann hört..

Ta du din jägarexamen, följ med erfarna jägare på jakt och när du fått lite praktiskt jakterfarenhet av jakt så köper du en jakthund som har de egenskaper du behöver för din typ av jakt och använder de du har som eftersökshundar förutsatt att de är tillräckligt bra för det.

Du får nog läsa hela tråden innan du svarar. Blir jobbigt att upprepa. Jag kommer ej att släppa mina hundar lösa, PUNKT. Och det gör ingen större skada om jag skrev jaktlicens då alla ändå förstått vad jag menar :) men tack för påpekandet så ska jag försöka välja rätt ord nästa gång. Jag vill dra nytta av mina hundar så dom får jobba med nosen, så som förslaget ovan. Är det något du tror inte skulle fungera med mina hundar?

Annars får du hemskt gärna komma med andra förslag :) jag är inte ute efter att bruka dom som jakthundar. Utan jag vill involvera dem på ett säkert och roligt sätt om jag ändå ska ut i skogen och är ute efter förslag.

Jag har läst hela tråden och ser en helt oerfaren blivande jägare som inte har koll på vad jakt med hund innebär och svaret är därefter. Vidhåller att använd du dina hundar till vad de kan efter sina förutsättningar. Dvs ev eftersök, men betänk att vid skarpa eftersök så kan det krävas att man släpper hunden och att den ställer/håller det skadade viltet. De är inga jakthundar och har alltså inte de genetiskt nedärvda egenskaper som behövs för en korrekt bedriven jakt oavsett om den sker som löshund eller bandhund.

Precis som inom alla bruksgrenar för hund så ska man använda för ändamålet lämpliga hundar och är man extremt kunnig, har många års erfarenhet och intresset för det, så kan man kanske prova en uddaras och få den med tur, helt okej inom den gren man vill, men som nybörjare blir en sådan grej sällan lyckad.

Viltspår och till och med eftersök är inte jakt, faktiskt.

Mitt förslag är alltså att du använder dina hundar i framtiden som du gör idag och köper en för din jakt ändamålsenlig jakthund när du kommit så långt.

Självklart är jag helt okunnig , därför hör jag mig för! :) jag har aldrig hållit på med jakt. Men kan inte tänka mig att det är helt omöjligt att involvera hundarna på något vis. Det kanske inte är att beteckna som jakt i dina ögon, men så pass påhittig bör vi kunna vara att man kan hitta något som hundarna får glädje av utan att det ska innebära någon skada risk för hund, bytesdjur eller mig.

Men vad vi som har lång erfarenhet av jakt säger lyssnar du ju inte på?

Viltspår funkar med dina hundar så kör på det och vad mer du nu än gör med dem. Skarpa eftersök eller jakt med dem funkar inte helt uppenbart eftersom de under inga omständigheter enligt dig själv kommer att vara lösa under eftersök/jakt så varför ska du ens involvera dem i nån form av jaktlig aktivitet?

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 635
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar