Jaga med icke jakthund

Sv: Jaga med icke jakthund

Men vad vi som har lång erfarenhet av jakt säger lyssnar du ju inte på?

Viltspår funkar med dina hundar så kör på det och vad mer du nu än gör med dem. Skarpa eftersök eller jakt med dem funkar inte helt uppenbart eftersom de under inga omständigheter enligt dig själv kommer att vara lösa under eftersök/jakt så varför ska du ens involvera dem i nån form av jaktlig aktivitet?

Jag måste erkänna att jag har svårt att lyssna på dig för du skriver rätt skarpt med dålig ton. Jag har som tidigare nämnt, pratat med några som jagar här i trakten, även min far som själv jagat småvilt med hund. Dom tror att det borde gå att hitta något säkert sätt att involvera hundarna, man får bara spåna lite och inte vara så anti :) hittar jag inget så ja, då får jag lämna hundarna hemma. Men det skadar ju faktiskt inte att spåna och fråga efter råd och förslag? Det är inte så att jag kommer kasta mig ut i skogen med hundarna imorgon och prova olika saker.

Kanske jag upplevs skarp och har dålig ton för att jag inte involvera en hoper :D :d ;) :) :p i texten, men om du bara vill ha dem med när du sitter på pass så är det bara att ta med dem, för du skriver ju om vad de inte ska göra och det gör att de förutom att de inte har egenskaperna till att jagas med går bort i att involvera i jakt i ordets rätta bemärkelse och då är det ju ett ickeproblem eller hur?

Har sett alldeles för mycket av vad ickejakthundar som "jagar" åstadkommer för att tycka att det är en god idé, precis som vallhundsfolk tycker om vallhundar som säljs som annat än till vallning, bruksfolk tycker om brukshundar som säljs till enbart sällskap etc. etc. Rätt hund på rätt plats liksom, då blir det som bäst.

Kanske jag upplevs skarp och har dålig ton för att jag inte involvera en hoper :D :d ;) :) :p i texten, men om du bara vill ha dem med när du sitter på pass så är det bara att ta med dem, för du skriver ju om vad de inte ska göra och det gör att de förutom att de inte har egenskaperna till att jagas med går bort i att involvera i jakt i ordets rätta bemärkelse och då är det ju ett ickeproblem eller hur?

Har sett alldeles för mycket av vad ickejakthundar som "jagar" åstadkommer för att tycka att det är en god idé, precis som vallhundsfolk tycker om vallhundar som säljs som annat än till vallning, bruksfolk tycker om brukshundar som säljs till enbart sällskap etc. etc. Rätt hund på rätt plats liksom, då blir det som bäst.

Kanske det.

Men om vi tar bort ordet jakt då. Vad kan jag göra med mina hundar när jag jagar, för att aktivera dem? Jag har funderat lite på om staffen ska få dra "hem" bytet om man hittar någon praktisk lösning, bc använda näsan på något vis, kanske efter djuren är skjutet leta upp det osv. Så att dom ser det som en kul grej att komma med och jaga :) Det jag är ute efte rär idéer på hur jag kan involvera mina hundar på ett roligt och säkert sätt. Givetvis vet jag att ingen av dem lämpar sig till jakt, men det går ju fortfarande att vara kreativ och involvera dem på ett kul och säkert sätt :)

Kanske det.

Men om vi tar bort ordet jakt då. Vad kan jag göra med mina hundar när jag jagar, för att aktivera dem? Jag har funderat lite på om staffen ska få dra "hem" bytet om man hittar någon praktisk lösning, bc använda näsan på något vis, kanske efter djuren är skjutet leta upp det osv. Så att dom ser det som en kul grej att komma med och jaga :) Det jag är ute efte rär idéer på hur jag kan involvera mina hundar på ett roligt och säkert sätt. Givetvis vet jag att ingen av dem lämpar sig till jakt, men det går ju fortfarande att vara kreativ och involvera dem på ett kul och säkert sätt :)

Jag tycker att du helt enkelt ska börja med att följa med din far ut med en riktigt jakthund och faktiskt uppleva det innan du spånar vidare. Börja i den ändan och prova om du faktiskt tycker att jakt är roligt, det är inte varje gång man skjuter något överhuvudtaget.
Jag tror du har en bild av att det bara är att gå ut i skogen och skjuta och sen hem igen... I år har vi jagat 1-2 gånger varje vecka och skjutit två rådjur sen 1 okt... Men det har varit bra jakt för våran hund som gör fina långsamma drev och jobbar kanonfint trots att vi inte har kommit till skott eftersom det är svårt att veta vilken väg viltet där, om det kastar runt eller helt enkelt inte är rätt djur att skjuta.

Sen tycker jag absolut att du kan gå en jägarexamens kurs, det är nyttigt att lära sig mer om djur, natur och de lagar och regler som styr runt jakten och vapenhantering. Men börja i ändan att spåna om vad dina hundar kan göra efter att man har skjutit är lite fel ända...

Jag tycker att du helt enkelt ska börja med att följa med din far ut med en riktigt jakthund och faktiskt uppleva det innan du spånar vidare. Börja i den ändan och prova om du faktiskt tycker att jakt är roligt, det är inte varje gång man skjuter något överhuvudtaget.
Jag tror du har en bild av att det bara är att gå ut i skogen och skjuta och sen hem igen... I år har vi jagat 1-2 gånger varje vecka och skjutit två rådjur sen 1 okt... Men det har varit bra jakt för våran hund som gör fina långsamma drev och jobbar kanonfint trots att vi inte har kommit till skott eftersom det är svårt att veta vilken väg viltet där, om det kastar runt eller helt enkelt inte är rätt djur att skjuta.

Sen tycker jag absolut att du kan gå en jägarexamens kurs, det är nyttigt att lära sig mer om djur, natur och de lagar och regler som styr runt jakten och vapenhantering. Men börja i ändan att spåna om vad dina hundar kan göra efter att man har skjutit är lite fel ända...

Eftersom jag får rester av jägarna så vet jag mycket väl att det inte är varje gång dom skjuter något. Jag har pratat om att följa med då ett gång åker till Åsele och jagar för att se och även få ta del av rester. Min far bor inte i Sverige och slutade jaga för länge sedan. Men jag ska absolut försöka haka på någon av mina vänner någon gång. Jag vet några som jagar med hund och får försöka haka på dem. Jag är en utetjej och tycker om att vara ute i skogen. Jag tyckte det känns spännande och som en nyttig aktivitet. Jag äter själv hellre vilt än djur om är uppfött i små utrymmen till kött. Så ser inte riktigt problemet i att spåna och fråga om tips på hur jag kan involvera mina hundar :) det kommer dröja till april innan jag har tid att plugga in jägarexamen. Så varför inte höra sig för innan det och se vad folk har för idéer? Sen är jag förmodligen klokare när jag kommit så långt att jag själv ska ut i skogen.

Min terrier är förbaskat duktig på att markera toppfågel. Kanske kan det vara något?

Självklart ska du börja jaga, det är väldigt kul! Men börja i den ändan med ditt egna intresse och fundera sedan på hundarnas roll i det hela (Och var beredd på att inse att de inte kan göra så mkt annat än att kanske apportera eller gå eftersök). Att börja jaga för att staffen ska få dra hem bytet låter som ett väldigt omständligt sätt att aktivera sin hund på. Att du har bössa med i skogen gör nog varken till eller från för hundarna och risken/chansen för att du smyger dig på nåt vilt och dessutom lyckas skjuta det med två hundar i koppel är nog rätt liten.

Att jaga är svindyrt, tidskrävande och inte speciellt lönsamt i termer av fällt vilt, särskilt inte för en nybörjare. I första hand ska man vara intresserad av natur och att mil efter mil knalla runt i skogen utan att se ett liv eller sitta på ett pass och frysa röven av sig, för stooooor del av jakten innebär just ovanstående.

Men det är också superkul, spännande, och en otrolig naturupplevelse. Och att se hundar göra det de är avlade för är helt fantastiskt (jmfr en BC i en fårhage). Jag kan erbjuda mina hundar hur mycket spår och lydnad som helst utan att kunna komma i närheten av att ha lika nöjda hundar som efter en jaktdag.

Se till att få följa med på jakt och se mer av hur det funkar, och var beredd på att bli biten!

Självklart ska du börja jaga, det är väldigt kul! Men börja i den ändan med ditt egna intresse och fundera sedan på hundarnas roll i det hela (Och var beredd på att inse att de inte kan göra så mkt annat än att kanske apportera eller gå eftersök). Att börja jaga för att staffen ska få dra hem bytet låter som ett väldigt omständligt sätt att aktivera sin hund på. Att du har bössa med i skogen gör nog varken till eller från för hundarna och risken/chansen för att du smyger dig på nåt vilt och dessutom lyckas skjuta det med två hundar i koppel är nog rätt liten.

Att jaga är svindyrt, tidskrävande och inte speciellt lönsamt i termer av fällt vilt, särskilt inte för en nybörjare. I första hand ska man vara intresserad av natur och att mil efter mil knalla runt i skogen utan att se ett liv eller sitta på ett pass och frysa röven av sig, för stooooor del av jakten innebär just ovanstående.

Men det är också superkul, spännande, och en otrolig naturupplevelse. Och att se hundar göra det de är avlade för är helt fantastiskt (jmfr en BC i en fårhage). Jag kan erbjuda mina hundar hur mycket spår och lydnad som helst utan att kunna komma i närheten av att ha lika nöjda hundar som efter en jaktdag.

Se till att få följa med på jakt och se mer av hur det funkar, och var beredd på att bli biten!

Ja men givetvis börjar jag inte jaga för att aktivera mina hundar. Dom aktiveras redan på annat sätt. Vet inte hur jag lyckas göra mig så missförstådd. Jag har tänkt börja jaga för att JAG vill det :) Jag tycker det verkar spännande. Sen råkar jag ha två hundar, och vill slå två flugor i en smäll, alltså även involvera dom på något kul sätt :)

Jagar gör man inte för att hundarna ska få aktivitet.
Jagar gör man inte för att få kött i frysen.
Jagar gör man inte för att pannga på levande djur.
Jagar gör man för att det är ett sätt att leva med naturen kött och hundarna är bonus.

En bc till jakt är lika användbar som en jämthund till att valla får.
Jagar man med hundar ska det vara hundar avlade för den typen av jakt man vill jaga allt annat blir viltet stressat av.

Bara tanken på att få med någon i laget vars största intresse av jaken är något annat än viltet är inte tänkbart då en jägare är så mycket mer än själva jakten.

När du går jägarskolan får du en bunt med litteratur.

Börja med viltet eller jägaren efter det lagen, jakthunden och vapen och skytten.

Om inte dom två är intressanta finns ingen anledning att fortsätta.
Som några innan skrivit börja i rätt ända.

Jagar gör man inte för att hundarna ska få aktivitet.
Jagar gör man inte för att få kött i frysen.
Jagar gör man inte för att pannga på levande djur.
Jagar gör man för att det är ett sätt att leva med naturen kött och hundarna är bonus.

En bc till jakt är lika användbar som en jämthund till att valla får.
Jagar man med hundar ska det vara hundar avlade för den typen av jakt man vill jaga allt annat blir viltet stressat av.

Bara tanken på att få med någon i laget vars största intresse av jaken är något annat än viltet är inte tänkbart då en jägare är så mycket mer än själva jakten.

Blir nästan ledsen hur gärna folk vill missförstå och fela en. Snälla läs om det jag har skrivit

När du går jägarskolan får du en bunt med litteratur.

Börja med viltet eller jägaren efter det lagen, jakthunden och vapen och skytten.

Om inte dom två är intressanta finns ingen anledning att fortsätta.
Som några innan skrivit börja i rätt ända.

Men vem har sagt att jag ska göra något annat? Jag måste verkligen vara kass på att få fram vad jag menar :o

Jag har tänkt ta jägarexamen av många olika anledningar i alla fall, pratat med jägare och läst. Blivit erbjuden att komma med på jakt för att se. Jag sökte råd om hur jag kan involvera mina hundar på bästa sätt. Inte ifall jag bör börja jaga eller ej för det är upp till mig. Jag tror jag får söka råd någon annanstans , det tas på fel sätt här märker jag :) och hittar jag inget sätt att involvera mina hundar. Ja då jagar jag utan dem. Tack för att ni försökte hjälpa i alla fall :)

Nu vet jag inte vilka marker ni har men är det åker så använd dom som hjälp att skrämma vilt innan skörd.

Jag förstår precis hur du menar. Och jag vill verkligen uppmana dig att börja jaga, för din egen skull!

Men jag skulle inte räkna med att dina hundar kan vara behjälpliga på annat sätt än att apportera eller möjligen gå eftersök, gnist förklarade bra varför inte vilken hund som helst är lämplig som eftersökshund.

Sen kan hundarna säkert följa med och sitta på pass eller smyga, men då har de säkert precis lika mkt ut av att göra samma sak utan att du nödvändigtvis har med bössan.

Jag skulle personligen inte låta en hund släpa småvilt då jag anser att allt fällt vilt ska behandlas med respekt och således också transporteras ut ur skogen på ett värdigt sätt. Älg är en annan femma men där gör nog en hund varken till eller från.

Blir nästan ledsen hur gärna folk vill missförstå och fela en. Snälla läs om det jag har skrivit

Din trådstart:

Jag funderar på att ta jaktlicens, dels för att jag barfar, ett sätt att aktivera hundarna och för egen frys. Men. Jag har en bc och en staff, på vilket sätt kan jag involvera och aktivera och dra nytta av mina hundar i jakten på bästa sätt? Båda viltspårar, är duktiga och tycker attest är kul. det kommer att vara småvilt dom får vara med på.

(Min fetning.)

Kanske inte så konstigt om en del uppfattar dig som mindre seriös?

Annars kan jag bara hålla med Sikta: följ med ut på jakt!

Kom på att hundarna kan följa med på drevjakt eller klappjakt om sådant bedrivs på markerna.

Dina hålls i koppel och andra hundar behövs om eftersök behöver ske.

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 635
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare