Jaga hästen istället för att locka på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

axel

Trådstartare
Vet nu inte om den användaren är Nh-människa, men jag tror det.
Hon visade en film på hur hon gjorde när den inte ville komma till henne, då den skulle tas in från hagen för att ridas.

Denna häst fick aldrig en chans till att komma, utan jagades i full galopp, där det även smackades på mer:crazy:
Tja, den behövdes inte rastas mer den dagen.

Sen undrar man varför hästen sticker iväg när man kommer:confused: :devil: :eek:

här är vi dominanta o ska minsann visa vem som bestämmer:crazy:

hur ska hästen någonsin få förtroende för denna människa o vilja komma fram?
tro :devil: att det blir problem om man förutsätter att hästen är dum, men den kan bli "dum"=rädd av den hanteringen..
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Det är ett sätt att visa hästen vem som är ledare. Min väninna gjorde så när hennes häst stack iväg. Sen bönade och bad hästen att få komma fram till sin ledare (väninnan) och har aldrig mer stuckit.
Fiffigt va! :d
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Återigen:crazy:
En bra ledare jagar inte hästen, utan bjuder in den.

Hästen på filmen sprang o sprang o "gav" sig inte.
Skrämma skiten ur hästen- metoden.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Återigen:crazy:
En bra ledare jagar inte hästen, utan bjuder in den.

Hästen på filmen sprang o sprang o "gav" sig inte.
Skrämma skiten ur hästen- metoden.

Vad tråkigt när folk inte har några nyanser på hästhanteringen :crazy:
Jag tror nog att det går så här när kunskapen inte blir fullkomlig.......denna person har nog läst, hört nånstans att man ska driva bort en flockmedlem som *gör fel*.......men så fel detta med NH kan gå när man ej kan förstå helheten :devil:

Om man dessutom ej har en förmåga att *läsa* hästen i hanteringen blir dessa verktyg GROV djurmisshandel även fast man ej slår.........

Du har verkligen rätt....dominans och underkastelse har ingenting med hantering av något djur att göra !!!!!!!!!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Okey? :confused:

Nu har du berättat hur någon annan har gjort, och hur fel det var.

Kan du som motpol, också berätta hur DU gör om en häst inte vill komma fram till dig, när du ska ta i den. Om du nu aldrig varit med om det, kan du kanske ge ett exempel på hur någon kompis gör på ett bra sätt, när hästen ska hämtas.

:bow:

Jag har ett par sätt, som brukar fungera.

Mocka, sen gå ut till hagen och ropa. Hästarna tittar upp och funderar. Jag går och strör boxen och när jag är klar, brukar de stå vid grinden och vänta.

Ropa vid grinden, gå och stänga av strömmen och hästarna kommer fram under tiden jag går tillbaka till grinden från strömmen.

Ropa vid grinden, vänta till första hästen kommer, ta på grimman och ta in den. Sedan kommer de andra frivilligt.

Ska jag bara ta in min dam, får jag flytta undan de bägge andra hästarna ett antal gånger, på väg in i hagen. Min dam flyttar sig undan lite från mig, eftersom hon är ranglåg och ser att de andra två hästarna sitter som plåster på min rygg. Då brukar jag vända, gå ett par steg mot de andra hästarna, så de flyttar sig (I bästa fall). Jag brukar få upprempa den manövern. Men när de andra förstått att de inte ska gå in, tar jag ett par långsamma, små steg mot min häst, står lite "med sidan mot henne och tittar ner i backen", varpå hon oftast kommer fram. Massor med beröm och strykningar i ansikte och på hals. Kommer hon inte fram, får jag ta skeden i vacker hand och ta in de andra två först och då kutar min dam "snabelblåsande drake" vid grinden, till dess att det är hennes tur.

Observera, jag är INTE NH-are mer än NH á la IngelaH. NH för mig är ett naturligt förhållningssätt till hästen oavsett vilken inriktning man ägnar sig åt.
 
Jag vet det finns olika sätt som ser tvärt om till vad man vill har äntligen. Och det betyder att det är fel. Och det är svårt att komentera utan att har sett videon.

länk tack....:bow:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Jag hoppas och tror, att inte Axel menade att alla NH-are håller på med detta dominansagerande. Utan mer att det var mer som ett dåligt skolexempel, när någon läst sig till något som de hoppas/tror fungerar.

Jag tycker att hon förklarade innehållet på ett bra sätt och då är väl inte en länk nödvändig? Utan Axel kanske mer, ville dra igång en diskussion om hur en dålig, kontra bra inbjudan kan se ut.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Jag driver hästen i skritt om den inte vill komma med in - har funkat med alla svårhämtade hästar jag stött på (hjälpt kompisar), och så länge man kan läsa hästen så funkar det ju men om man bara "så här är det! Så här ska jag göra" för det stod i den där boken! Då kommer man inte särskilt långt i många fall, man måste använda sitt eget huvud och förstå "varför" ? man måste förstå roten från problemet innan man kan lösa det, right?
Så hoppas inte alla NH:are blir stämplade som djurplågare på grund av en sån där film. Jag är rädd för att kalla mig själv NH:are nu för tiden, kallar mig bara "hästkommunikator" haha..* Folk har fått såna fördomar mot NH verklar det som
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Vart driver du hästen i skritt? Bara på måfå, ifrån dig, för att den sen ska söka sig till dig, i en join-up?
Eller driver du den mot grinden, för att den sen ska kunna fångas in där?

Om jag av någon anledning behöver driva min häst, åt något håll vid intagning, så är min drivning mot grinden, där jag oftast ganska enkelt kan fånga in henne.

Eftersom jag 40 år och min häst 22 år, inte är inlärda från grunden i den NH-filosofin, som oftast avses här, använder vi oss mer av NH för lek och tankeverksamhet som "arbetspass". Och det fungerar bra för oss och är faktiskt jättekul. :love: Då vår sociala gemenskap i övrigt, förbättrats av detta.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Nu har jag inte sett filmen, men det låter som ett taskigt försök på NH klassikern Join up.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Klassiskt misstag och stor skillnad på att jaga istället för att driva.

/P Döben
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Väninnan jag berättade om är en mycket van hästmänninska och jag tror inte hon "jagade skiten" ur sin häst. Men jag vet inte, hon nämnde det bare en gång och jag tyckte det lät klokt. Det kanske det inte är.
Jag har ju bara haft egen häst i 5 månader (25 år sen förra hästen) och min häst kommer alltid fram. Men om hon vände och gick skulle jag nog locka med godis.
Men jag funderar på varför hästarna inte vill komma in....
 
Jag vet det finns olika sätt som ser tvärt om till vad man vill har äntligen. Och det betyder att det är fel. Och det är svårt att komentera utan att har sett videon.

Oops!:o Det ska står...Och det betyder inte att det är fel.

Jag skulle vilje ser länken ändå för att läsa hästen och den som "jagar" hästen för att bättre förklara vad händer. Det är faktis lättare att förstår ner man ser det istället för att bilda en egen bild.
Men men som du vill.


**KL**

Att driva bort hästen är inte ovanlig. Det också beror på vad hästen gör just då och mest viktig är vad de som driva gör för belöning. Men som du säger att den aldrig fick en chans att komma är fel tycker jag.

Jag köpt en ponny åt min dotter före året som fd ägaren kunne inte hämta (specielt dottern) in den. Dem provade locka med godis mm sen kom det på att dottern blev så irreterad så hon kastade hinkar och sånt mot han...ingen undring det kom inte.

Jag skulle gärna har gjort det i in mindre plats att arbete i men den ena jag kunna fössa han in till var ridbana 50x30.

Ner jag gick fram till han den moment han vändade rumpan mot mig så driv jag bort honom. Jag styrde honom runt ridbana för (det var jag som skulle var chef) fick han vända höger/vänster runt ena hål sen ner den andra.

Den minuten den sekunden han tittade på mig så stannade jag direkt och vändade ryggen mot han. Om han fort satt spring då började igen. Han fick avstånden han behövde (som var 50x30) för att känna sig trygg. så fort han stannade så vända jag bort från han (att min energi från han är samma som ta av trycket). Då var det upp till han vill han fortsätter springa eller står still. Så fort han tittat på mig med båda ögon så gick jag bort för dagen. Det var en start.

Tog mig ca 5 gånger så här för att han kom till mig istället när jg var vänt. Tog kanske 5 gånger mer för att han stog still när jag gick up till han med alla mn energi mot han. Under tiden var det mycket drivning och när han tittade så var det att jag tog bort trycket på nåt sätt. Om han kom till mig var det inte att han ska jobba det var blandat.

Nu kan jag hämta honom för det mest utan problem. Men ibland jag ser det på honom att han är osäkert så backa jag istället till han känna sig trygg igen då bruka han komma frivillig.

Jag kan väl tänka att första gången tog det 20 min av drivning i alla gångarter innan jag fick den respons jag sökte. Så därför skulle jag villje ser filmen, så att kunne ser om hästen gav henne chanser/signaler att han försökt eller var han lika envis/rädd så hon aldrig fick den respons hon ville. Många ser inte de små signaler hästen ger eller kan inte läsa hur hästen mår eller hur mycket vårt kroppspråk påverka imot vad ville säga till hästen.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Vart driver du hästen i skritt? Bara på måfå, ifrån dig, för att den sen ska söka sig till dig, i en join-up?
Eller driver du den mot grinden, för att den sen ska kunna fångas in där?

Om jag av någon anledning behöver driva min häst, åt något håll vid intagning, så är min drivning mot grinden, där jag oftast ganska enkelt kan fånga in henne.

Eftersom jag 40 år och min häst 22 år, inte är inlärda från grunden i den NH-filosofin, som oftast avses här, använder vi oss mer av NH för lek och tankeverksamhet som "arbetspass". Och det fungerar bra för oss och är faktiskt jättekul. :love: Då vår sociala gemenskap i övrigt, förbättrats av detta.

join up hållet, och jag tänker inte fånga, jag tänker "ja nu ska jag hämta min polare i hagen så vi kan hitta på något kul tillsammans!"
Dock bryr jag mig inte så mycket om namnen till alla NH termer som har dykt up, jag gör det som känns rätt och om det funkar - varför inte? Sen är ju jag lite av en problemlösare, försöker alltid hitta ett ÄNNU bättre sett...
De få ggr jag behöver driva bort hästen driver jag på i skritt (om hästen börjar trava har man uppenbarligen trängt sig på) och så fort hästen ger minsta signal till att den vill ta kontakt, lyssnar bakåt med ena örat, tittar på mej, vänder sig mot mej, då stannar jag.Sen beroend epå situationen kan jag vända mej om och vänta på att hästen skall komma eller så bjuder jag in den när vi står där tillsammans, ELLER så frågar jag snällt, är det ok nu? Följer du med in? Om hästen visar tendens på att inte ha för avsikt att följa med, driver jag på igen. Dock har det hänt väldigt sällan. Brukar räcka med en gång sen vill hästen alltid komma. Har inte råkat ut för någon svårhämtad häst på länge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

join up hållet, och jag tänker inte fånga, jag tänker "ja nu ska jag hämta min polare i hagen så vi kan hitta på något kul tillsammans!"
Dock bryr jag mig inte så mycket om namnen till alla NH termer som har dykt up, jag gör det som känns rätt och om det funkar - varför inte? Sen är ju jag lite av en problemlösare, försöker alltid hitta ett ÄNNU bättre sett...

Du o jag verkar vara på samma linje. :bow: Jag är inte expert, på vad allt kallas. Men jag är en extrem bokmal och internetgooglare... Hittar jag något intressant om "problemlösning" på något som jag har "fnulat" med min häst om, så är jag inte rädd att "mixtra lite" om det är utan fara för mig och min häst. För vem vet, det kan ju "gu' bevars" fungera! :idea:

Men det som gör mig lite trött och ledsen, är att folk tar för givet att andra hör hemma i "det och det facket" och gör de något tokigt... Ja, då är det hela det "facket" som bär sig dumt åt. Men den som kritiserar andras "facktillhörighet", kan sen inte förklara hur de gör saker och ting på sitt sätt. Det sätt, som tydligen är det rätta.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Jag hoppas och tror, att inte Axel menade att alla NH-are håller på med detta dominansagerande. Utan mer att det var mer som ett dåligt skolexempel, när någon läst sig till något som de hoppas/tror fungerar.

Jag tycker att hon förklarade innehållet på ett bra sätt och då är väl inte en länk nödvändig? Utan Axel kanske mer, ville dra igång en diskussion om hur en dålig, kontra bra inbjudan kan se ut.

Mvh

IngelaH
Om man inte kan läsa hästen eller om den är ovan vid denna form av "hantering", så är det klart att det blir kaos.
Man läser i tråd efter tråd att folk försöker sig på denna metod, ofta pga att man tycker att moroten är en muta som är helt fel.

Jag sysslar inte med detta o mina hästar VILL komma till mig o den stora "sitter" gärna i knäet- utan att vara bufflig.

Som ex. på att gammalt hederligt hästvett- respekt o förtroende.
lämnade min häst i ridhuset (går även ute) tillsammans med en hingst som reds. Frågade om det var OK att jag gick iväg o hämtade min hjälm. Så klart blev ryttaren lite nervös, men jag lovar att min står kvar där jag har lämnat den. Hon kände inte till mig o tvivlade nog.
Men nog stod den kvar o fick en MOROT.
Allt blir så mkt enklare om man bara är konsekvent o även litar på sin häst.
Jag åker alltid o tränar, tävlar o till kliniker själv o vill då klara av det utan att behöva ha en drös med medhjälpare.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Min dam vill också gärna komma fram till mig i hagen. Men som sagt, de andra kompisarna i hagen som hon heller inte vill vara utan, står högre än henne i rang och tar alltid för sig först. Och då står Tima snällt och väntar fem meter bakom, till dess att jag flyttat dem, eller rundat dem och hämtat henne.

Som ex. på att gammalt hederligt hästvett- respekt o förtroende.
lämnade min häst i ridhuset (går även ute) tillsammans med en hingst som reds. Frågade om det var OK att jag gick iväg o hämtade min hjälm. Så klart blev ryttaren lite nervös, men jag lovar att min står kvar där jag har lämnat den. Hon kände inte till mig o tvivlade nog.

Så där kan jag också lita BLINT på Tima, hon stor för det mesta lös i stallgången och går inte till sin box om jag har sagt åt henne att vänta. Vid uppsittning är det ju tvång för mig, att kunna lita på att hon står still oavsett vad jag ställer henne bredvid för att sitta upp... mossig sten, jullrig vedstapel, volvo-motorhuv, avloppsbrunn, eller pall. Och jo, hon står där hon står. Jag har sån tur, att jag kan åka till ridhus emellanåt och "vikariera" som lektionsryttare och får då ha Tima med mig och jag kan också rida extra handikappträningar emellanåt. Där känner inte Tima en enda häst, men hon litar på mig och står STILL utan att jag håller i, när jag hänger upp jacka, bär fram pall, eller "sockerbit" för att sitta upp. Det enda som kan få henne lite ängslig är om någon häst, som tydligt visar "stick inte upp, du och jag har inte hälsat förut i hage..." då hon kan trampa lite åt sidan en gång. Men det tycker jag är ursäktat.

Jag har lastat och kört min häst ensam ett flertal gånger ensam, trots ryggmärgsskada och tung transportläm, som tagit mig tio minuter att bända upp från marken och skjuta igen bakom min häst som tålmodigt står och väntar. När andra är med, kan hon springa tre varv på gårdsplan med mig hängande i lina och sen upp på transporten och steppa järnet tills vi fått fast henne, igen luckan och kommit iväg.

Jag ägnar mig heller inte åt något annat än Naturligt Hästvett i min kommunikation med min och andras hästar, vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Vad jag är ute efter är nog:
att man dominerar hästarna för mkt.
ger fel kommandon vid fel ögonblick
att man inte är konsekvent
att mkt bottnar i osäkerhet/ okunskap.

Alldeles för många skaffar yngre ohanterade hästar, istället för som sig bör orutinerad människa- äldre väluppfostrad häst o tvärtom.

dåligt säkerhetstänkande. Om man då får en dålig erfarenhet så kan det bli oändligt svårt att få bukt med, då nerverna kommer in o när det är levande varelser som vi umgås med så känner de av det.
En del utnyttjar det, men långt ifrån alla o en äldre häst är mindre negativt påverkbar.

Du är ju jättestrong som har klarat av att komma tillbaka :bow: :banana: o var klok nog att skaffa en äldre häst- som nu kanske inte var såå väluppfostrad:angel:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Vad jag är ute efter är nog:
att man dominerar hästarna för mkt.
ger fel kommandon vid fel ögonblick
att man inte är konsekvent
att mkt bottnar i osäkerhet/ okunskap.

Alldeles för många skaffar yngre ohanterade hästar, istället för som sig bör orutinerad människa- äldre väluppfostrad häst o tvärtom.

Håller med dig. Jag har ju fått "ta hand om" flera fd travare, som visst inte varit några superungdomar, men inte varit dresserade till det, nästkommande ägare har önskat. Och när då ägaren ena sekunden "dompterat" sin häst, andra sekunden "mutat sin häst" visat tveksamhet "=varit inte så lite okonsekvent", så har hästen totalt övertagit kommandot och varit i stort sett "livsfarlig".

Du är ju jättestrong som har klarat av att komma tillbaka o var klok nog att skaffa en äldre häst- som nu kanske inte var såå väluppfostrad

Öh, nu förstår jag nog inte vad du menar... Hon är ju väldigt väluppfostrad :angel: , när jag gör som hon vill... :devil: eller hur det nu är... :rofl:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Vad jag är ute efter är nog:
att man dominerar hästarna för mkt.
ger fel kommandon vid fel ögonblick
att man inte är konsekvent
att mkt bottnar i osäkerhet/ okunskap.

:

Just det där vill NH undvika, + öka säkerhetstänkandet. Men jag har personligen bara träffat en person som utövar det tänket som klarar av det till 100 %.
Innan NHn gjorde entre i sverige, så lärde vi oss av "gamla hästkarlar".

Den kräver ett exakt avläsande på hästen och fungerar då till 100 %.
Då har du en så säker häst som möjligt.

Själv hade jag som sport som ung att stå uppe på stallbacken och "löslongera" min ponny ute i hagen....han hade sten koll på mig och mitt kroppsspråk, och det är väl just det det handalr om i en kommunikation, att läsa av varandra korrekt, och konsekvent.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 792
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
5 032
Senast: Spirit
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp