Jaga från häst?

Jozze

Trådstartare
Undrar, rent teoretiskt då jag varken har häst eller jägarexamen (vill dock skaffa både och), om det är tillåtet att jaga från häst? Hästen räknas ju som ett fordon, och mig veterligen får man väl inte jaga från fordon? Jag tror att en fråga på ett förberedande teoriprov inför jägarexamen tog upp en fråga, där svaret var att det t.o.m var otillåtet att t.ex vila bössan mot taket på bilen. Det skulle då räknas som jakt från fordon.

Är hästen ett fordon i det här sammanhanget? Får man rida hästen in i skogen, sitta av och därefter jaga? (Borde inte vara några problem iofs då man väl får köra bilen fram till en plats och därifrån jaga.)

Anledningen till mina funderingar är naiva tankar om att man skulle märkas mindre sittande till häst, men det kanske bara är jag som är knäpp? :D Fick inspiration då jag såg en tjej som satt i jeans och vit top, solglasögon, keps och bössa på sin pålle.

Vet inte om tråden ligger rätt heller, men såg att det var här man kunde ta upp juridikfrågor så jag chansar ;)

Sv: Jaga från häst?

Jag frågade Jägareförbundet för några år sen.

Det ÄR tillåtet att jaga från hästryggen.

Då kan du få låna min häst, hon är en riktig älgmagnet! :D

Det är bara motordrivna fordon som är förbjudet att jaga ifrån. Du får t.o.m. jaga från cykel!

inte knäppt alls, jakt från häst var mycket vanligare förr, men förekommer även idag. Självklart kan man komma mycket närmare viltet. Sen kan man ju fundera på hur säkert det är både för ryttare, häst och vilt...

Francess skrev:
Det är bara motordrivna fordon som är förbjudet att jaga ifrån. Du får t.o.m. jaga från cykel!

MEN, du får inte jaga från cykel om du har en motorsåg igång på pakethållaren, är den av är det ok... :rofl:

Har läst lite i böckerna och det finns endel mer dumma saker som står däri...

Det är väldigt effektivt att jaga från hästryggen, se bara till att hästen tål blodlukten då du skjutit, då kan du också få hjälp att dra fram älgen från skogen...
mvh
Albert

Låter bra! Den enda häst jag har tillgång till just nu är en älg- och skotträdd islänning! :D Hon blev t.o.m rädd när hennes matte spräckte en tuggummibubbla... Inte den bästa jakthästen kanske...

Tack för alla svar! Steg ett blir jägarexamen, steg två en jakthund och steg tre en icke skott- eller blodrädd pålle att rida och dra hem bytet med! Om jag någonsin kommer ha stake att skjuta något vill säga... :angel:

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar