Jag vill veta allt om korsförlamning

Sv: Jag vill veta allt om korsförlamning

Ok, jag förstod det som att hon inte visat något alls innan hon vinglade, men nu är jag med.

Och om proven visar förhöjda värden så borde det väl vara korsförlamning det handlar om (jag vet inte om man kan se förhöjda värden i nått annat fall).

Jag håller tummarna för att det går bra för er, nog borde vila och försiktig igångsättning få henne ridbar igen.

/Johanna

Hej!

Jag vet en häst som sades ha fått korsförlamning. Hon avlivades av ägaren direkt på stället. Hade hon kunnat räddas alltså?

Beror ju på hur allvarligt det var. Hästar kan få avlivas efter ett annfall.Svåra fall

Jag har sett hästar lägga sig ner vid korsförlamning.
Här är mina tips:

Alltid täcke på

Samma rutiner alltid

Stress ska undvikas till alla pris. Vet man att hästen ska utsättas för en stressad situation, motionera den innan.

Ge om möjligt lucern och hö istället för krafftfoder.

Vet inet om jag haft otur men alla hästar jag varit i närheten av har ätit nån av kraffts pelletsfoder.

Varannan dag behöver hästen rushas av en eller två repor.

Laserbehandling efter korsförlamning är super.

Du skriver att du vill veta allt som finns att veta om korsförlamning men det verkar som du vet bäst själv redan. Lycka till med din häst & hoppas den inte drabbas av, vad det nu är, fler gånger.

Jag vet inte allt. Men jag har läst och läst överallt. Tagit reda på. Men de som har varit med om detta . De har ju en del tipps.
Vi får ju se hur det går för min madam.

När de ruschas av. Är det när de är frisk förklarade?
Eller gör man de nu under de perioder som de skall vila.?
Det har varit så isigt här i hagarna nu. Hon har stått i lite mindre hage.
Skall kanske släppa ut dom i större hage när isen försvinner.
Den stressen som blir vid en delning av föl och sto. Klarar de av det?
Hon har över skott på sin energi. Har börjat äta på väggarna i boxen.

Hon har ätit kraft i 6 år. Bara bytt från blå till grön och nu tillbaka till blå grund. Hon får inte mycket foder nu. Har ökat på höt. Tagit bort lusern mm

Jag håller inet med den svenska teorin om att de ska vilas i flera veckor efter ett anfall. Snacka om att det blir massa kvarstående slaggprodukter i musklerna. Så rushas alltid, varannan dag. Men observera att det inet är vad veterinärer rekomenderar.

Djurjouren skrev:
Jag håller inet med den svenska teorin om att de ska vilas i flera veckor efter ett anfall. Snacka om att det blir massa kvarstående slaggprodukter i musklerna. Så rushas alltid, varannan dag. Men observera att det inet är vad veterinärer rekomenderar.

Jag tycker också att total vila låter konstigt när det gäller "korsisar" .
Är det verkligen vad veterinärer överlag rekomenderar nuförtiden ?

AL på Mälarkliniken har forskat i ämnet och enligt honom ska hästarna rushas varannan dag i förebyggande syfte.
(I den akuta fasen måste man naturligtvis ta det lugnt, men ändå skritta så fort som möjligt)

Trav eller galopp en kortare sträcka med ca 200 i puls varannan dag så att glykogenhalten i musklerna sänks.

Nu gäller det här hästar som redan är i träning och alltså har god kondition. Hur det är med promenadhästar vet jag inte, men rörelse tror jag är a och o för korsförlamningshästar.

Någon "patentlösning" tror jag inte finns.
Viktigast är nog att se till varje enskild individ eftersom korsförlamning kan yttra sig på så många olika sätt och vara alltifrån lindrig till svår.

OBS ! Till trådskaparen: Utgå från din egen häst och diskutera foderstat,konvalecsensprogram, ev stress osv med den veterinär som behandlar din häst ......sätt inte igång med några "200-pulsrusher" i nuläget.

Djurjouren skrev:

Så här skriver Valberg:
”The amount of rest a horse should receive is controversial. Horses with
chronic problems with tying-up appear to benefit from an early return to a regular
exercise schedule. Horses that appear to have damaged their muscles from overexertion
may benefit from a longer rest period with regular access to a paddock.
Training should be resumed gradually and a regular exercise schedule, which
will match the degree of exertion to the horses underlying state of training, should
be established. Endurance horses should be encouraged to drink electrolyte supplemented
water during an endurance ride and monitored particularly closely during
hot, humid conditions. “ Ur MUSCLE DISORDERS: UNTYING THE KNOTS
THROUGH NUTRITION
STEPHANIE J. VALBERG, RAY GEOR AND JOE D. PAGAN
1University of Minnesota, St. Paul, Minnesota 2005. HH

Rotterö skrev:
Hon har ätit Kraft i 6 år. Bara bytt från blå till grön och nu tillbaka till blå grund. Hon får inte mycket foder nu. Har ökat på höt. Tagit bort lusern mm

Jag skulle ha gjort tvärtom med en häst som har lätt att få korsförlamning......alltså tagit bort kraftfodret till att börja med och fortsatt med lucern och olja om värdena i höet inte räcker till för att enbart äta grovfoder just nu.

Vi har nästan tagit bort allt pellets.
Men vet tyckte att hon skulle ha lite för att det skall räcka till mjölken o fölet.
Han klarar sig. Men det är gott om han kan tutta lite.
Jag har höjt mängden på hö.
Hon får bara 6 dl pellets per dag. förut 8 morgon 8 kväll

Då går det säkert bra eftersom du minskat givan så pass mycket, men lucern är inte en "farlig" typ av foder för korsisar så den behöver du egentligen inte ta bort (att byta en del av kraftfodret mot lucern och olja rekomenderas för k-hästar).

Din häst kommer säkert att bli helt återställd och snart är ni ute och har skoj i skogen igen :bump:

ps. var noga med att ta bort allt kraftfoder när du skiljer av fölet både för juvret
och risken för korsförlamning (stressfaktor) ds.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama