&%#?!§ Jag vill strypa Billy..!

Sv: &%#?!§ Jag vill strypa Billy..!

Vad tror du om att låta bli att belöna när han kommer tillbaka efter sitt lilla äventyr? Bara säg "Så, kom här nu så fortsätter vi" lugnt i en så neutral ton som möjligt och återgå sedan till träningen direkt.

Som det är nu så blir det ju aslajbans att ta ett varv OCH få belöning för att han kommer tillbaka.

Precis. Och att springa med honom. Om springa ar det han tycker bast om i varlden, springer du ikapp med honom?

Jag har kunnat belöna honom med att springa när vi har gjort andra saker.

Har du provat att vända på steken och ge lov till att dra?

Ge låv, kalla in

ge lov, ligg kalla in

osv osv av och till så länge det går på dygnet.

Det roliga ska då bli att sprätta iväg, och det kan man ju inte få göra annat än om man kommer/ligger som man ska.

Och sen att man aldrig nånsin missar att ge lov så att hunden inte försöker att gissa om den kan tänkas få dra. Kan man inte hålla den kvar med rösten och inte kan hålla i den så får man bita i det sura äpplet och ge tillåtelse i alla fall.

Lov eller låv??? Altså inte stora cirklar utan "varsågod"

Ptr

Men när ni tränar och han hoppat/gjort slalomen så berömmer du väl efteråt och ger honom något?
Är det mitt i ett moment han drar eller är det efter han fått beröm han anser det som ett klartecken o dra?

När han drar skulle jag kasta kopplet/nycklar på/bredvid honom. Vänder han sig om då o tittar på dig beröm o kalla in. Locka med en boll o låt skitkul o spring lite lockande åt ditt håll.

Annars hade jag gått efter, inte sprungit gjort det till en lek utan gått lugnt. När han tittar på dig berömmer du o försöker kalla in om han reagerar på berömmet. Annars går du bara efter tyst...
Han kommer nog kunna springa ett tag men det gäller o vara jävligt envis.

Jag har haft en setter som rymde, tro mig.. han drog LÅÅÅNGT bort ;)

Hur länge och hur mycket sticker han? Vad jag förstod är er plan inte inhägnad och det är ju trist. Har du möjlighet att vara på inhägnad plan hade det ju varit det bästa.

Du skriver att han sticker när ni gör något "långsamt eller tråkigt". Vad är det för övningar och hur kan du göra dem roligare för att inte komma till det att han sticker?

Jag håller på att grundträna en dp-hane nu och han drar med iväg med jämna och ojämna mellanrum men det blir mindre sällan ju mer jag lär mig att läsa honom så jag lägger av med övningen innan han inte orkar att koncentrera sig längre. De gånger han drar iväg gör jag ingen större affär av det utan sätter honom på paus om jag tror han behöver vila eller fortsätter om jag tror att han klarar av att köra lite mer. Men med korta effektiva pass så han inte kommer till "springa iväg"-tillståndet är ju klart bäst.

Ibland kan man inte köra den övning man tänkt utan hunden är störd av något annat, någon gång har jag gått mot tex slalom och tänkt köra ett pass med det men märkt att hunden är någon annan stans mentalt och då får jag köra en enkel kontaktövning istället för det är det hunden klarar av just då.

Min erfarenhet av agility är att den blir mer och mer självbelönande ju mer hundarna lär sig och min tik drog med ganska rejäla rundor när hon var yngre, så man får ha tålamod med de där små dvärgarna ;)

Hoppas det löser sig för det är alltid skoj att se fler dp:s på agilitybanorna :laugh::laugh:

Senast ändrad:

Alla:

Say hello to my litte friend:
7332475915057.jpg

Idag har vi tränat igen.
Han gjorde TRE smitförsök, varav NOLL lyckades. :banana:
Och det var mycket, mycket trevligare att vara hos mig och få korv och klappar i stället för att hitta på egna hyss.

Jag hade med mig två funktionärer, och de behövde inte jobba särskilt hårt. Själva agilityträningen gick dessutom SKITBRA.

Nu håller vi tummarna för att det här fungerar..!

Jättebra! Att använda sig av obehag för att bryta brukar fungera bra. :laugh:
Använde funktionärerna eller du vattenpistolen?

Dvärgpinschar brukar ha en förmåga att försöka slippa bli blöta :)

Alla:

Say hello to my litte friend:
7332475915057.jpg

Idag har vi tränat igen.
Han gjorde TRE smitförsök, varav NOLL lyckades. :banana:
Och det var mycket, mycket trevligare att vara hos mig och få korv och klappar i stället för att hitta på egna hyss.

Jag hade med mig två funktionärer, och de behövde inte jobba särskilt hårt. Själva agilityträningen gick dessutom SKITBRA.

Nu håller vi tummarna för att det här fungerar..!

*Asg* Blev nu väldigt sugen att placera ut någon med en sådan vid kontaktfältet på balansbommen eftersom mitt lilla djur fått för sig att det är längdhoppstävling där ;)

Haha.
Jag provocerade till och med Billy lite genom att låta honom träna på balanshinderna och A-hindret (de står mitt på banan = fritt spring åt valfritt håll, om han hade velat...). Han gjorde dem KLOCKRENT! Han brukar strunta fullständigt i kontaktfältet på A-hindret i vanliga fall, men idag var han skitduktig. Jag jublade och pussades och kramades för fulla muggar - av flera anledningar :love:

Jag hoppas verkligen att det vänder i och med det här. Vattengeväret får följa med några gånger till, men sen hoppas jag verkligen att den inte kommer att behövas längre.

Jag har lite problem med att andra människor korrigerar mina hundar. Speciellt i ett sånt här läge då det är din lydnad och er relation som brister.

Fick för mig att Billy var lite osäker med folk? Men det kanske var den andra?

Jag hade själv kört agility på en rymningssäker plats, haft med mig en löptik som störning. Sen när råttan rymmer så hade jag rusat efter och vrålat och själv kastat vatten över hunden. Någon gång stannar dom.

Ivan är den osäkre. (Getting better!)
Mina funktionärer följde mina instruktioner hela tiden, och Billy förstod ganska snabbt att det innebar hurray att springa till mamma. Det jag ville var att avbryta smitet asap och få honom att komma tillbaka till mig, inte att jag ska behöva hämta honom. Men jag förstår hur du tänker.

Och funktionärerna var inte any random people, utan det är två personer som jag har förtroende för och som jag vet är utrustade med timing och som lyssnar på mig.

Idag har vi tränat efter ett uppehåll på några veckor.

Och jag säger bara YES YES YES!! Billy var HELT klockren! Inte en enda smitning, inte ett enda hyss. I stället var det full fart framåt och fokus som gällde. ♥

Jag hade med mig vattenpistolen och utrustade min träningskompis med den, men han försökte inte ens dra. Idag hade vi verkligen grym känsla och ett underbart flyt på banan :love:

Testa att lura honom med 2 koppel/halsband. Du har 2 st på honom, ni börjar med att springa mellan hinderna = han får inte ta hinderna. Sen tar du riktigt demonstrativt av honom det ena halsbandet/kopplet och håller det andra bakom ryggen. Förhoppningsvis märker han det inte. När han drar iväg har du ett effektivt stopp. Gör så några gånger så att han blir osäker på om han har koppel eller inte. Det som blir kvar på kan gärna vara en lite längre lätt lina, och vira den om handen så att den inte bara slinker iväg.

Hade samma problem jag med med en av mina gossar. Kastrering gjorde susen i samband med träning i en 15 meters spårlina tills dess att jag kände att han lyssna. Nu vet jag inte hur pass energirik din hund är men han låter som en spring glad herre liksom min och jag gjorde så att innan agility träning fick han allt följa med på en tur ut med cykel. Gissa om han sen höll sig på banan utan att sticka. Jag gav alltså honom utlopp för båda delarna vilket ofta är nödvändigt på energi rika hundar. Cykling ger utlopp för springandet och på agilityn använder han både spring och hjärna, för min hund var den kombinationen rena botemedlet.

Jag forsokte koppel och lang lina pa min tjej for att lara henne 'impulse control' och inte dra efter andra hundar's bollar nar hon ska ligga och patiently vanta. Det gick inte alls. Hon visste precis vad jag holl pa med. I stallet for att hoppa upp och dra efter bollen hoppade hon upp, tittade langtansfullt efter bollen och gav mig en riktigt "disgusted" blick.:p
(For att fixa det problemet la jag henne, sedan stod jag bakom horn med spegel och hoppade fram sa fort hon gick upp. Det fungerade daremot aldeles ypperligt. Hon tror jag ser allt ... precis som mina barn gjorde:D)

Jag tror vattenpistol ideen ar battre for Billy, ingen ar riktigt nara men han blir traffad i alla fall. Jag skulle dessutom undvika att titta pa honom, inte ta ogonkontakt alltsa, om han maste fa en dush. "namen oj, vad hande med dig? jag hade ingen aning":angel:

Jag forsokte koppel och lang lina pa min tjej for att lara henne 'impulse control' och inte dra efter andra hundar's bollar nar hon ska ligga och patiently vanta. Det gick inte alls. Hon visste precis vad jag holl pa med. I stallet for att hoppa upp och dra efter bollen hoppade hon upp, tittade langtansfullt efter bollen och gav mig en riktigt "disgusted" blick.:p
/.../

:rofl::rofl: Hundar är tydliga i alla fall - och kan svära något förbannat om det inte passar...

TS:
Va bra att det löste sig för er. :)

Jag gillar generellt inte det där att utomstående ska korrigera mina djur, det är ju i grunden vår relation. Men nu blev det ju snabbt lyckat resultat med enkla medel.

*tänker på när nya hästen vägrade lämna stallplanen och några individer föreslog att jag skulle ha folk på marken som slog den... vissa människor är bara helt galna. :mad:*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka