&%#?!§ Jag vill strypa Billy..!

Blueberry

Trådstartare
Han är SJUKT snabb, det ska han ha credd för. Men när han drar samtidigt som han pekar finger åt mig, och helt plötsligt har ludd i öronen - då är han jäkligt billig.

Dagens agilityträning gick jättebra, hindermässigt. Men efter en stund korsade två andra hundar vår plan och gick på den andra, där stannade de i fem minuter och sedan gick de vidare. Och det måste ha varit två riktigt snygga löptikar, för efter det var Billys hjärna long gone. :devil: Det finns inte en chans att jag får tag på honom, och han är inte det minsta intresserad av att varken stanna eller komma - vad ska jag göra?
Jag kan ju liksom inte träna agility med hunden in snöre och han har såpass mycket självbevarelsedrift att han inte kommer när han vet att jag vill strypa honom... :confused:

(Å andra sidan kan jag få skylla mig själv som inte har gett honom munkpeppar på nästan två veckor...)

Hur som helst: tämligt frustrerat Blåbär med 20-månaders slyngelhund som gnäller av sig. Tips och sympatier mottages tacksamt.

Sv: &%#?!§ Jag vill strypa Billy..!

han har såpass mycket självbevarelsedrift att han inte kommer när han vet att jag vill strypa honom... :confused:

Vad du ska göra? Jobba med ovanstående. ;)

Jag har precis samma problem med min slyngel som lätt hittar roligare saker och kutar iväg i 180 som en iller med eld i svansen. Är jag sur kommer han definitivt inte tillbaka (varför, då är det ju roligare att fortsätta jaga katten).

Jag har olika sätt att kalla in. Det vanliga "hit/kom" som används i vardagen och sen har jag en speciell vissling för mer akuta situationer. Visslingen belönas ALLTID stort och fett oavsett vad han gör eller har gjort strax innan och det vet han. Den visslingen underhåller jag regelbundet så den sitter färskt i minnet på honom.
Anledningen till att jag inte använder den till vardags är just för undvika riskera att sabba den genom att tjata sönder den.

När han sticker se det som två moment.
1. Få stopp på honom "innan" och belöna.
2. Kalla in från avstånd.
Har han hunnit iväg bli då inte arg för att moment 1 inte funkade utan kryssa för det alternativet och ta nästa "från början".

Öva inkallning med iscensatt störning! :)

Åh vad jag känner igen mig. för ett tag sedan när vi hade vart iväg på kurs skulle jag stuva in hunden i bilen ett slag, och Jag gör som vanligt och tar av koppel och halsband och ska precis stänga grinden.

Vad tror ni dumhuvet gör då? Jo han tar ett hopp ur bilen, drar ihop sina små håriga öron och ger mig fingret.

När sådant händer blir jag så arg att jag kan explodera. I sådana lägen är det bara att räkna till tio, andas och försöka få tag på aset man igentligen bara vill lämna till första bästa främling och låta glad.

När man senare kommer hem och har lugnat ner sig tränar man inkallning i långlina och sedan perfektioneras det lite till dom kommande månaderna :p

En månad senare:

Idag har vi tränat agility!
Det är så himla roligt och Billy har varit riktigt duktig, rent hindermässigt. Vi tränade en hel del slalom och försöker att få till ett bra tempo utan att fuska med portarna, och det börjar ta sig..!

MEN, Billys smit ställer fortfarande till det.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.
Just nu sitter jag funderar på vad som är mest effektivt av eltråd och taggtråd... :devil:
Idag drog han två gånger (av två möjliga) och båda var jäkligt omfattande (dvs att Billy försvinner. Han är helt borta och utom synhåll och kan ha dragit åt vilken riktning som helst. Jag kan inte göra ett skit, förutom att ropa och gå mot det håll han sågs senast). Sista gången ålade han sig genom fårnätet som omger halva planen.

Och jag tror inte att han skulle kunna hejda sig, ens om han ville.
Det är som att den lilla, lilla ärthjärnan kopplar in någon slags autopilot som varken har tillgång till syn eller hörsel eller självbevarelsedrift. Han kan bara inte låta bli. När han kommer tillbaks är han fjäskande och skamsen, så någonstans långt inne i luddet vet han ju att det inte är bra. Om jag är arg på honom när han är på väg tillbaks så flyr han hellre än att möta en arg matte, så jag kan får ju vackert vara glad att han kommer fram till mig, även om det innebär att bita ihop och knyta näven i fickan. Jag berömmer honom och tar med honom tillbaks. Då går han i princip fot automatiskt och har inga som problem med att förstå några kommandon. ;)

Det värsta är att det är bara på den här planen han gör såhär.
Han är lös i 100 andra situationer och blir aldrig blockerad på samma sätt.

Till saken hör att han är jäkligt spårsäker och jobbar mycket med nosen. PLUS att han är en hormonslyngel. Kombinera dessa och du får en ypperlig tikspårare. :crazy:

Vad tror ni om att ta med ett gäng figuranter till planen, och utrusta dem med vattenhinkar?

En månad senare:

Idag har vi tränat agility!
Det är så himla roligt och Billy har varit riktigt duktig, rent hindermässigt. Vi tränade en hel del slalom och försöker att få till ett bra tempo utan att fuska med portarna, och det börjar ta sig..!

MEN, Billys smit ställer fortfarande till det.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.
Just nu sitter jag funderar på vad som är mest effektivt av eltråd och taggtråd... :devil:
Idag drog han två gånger (av två möjliga) och båda var jäkligt omfattande (dvs att Billy försvinner. Han är helt borta och utom synhåll och kan ha dragit åt vilken riktning som helst. Jag kan inte göra ett skit, förutom att ropa och gå mot det håll han sågs senast). Sista gången ålade han sig genom fårnätet som omger halva planen.

Och jag tror inte att han skulle kunna hejda sig, ens om han ville.
Det är som att den lilla, lilla ärthjärnan kopplar in någon slags autopilot som varken har tillgång till syn eller hörsel eller självbevarelsedrift. Han kan bara inte låta bli. När han kommer tillbaks är han fjäskande och skamsen, så någonstans långt inne i luddet vet han ju att det inte är bra. Om jag är arg på honom när han är på väg tillbaks så flyr han hellre än att möta en arg matte, så jag kan får ju vackert vara glad att han kommer fram till mig, även om det innebär att bita ihop och knyta näven i fickan. Jag berömmer honom och tar med honom tillbaks. Då går han i princip fot automatiskt och har inga som problem med att förstå några kommandon. ;)

Det värsta är att det är bara på den här planen han gör såhär.
Han är lös i 100 andra situationer och blir aldrig blockerad på samma sätt.

Till saken hör att han är jäkligt spårsäker och jobbar mycket med nosen. PLUS att han är en hormonslyngel. Kombinera dessa och du får en ypperlig tikspårare. :crazy:

Vad tror ni om att ta med ett gäng figuranter till planen, och utrusta dem med vattenhinkar?

Jag röstar på det sistnämnda! Tänk om han möter en stor hund som inte alls tycker att han är det minsta charmig under sina egna strapatser? Det dags att träna in ett stoppkommando som sitter till 100% annars är det nog så att du får ha långlina på honom på den specifika agilityplanen som han drar på.

Kan du ga dit ofta, ofta och BARA trana inkallning? Ta med favorit bollen och godis. Kalla in och spring ifran honom medan du kastar bollen framfor och leker och busar med honom. Gor inkallningen till nagot jatte kul dar.

+ Berin

Bra input från er båda..!
Det är dock ganska svårt att träna agility med hund i snöre...

Jag pratade med vän som enbart tränar med positiva metoder, som tyckte att jag skulle belöna med att låta honom spåra. Jag är tveksam till det.
Jag vill bara att han ska hålla sig inom ett rimligt avstånd och inte dra på utflykt.

Strypa Billy, är det den fristående fortsättningen på Rädda Willy?

Är det vid några speciella tillfällen Billy sticker eller är det så att han helt oförutsägbart kan fara iväg när han är under kommando i närheten av dig?

Det händer hittills bara på agilityplanen. Han är lös vid andra tillfällen, men då är han alltid inom kontroll och kommer på inkallning.
Men på planen är det rent krasst är det när som helst - men i princip alltid efter att han har fått vittring.

Ibland har vi kört några hinder och sen ser man hur han fryser i en tiondels sekund, det räcker för att han ska få vittring på något (säkert en tik). Och när han väl har fått det, så kan jag inte få honom att bryta. Även om jag hinner koppla honom och pausar honom, så har han inte släppt fokus på spåret/doften.

Han kan vila i 5-10 minuter, ha lugnat ner sig och när det är hans tur att träna igen och jag tar av kopplet, sätter honom och sedan går mot hinderna, så drar han.

Leja in någon med löptik och så lite folk med vattenhinkar/vattengevär?

Låta tiken gå över planen och åt ett bestämt håll (där det finns förberedda med vatten) så blir han bombarderad när han kommer springandes :devil:

Fast så här är det ju. Problemet är inte löptikarna, problemet är att din inkallning inte funkar.

Och vadå koppla honom? Kasta kopplet på jycken i stället. Varje gång han sticker får han ju belöning, och lets face it, jag hade inte heller velat komma till en vansinnig matte:D Det tycket jag gott du kan ha funktionärer till, att lära honom av med det jäkla ofoget. Du däremot, ska vara den bästaste människan på hela jorden där det utdelas köttbullar och mjuka ord.

Det är inte så att du har jagat efter honom när han drar på planen? Isåfall har han nog kommit på en mycket roligare lek än agilityn.

Du måste jobba på att få agilityn roligare än spårandet, och katt och råtta leken är absolut inte okej! Kan du engagera flera på klubben så att ni kan göra en massiv instats på ditt problem?!

Kan det vara så att din hund inte är en agilityhund utan en spårhund? ....

Här jagas inga hundar..!

Han är skitbra på agility, och han tycker att det är roligt (på riktigt, han älskar det och jag kan använda agilityhinder och övningar som belöning när vi tränar på annat). Jag tror att nivån av entusiasm och energi när vi tränar agility kan vara en del av varför han drar.

Jag får utrusta mig med vänner, vattenhinkar, tålamod och korv :D

Korv kommer aldrig klå löptikslukt. Löptikslukt på trasa, och tillåtelse att nosa på den som förstärkning kanske?

Om det hade varit min hund hade jag sänkt kraven. Fick nyligen göra det själv. Min hund gör små tokryck när han blir överladdad av nervositet som jag inte vill han gör. Jag tränar honom då kopplad på de hinder där det går. Och struntar i resten. Tar tunneln med släpande koppel springer som en idiot före hunden fram och får hunden uppmärksamhet genast innan han hinner tänka på ngt annat. Men din är mindre och snabb som en iller så jag skulle inte släppa kopplet alls faktiskt.

+ Berin

Bra input från er båda..!
Det är dock ganska svårt att träna agility med hund i snöre...

Jag pratade med vän som enbart tränar med positiva metoder, som tyckte att jag skulle belöna med att låta honom spåra. Jag är tveksam till det.
Jag vill bara att han ska hålla sig inom ett rimligt avstånd och inte dra på utflykt.

Du får nog ha sele på honom och lina. Det finns tunna spårlinor som inte trasslar sig så lätt. Träna bara på de hindren som går med lina på den här planen. Det finns inte mycket som slår tikdoft för en hormonstinn unghane! Du måste ju få stopp på honom innan det händer något. Finns det inte staket på agilityplanen åt det håll han sticker åt? Utrusta dig sedan med många vänner som kan hjälpa dig att få stopp på honom när han inte lyder dig utan sticker.

Vad gör han när han sticker? Springer fram till hundar? Spårar? Bara fnattar? Eller är det just löptikar som är problemet?

Hur/med vad belönar du?

Jag har en kompis med en dp med liknande problem. Nu är våra planer inhägnade men han fick fnatt och bara sprang runt runt runt i princip. När jag lärde känna henne hade hon nyligen fått hem hunden som ettårig omplacering och han var väldigt lättstressad och störningskänslig. Efter mååånga timmars passivitets, miljö och kontaktträning är han en helt annan hund. Trygg, miljövan och oftast med riktigt fint fokus.
Just agilityplan var dock den situation som problemet höll i sig längst. Jag vet inte om det är helt borta, men extremt mycket bättre i alla fall. Han blev övertaggad av agilityhindren och fick fnatt direkt. Mycket träning på annat inne på agilityplan (tex kontakt, tricks) och sen ett hinder i taget. Sen öka antalet hinder lååångsamt.

Så jag skulle träna massa fokus på dig, vid behov även passivitetsträning inte minst i närheten av hindren. Bara belöna med godis, inte leksak. Varför inte gå till just den aktuella planen och träna helt andra saker än agility? Dvs, kontakt och inkallning. Träna även med mycket störning av olika slag (på den nivå han klarar av för att öka allt eftersom). För att sen, så småningom, ta ett enstaka hinder.
Nu grundar jag iof detta på att han helt enkelt blir övertaggad och fnattar, när jag läser igenom tråden en gång till inser jag att det kanske snarare är löptikar som är problemet?

Det är inte så att löptikar är tillåtna på just den aktuella planen?

Senast ändrad:

När han sticker så springer han mest. Till saken hör att han älskar att springa. Han har ett behov av att springa av sig och det märks att han verkligen tycker om att svischa fram med lååånga språng. Så har han varit sedan han var valp. Han leker genom att springa och låter sig gärna jagas, så att han får rusa och busa och finta och springa.
Han jagar inte, utan följer antagligen intressanta dofter och spår. Det behöver inte nödvändigtvis vara tikar. Han springer och nosar/spårar/bara springer tills han antagligen tröttnar på att göra just det, eller kommer på sig själv med att "Ojdå. Nu är mamma visst ganska långt bort..! Bästa att hitta henne!". Jag har aldrig behövt hämta honom, han kommer hittills alltid tillbaks och möter mig eller hittar mig.

När vi är många som tränar på planen (på kursen, till exempel) är det mer som ett fnatt eller tokryck, han tar liksom ett ärevarv och verkar mest bara knäpp och glad. Då springer han inte av planen, utan tar som sagt ett ärevarv.

När vi tränar belönar jag med bus/kamp eller godis, efter att han har stuckit och kommit tillbaks belönar jag med godis och mys (lite mer lugnande, intalar jag mig).

Jag vet att han blir taggad av att träna agility, men jag upplever det inte som att han blir stressad/hysterisk. Han fokuserar dessutom bättre ju större uppgiften är. Tränar vi en längre eller tekniskt svår bana är det sällan han sticker, då har han full fokus på uppgiften och tycker att det är jätteroligt. Om vi gör något långsamt eller "tråkigt" så är det precis som att han tycker att "Dålig action här nu, hörru! Jag drar ett varv för att få igång aktiviteten lite..!".

Han har inte så mycket inre stress, som många andra dvärgpinschrar kan ha. Däremot är han känslig för när energinivån ändras. Till exempel om man ser på hästtävling och publiken sitter lugn och stilla, tills det blir prisutdelning och ärevarv och hela publiken applåderar och tjoar - då kan han reagera ganska kraftigt, även om det går över fort.

När jag läser tråden så ser jag att det är en både springtokig och tiktokig hund, och att det blir ganska överväldigande när det finns tillgång till BÅDE spring och brudar?
Löptikar får vara på planen, det är bara viss tid före tävling som de inte är tillåtna.
Dessutom är det många "obehöriga" (icke medlemmar) som vistas på planen, som genar över den eller använder den bara för att de kan. Plus att planen är tre olika planer som länkas samman, vilket innebär en väldigt stor yta.

Jag tror att en stor anledning är att det brister i kontakten.
Billy anser sig vara väldigt självständig. Ivan däremot (andra hunden, en yngre förmåga) har oerhört bra kontakt och är kontaktsökande på ett helt annat sätt än vad Billy är...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka