Jag vill säga förlåt! Hur får man upp hoppkonditionen??

Sv: Jag vill säga förlåt! Hur får man upp hoppkonditionen??

om du vill träna upp kondisen låter det som att du tränar totalt fel.

dagen efter intervallträning ska hästen ha total vila eller skritt, då det är väldigt krävande för hästen!

min häst rider jag distans med och då rider jag
intervallträning en gång i veckan, dagen efter är det vila och sen är det en dressyrträning i veckan och en hoppträning och de andra tre dagarna rider jag ut.

min häst har ökat sin kondition jättebra!
men absolut inte intervallträning mer än en gång i veckan, det sliter mer än vad det bygger upp.

när jag intervalltränar använder jag mobilen och sätter på timern, jättebra hjälp!

Hästen ska ha lång eller halvlång tygel under hela tiden, du som ryttare ska bara stå i lätt sits och inte inverka nånting!
hästen ska INTE gå i samlad galopp!
skritt 10-15min i början, trav några varv på lös tygel,
galopp i tre minuter
skritta 30 sek (byt varv)
galopp tre minuter
galopp i tre minuter
galopp tre minuter
galopp i tre minuter
galopp tre minuter

alltså 18 minuter galopp samanlagt.
när jag är färdig skrittar jag ut i 10-15min
och tar in hästen och duschar av honom.
(de blir svettiga)
det är inte farligt att rida hästen trött, bara den inte är utmattad.
och känner du att hästen inte orkar med så mycket galopp nu i början kan du alltid köra tills du känner att det räcker.

Senast ändrad:

Till 0_1_2_3

Nu kan jag inte ett dugg om distansritt men jag inbillar mig att man precis som när idrottare tränar använder olika metoder för att få bäst utfall för den sport man utövar. Jag tänker mig att distans kan jämföras med långlopp på 10.000 m och uppåt medans hoppning snarare kan jämföras med 400 m häck t.ex. Dvs konditionsträningen är olika för dig och en hoppryttare eftersom hoppryttaren är ute efter mer explosivitet och du efter ren uthållighet?

Till Izah:

Öka nivån på träningen långsamt (återigen: Hur får du upp din egen kondition? Hur känns det om du legat på soffan i en vecka o sen spelar brännboll med snabba ruscher tills du är slut? Och hur känns det om du istället trappar upp genom att cykla 1 timme om dan i ett tempo där du blir anfådd men inte helt slut?) och ha koll på framförallt din hästs ben, dvs känn av så inte den känns ansträngd (vet du inte hur, fråga vet eller duktig hästmänniska).

Träna inte för hårt i början!
Man kan inte förvänta sig att hästen ska bygga kondition och muskler på några veckor, utan det tar lång tid.
Nu har din häst grundkondition så du har ju det klart.
Men rid inte massa intervaller i veckan. Max 2 ggr i veckan om du vill fokusera på just konditionen.
Dagen efter ett intervallpass ska man ta det lugnt! Dagen innan bör man heller inte köra ett hårdpass, men man kan ju rida ett vanligt pass (I den stil du gör nu).
Jag skulle personligen inte intervallträna mer än 1 gång i veckan, eftersom det tar upp så mkt tid av träningen.
En intervall+en dag skritt, två gånger i veckan blir ju 4 dagar som man inte kan träna (dressyr/)hoppning!

För att få upp pulsen och öka styrkan brukar jag rida runt i skogen. Det är jättebra träning!
Inte på stigar osv utan mitt inne i skogen.
Men om du inte brukar göra det, så ta det försiktigt. 15 minuter lr så de första veckorna! (El kanske 10 i skogen + 10 min på plant underlag + 10 min i skogen, exempelvis).
Jag red ut i skogen med min nya häst och hon hade träningsvärk nästan en vecka efter det!!! :crazy:
Och då var hon ändå i tävlingskondion...

Jag tror nog överlag att den bästa träningen är den varierade träningen.
Och för att undvika ledinflamationer så är det som sagt viktigt att inte ta det för hastigt i början!
Är hästen trött i musklerna så skadar det bara att anstränga musklerna..
Den får inte kondition och muskler fortare för att man övertränar den sas.

Till 0_1_2_3

Nu kan jag inte ett dugg om distansritt men jag inbillar mig att man precis som när idrottare tränar använder olika metoder för att få bäst utfall för den sport man utövar. Jag tänker mig att distans kan jämföras med långlopp på 10.000 m och uppåt medans hoppning snarare kan jämföras med 400 m häck t.ex. Dvs konditionsträningen är olika för dig och en hoppryttare eftersom hoppryttaren är ute efter mer explosivitet och du efter ren uthållighet?

man håller ganska högt tempo i distans också, och då jag även tävlar min ponny i hoppning så vet jag att det ger bra resultat i hoppningen också, min ponny fick mjölksyra innan, en månad med denna träningen och han orkar hur länge som helst :laugh: (nästan)
jag tycker att jag får tillräckligt med explosivitet, eftersom när jag intervalltränar går inte min häst sakta och fint, han älskar det så han öser gärna på.
för att kunna få explosivitet, måste ju väl hästen ändå ha en väldigt bra uthållighet, för att kunna hålla det tempot hela banan igenom. ?

_0_1_2_3_: Intervall tränar du i ridhus/paddock?

_0_1_2_3_: Intervall tränar du i ridhus/paddock?

paddock, heslt på ridskolan då deras paddock är större , kommer ej ihåg exakt hur stor den är nu, om jag inte har möjlighet intervalltränar jag i paddocken där jag har min häst uppstallad (30min skritt till ridskolan)

vi har inte tillräckligt mycket väg att galoppera på här för att kunna intervallträna ute. :(

Ja nu e ja ingen hejjare på detta kanske men häv dig ut i skogen och sedan kan du ju hoppa studs. bygger muskler mkt bra också. O hoppa mycke små hinder så de inte påfrestar ryggen så mycket. de e väll de ja tror skulle funka :)

Man kan ju även cantra långa sträckor, dvs. galoppera långsamt i typ 2 km.

En sak som kan vara bra att tänka på är att hästens muskler behöver 48 timmar på sig för att återhämta sig. Alltså, tränar man samma sak två dagar i rad kommer man bryta ner hästens muskler istället för att bygga upp dem.. Kan ju vara bra att ha det i åtanke när man veckoplanerar..

Det där har jag funderat länge på. Vill man inte alltid att hästen ska bära ryttaren korrekt och arbete med mag- och ryggmuskler? Då tränar man ju samma muskler varje dag. Men ändå har vältränade hästar fina ryggmuskler.

Hur går ekvationen ihop? Om man cantrar en dag, klättrar nästa och tömkör tredje dagen är det ju inte så att vissa muskler helt vilar vissa dagar.

Tänk för det undrar jag med! Hur kan det stämma?

Jag har hört flera veterinär som föreslår 2 dagars vila istället för 1. Så att de tillgodoser sig vilan. Och att man trappar upp och ner träningsperioden.

min häst går i korrekt form ungefär två gånger i veckan (de gånger vi tränar på ridbanan)
ute i skogen och vid intervall går han inte i form.

men bara nu över sommaren har hans hals blivit dubbelt så tjock och han är mycket kraftigare överallt. (arab)

och ändå rids han inte i form speciellt ofta.
eftersom vi tränar distans och han SKA ha en egen balans i skogen och en egen takt.
och på distanstävlingarna är ändå min arab minst dubbelt så kraftig och med mer muskler i hals och rumpa än de andra.
hur kommer det sig då?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2