Jag vill säga förlåt! Hur får man upp hoppkonditionen??

I

Izah

Jag vill säga förlåt för att jag har ljugit.

Min häst är bra nu igen. Vi har fått ett konstaterat svar på varför hon gör så. I början av varje pass när jag hoppar henne är on jättevillig i början men efter ett par språng vänder hon inte till hindret. Vi har fått ett svar på att det är konditionen. Hennes ben var perfekta konstaterade även vetrenären idag.

Nu innan div 2 ska jag rida henne mycket, men även sätta in minst en vilodag/skritt-på-lång-tygel-dag per vecka.

Eftersom denna tråden inte ska sköljasbort vill jag fråga er:

Hur gör jag för att få upp hennes kondition? Hon har grundkondis, så hon orkar ridas i form i skritt, trav och lite i galopp. Idag red jag ett dressyrpass för en dressyrtränare som jag tror gjorde bra på henne. Det var en halvtimme, och då hade jag värmt upp henne i tjugo minuter. Hursomhelst blev hon mycket svettig och var väldigt trött, så jag tror nog att det gjorde jättebra på henne. Hon orkar även bli riden i en timme i skogen utan några svårigheter.

Hur gör jag för att få upp hennes hoppkondition? Detta är ju en hoppkondis jag vill ha så denna tråden borde inte försvinna eller flyttas, hoppas jag. Jag tävlar på LC nivå med min ponny, så det är ju inte så högt. Men för att vinna/placera/hoppafelfritt/hoppa med godkända resultat måste hon ju ha en bra kondis.

Jag tar imot alla svar med leénde.
Tack i förhand!

Sv: Jag vill säga förlåt! Hur får man upp hoppkonditionen??

Intervall träning ger oftast snabbast resultat.

Utan hinder i skogen:
Värm upp som vanligt. 2 min snabb galopp, 2 min skritt, 2 min snabb galopp, 2 min skritt, 2 min snabb galopp, 2 min skritt, 5 min trav, skritta av tills hästen återfått normal andning. När detta är etablerat utöka till 4a galopper, när det är etablerat utöka till 3 min. Därefter till fyra.

Med hinder:
Värm upp som vanligt. Sen hoppa en tre studs tre gånger i höger varv, 2 min skritt, tre gånger i vänster varv, 2 min skritt, tre gånger i höger varv. Varannan gång rider du två gånger i vänster varv och varannan gång två gånger i höger galopp. När det fungerar utökar du till 2 gånger i varje varv. Det ska vara skritt 2 minuter mellan varje varv. När även det är etablerat utökar du till femstuds i stället för trestuds.

I början kan detta göras varannan dag. Men när du övergår till de tuffare intervallerna räcker det med två gånger per vecka. När hästen sedan har önskad kondition räcker 1 gång/vecka för underhåll. I skogen kan du även byta ut intervallerna mot backar om du har några som är lämpliga, lutar och är minst 300 m långa.

Lycka till.

Jag tycker att quigley har gett dig bra tips.
Lägg till rent dressyr pass för din tränare någon gång i veckan. Det ger kondis och muskler samt en välriden häst.
Om man sedan vill köra hela kittet och få en hållbar häst så är det även bra att köra skrittpass på hårt underlag (typ asfalt, grusvägar). Det är super för hästens ligament och bygger starka ben. Dock för man börja lite försiktigt om hästen inte är van.
Har du kört ett hårt pass med hästen dagen innan så kan det vara lämpligt att gå ut med hästen, leda för hand eller skritta. För har den fått stela muskler eller lite träningsvärk så mår den super av att röra sig lite lätt.

Kämpa på!

Intervall träning ger oftast snabbast resultat.

Utan hinder i skogen:
Värm upp som vanligt. 2 min snabb galopp, 2 min skritt, 2 min snabb galopp, 2 min skritt, 2 min snabb galopp, 2 min skritt, 5 min trav, skritta av tills hästen återfått normal andning. När detta är etablerat utöka till 4a galopper, när det är etablerat utöka till 3 min. Därefter till fyra.

Med hinder:
Värm upp som vanligt. Sen hoppa en tre studs tre gånger i höger varv, 2 min skritt, tre gånger i vänster varv, 2 min skritt, tre gånger i höger varv. Varannan gång rider du två gånger i vänster varv och varannan gång två gånger i höger galopp. När det fungerar utökar du till 2 gånger i varje varv. Det ska vara skritt 2 minuter mellan varje varv. När även det är etablerat utökar du till femstuds i stället för trestuds.

I början kan detta göras varannan dag. Men när du övergår till de tuffare intervallerna räcker det med två gånger per vecka. När hästen sedan har önskad kondition räcker 1 gång/vecka för underhåll. I skogen kan du även byta ut intervallerna mot backar om du har några som är lämpliga, lutar och är minst 300 m långa.

Lycka till.

Jag tycker också att det är bra råd, dock vill jag påpeka att det är väldigt viktigt att du lär känna din häst. För att kunna träna upp en häst utan skador (som är väldigt lätt att få om man tränar för hårt) gäller det att känna precis när hästen går över mjölksyratröskeln, för att sedan köra lite, lite till så att mjölksyratröskeln höjs lite. Men det är väldigt viktigt att inte köra för länge sedan den gått över till mjölksyra, för då orkar musklerna inte längre stötta upp lederna och det är då belastningsskadorna kommer.

Sen tycker jag alltid att man ska låta hästen jobba igenom kroppen dagen efter hårt arbete (såsom hoppning, mjölksyreträning osv). Ut och jogga den i skogen eller dylikt, INTE vila. Detta för att få bort eventuell träningsvärk och slaggprodukter. Dagen därefter är det ypperligt för hästen att vila.

Tack för svaren!
Någon kanske kan nåla den?
Iallafall så har jag provat på intervallträning efterssom vi har mycket ridvägar. Hon blev genomblöt! Då gjorde jag som ni sa, skritt, galopp, skritt, galopp. Efter denna träning blev hon näst intill het och ville bara iväg, och innan den träningen var hon slö, så det var en skitbra träning! Hon gillade att galoppera på! Dok är hon väldigt tittig och sicksackar fram på vägarna, så man måste ha bra benmuskler för att hålla sig fast! Hon hoppar om hon ser ett löv, men jag bara pratar lugnt med henne, och om jag gör det hela ridturen brukar hon oftast bara slänga sig åt sidan för läskiga saker ungeför 5 gånger. Rundan jag kör intervallträning på är nog några kilometer ren grusväg, jag gissar på att den är 3 km. Därimot är det 2 kilometer skritt på asfalt innan man kommer till skälva grusvägen, så det ger henne bra uppvärmning. När asfaltsvägen är slut kommer grusvägen som är ca 3km. Där ingår både tunnlar, hus, sjö osv, så det är mycket bra, både miljöträning och en vacker ridväg.

Jag red ett hårt dressyrpass igår, tycker ni att det är lämpligt att göra en intervallträning idag?
Det är somsagt mycket asfalt i början, så hennes träningsverk (om hon har) försvinner nog i skritten och traven, eller vad tycker ni?

Nej, ta det lungt idag för att undvika skador. Men låt inte hästen vila. Eftersom att hästen verkar ha rätt dålig kondis och får nu träna upp den i hastig takt.

Om jag skulle vara du skulle jag köra ett hårdare pass, dagen efter ett lungt pass och efter det ett hårdare osv. Kom ihåg att inte pressa upp träningen i för rask takt och lyssna på hästens dagsform. (om den känns trött så är det ett lugnare pass)

Efter ett hårt pass så är det ingen bra idé att låta hästen vila.

Okej, jag har vart lite för feg med min häst, eftersom jag inte vill att hon ska bli trött och tycka att livet är tråkigt, det är därför jag inte har vågat rida henne hårt. Men kan jag värkligen inte köra intervall träning idag? Även om jag skrittar fram i en halvtimme?

Nej, som Lundatorp skrev, så tycker jag att du ska ta det lugnt idag. Hästen mår bra av att gå lite lugnt. En timmes skritt ger också kondition och tar bort ev träningsvärk.

Håller med föreg talare. Ta nu ett lite lugnare pass idag. Om hästen inte har bra kondition är det ju inte så snällt att lägga in två hårda pass på rad. Dessutom är risken större att din ponny skadar sig om den är trött i kroppen.

Det finns massor av arbete att jobba med i skritten som är minst lika viktigt som arbetet i trav och galopp.

Som de andra skrev, ta det lugnt. Förmodligen har hon träningsvärk idag och då är det inte behagligt eller nyttigt att jobba hårt. Ett lugnt pass tar kål på träningsvärken. Dessutom ska man träna olika muskler och att träna samma saker flera dagar i rad innebär för musklerna en nedåtgående spiral. De börjar liksom äta av sig själva. Skrittarbete är nyttiga och sliter inte.

Så om jag tar en timmes skritt idag, kan jag göra såhär då:

skritt på lång tygel 15 minuter
Skritt på kort tygel, låg form 100m
skritt på lång tygel 2 minuter
skritt på kort tygel medelhög form 100 m
skritt på lång tygel 2 minuter
skritt på kort tygel låg form 100 m
skritt på lång tygel 2 min
skritt på kort tygel, medelhög form
osv...

Det är ju också en viss intervallträning även om det bara är skritt. Då tränar man ju även olika muskler. På den rundan jag ev ska rida är det mycket rak väg, men även upp- och nerförsbackar.

Tycker ni det blir en bra träning?

Hon har så pass bra kondis att hon kan jobba igenom ett pass i skritt och trav i form, galoppen också, men inte lika lång stund.

Glöm galoppjobb tipset som quigly gav dig , du är inte ens i närheten av att kunna utföra det än på ett tag. Du måste bygga upp hästen först innan du börjar med galoppjobb som är baserat på fälttävlanshästar för annars kommer det en senskada på posten :grin: Dessutom behöver du inte öka upp galoppen 4 minuter x 4 för den träningen då talar vi om svårklasshästar i fälttävlan och det finns ingen anledning att slita på hästen på det viset för att hoppa banhoppning på en c-ponny :eek:

Ut i skogen/grusvägar och skritta och trava långa sträckor i balans i ett friskt tempo efter en månad eller två kan du ge dig på galopparbetet men begränsa dig till 2 minuter.

Senast ändrad:

Jag har ridit ett intervallträningspass. Jag red såhär:

skritt en halvtimme
trav en kvart
skritt 2 minuter
galopp, medelfort 100m
skritt 1-2 minuter
galopp medelfort 100m
skritt 1-2 minuter
galopp, lugnt 100m
skritt 1-2 minuter

efter det blev jag lite tuffare och litade lite mer på min tittiga polle, så då vågade jag ge henne lite snabbare tempo.

galopp ca 150 m fort
skritt 2 minuter
galopp fort 100m
skritt 2 minter
galopp medelfort 100m
skritt 2minuter
trav
galopp 30 sekunder
trav
skritt

sedan var det bara en liten bit kvar hem till stallet. Skritt förutom en liten minibacke som hon älskar att galoppera på.

Efter detta pass har hon vart superduper pigg, hon har vart suverän och jag loooove it!
Hon är pigg nu, vilket hon inte har vart på länge innan intervallträniongen då förståss!

Denna träningen var den absolut bästa jag någonsin har ridit.

Jag läste om den träningen i en minhäst tidning ifrån 2007, den hette träna din häst tror jag =)

Där fick jag massor av tips på hur jag skulle göra, vilket var super!

Dok har jag bara testat en, interrvallträningen. Efter intervallträningen har hon somsagt, var underbar! Inga slöigheter. Superkul.

Jag har vart jättefeg att jobba henne fårmycket, det är därför hennes kondis är dålig. Altså är det mitt fel. Jag ska försöka öva bort min feghet, eftersom hon blir inte skadad av kondition.

Jag vill gärna ha flera tips på hur jag ska få upp hennes kondis =)

Intervallträning är ju ett alternativ, finns det inget mer man kan göra?

Kanske inte direkt kondisen men muskelstyrkan:) KLÄTTRA en väl musklad häst orkar bära sig längre stunder. Dräför på ett sätt blir hon ju i "bättre from" iaf. Men kondisen tränar man lättast med intrevall träning.

Okej!
Va bra =)
Det finns mycket backar här i granefors, bla lingonbacken som är skidbacke på vintrarna. Min syster gav mig ett råd: Du ska inte bara skritta efter ett så hårt pass, skritt och trav ska du, inte mindre och inte mer.

Vilket ska jag lyssna på?
Ska jag rida skrittintervall eller ska jag rida i backar/raksträckor i skritt och trav?

Om du tränade hårt i går så är det bästa enligt mig att du skrittar och joggar idag. Med joggar menar jag trava hästen lång och låg med långa steg så att den får sträcka ut hela överlinjen och bli av med ev gammal mjölksyra. I morgon kan du vila helt. Jag försöker köra med 3-dagars intervaller; dag 1 träning, dag 2 jogging, dag 3 vila/skrittur.

Jag ska tävla på torsdag :/ Är det värkligen bra om hon vilar dagen innan? Visseligen är det bara 60,70 vi ska hoppa som start på den lååånga tävlingsvilan.

Nä då ska du kanske inte vila helt men en timmes skrittur i friskt tempo kan va lagom.

Okej!
Då joggar jag henne i skogen idag och tar en skritt/travtur imorgon!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2