Jag vill rida!

T

Tjalfe

Nu har jag snart haft min häst i 2 månader och som många vet har jag tränat NH för instruktör. Och jag har fortfarande inte fått rida på honom. Har alltså haft hästen i 2 månader och har inte ens satt en sadel på ryggen på honom(ok, jag fuskade en gång och hoppade upp på honom och då fick jag en ordentlig tillsägelse utav instruktören som råkade se det). Vi har som sagt tränat NH från marken och det har funkat jätte bra, hästen har fattat vinken och alla övningar funkar utmärkt och hästen verkar i mina ögon se mej som en ledare. Har även skrämmseltränat med plastpåsar, presseningar och allt möjligt utan problem. Instruktören har även varit mycket sjuk så det har dragit ut ännu längre på tiden. Hon nämnde något sist om att jag skulle få hoppa upp om några veckor med repgrimma och en tygel, men jag vill rida på vanligt sätt som jag(och hästen också) alltid har gjort med träns och två tyglar. Hon säger att jag kommer få igen allt senare om jag gör allt det här nu, men jag börjar tappa tålamodet och jag tycker att hästen borde få ordentlig motion snart. Jag längtar så otroligt efter att få börja rida dressyrlektion med mina kompisar men det verkar ju som det kommer dröja evigheter. Och alla tjatar på mej hela tiden "varför rider du inte på honom?" och liknande.
Men vill heller inte sluta träna för instruktören eftersom jag är så rädd för att något ska gå fel som det gjorde med min förra häst....
En anledning till att jag fick hästen av mina föräldrar var att jag skulle börja träna ordenligt och rida lektioner nu i höst för att inte drabbas av min vanlig höstdeprition som även brukar öka på min panikångest när jag sitter mycket hemma, men eftersom jag inte får rida så tränar jag ju bara på dom här lätta, tråkiga övningarna här hemma och kommer inte hemifrån.

Snälla peppa mej!

Sv: Jag vill rida!

Men är hästen inriden innan du köpte den?
Isåfall undrar jag hur du kan låta instruktören bestämma detta, det är väl din häst?

I mina öron låter denna historia tämligen knepig...:crazy:
NH i all ära, men detta...:confused:

Berätta det du skrivit här för din instruktör. Endera kan h*n förklara närmare och bättre varför och på vilket sätt utbildningen skulle bli förstörd om du red i nuläget eller så är h*n ingen särskilt bra instruktör...

Detta i kombination med det du beskrivit tidigare gör att jag är lite skeptisk till din tränare.

:rofl::rofl:

Hur i all världen kan du finna dej i det. Rid bara! Det är väl din häst!

Det här med nh är bra roligt ibland:rofl::rofl::crazy:

Ta upp detta med din instruktör och be henne förklara för dig hur länge och varför du ska fortsätta från marken. Det finns säkert någon orsak till att hon vill att du fortsätter med det.

För övrigt så vill jag säga att jag tycker det är jättebra av dig att verkligen lära känna hästen från marken innan du börjar rida. Det är många som borde göra detta för att undvika problem med ridningen, så stå på dig men be om en förklaring så att du håller motivationen uppe :banana:

Hon nämnde något sist om att jag skulle få hoppa upp om några veckor med repgrimma och en tygel, men jag vill rida på vanligt sätt som jag(och hästen också) alltid har gjort med träns och två tyglar. Hon säger att jag kommer få igen allt senare om jag gör allt det här nu, men jag börjar tappa tålamodet och jag tycker att hästen borde få ordentlig motion snart.

Hästen lär ju knappast bli lättare att rida om du låter den stå i flera månader? :confused:

Visst kanske instruktören är jätteduktig och ni är inne på helt rätt spår, men då måste ju h*n förklara för dig och se till så att du förstår vad och varför du gör som du gör och att du kan se en helhet i arbetet!

Men helt ärligt så skulle jag, om jag var i din sits, säga 'Ta dig i brasan hempfling-wannabe!' till instruktören :angel:

Rid din häst så som du vill. de är väl din häst och är den inriden förut är de väl inga problem. De är ju inte direkt så att de är instruktören som bestämmer om de e din häst.

Du får väl säga att de har varit bra och nyttiga övningar men nu vill du rida som den är van att göra....

*pissa på henne*

Men är hästen inriden innan du köpte den?
Isåfall undrar jag hur du kan låta instruktören bestämma detta, det är väl din häst?

Han har varit riden och körd innan ja. Vanlig dressyr och hoppning med träns och 2 tyglar.

Hon får det att låta som ren galenskap att hoppa upp på honom trotts att han är hur lugn och cool som helst(har gått handikapp ridning som 3 åring!). Det blir ju inte bättre av att vi bor grannar så hon har koll på mej hela tiden.
Hon har pratat om att hon ska hjälp mej att få hästen jätte känslig för hjälper och att jag då kanske "förstör" känsligheten om jag rider på som vanligt? Och jag är inte speciellt hård i händerna och hästen är redan superkänslig. Har ju bara ridit på honom två gånger(provridning + den där korta svängen hemma) och jag behövde inte ta i tyglarna öht, allt funkade med vikthjälper!:love:
Det känns som att hon inte kommer vilja hjälpa mej längre om jag "bryter mot reglerna", och även fast hon har en del knäppa ideer så har hon hjälpt mej mycket och det är smidigt att ha henne så nära till hands.

Men hur duktig är denna instruktör på att rida? Alltså handen på hjjärtat, känner du att 'wow en dag vill jag kunna rida som henne'. Är det värt att 'stå ut' med att följa hennes regler?

På vilket sätt tror ni att ridning med repgrimma och en tygel kan hjälpa mej sen i vanliga ridningen? Har jag någon nytta av det? Vi kommer troligtvis ha nästa träning i helgen om hon mår bättre då, ska passa på och fråga lite då. Visst, det är säkert jätte bra att "gå hela vägen" som hon kallar det, men jag kanske nöjer mej med en häst som jag kan rida med vanligt träns och som inte bråkar med mej jämt och ständigt? Jag kanske inte behöver gå så långt att jag ska kunna rida min häst med bara halsring, trotts att det är roligt att kunna.

Hon rider med endast halsring på sin häst som enligt mej är hjärndöd:angel: , den reagerar alltså inte på NÅNTING. och en sån häst vill jag inte ha, som är "hjärndöd, för jag har köpt en häst, hade jag velat ha något hjärndött så kunde jag lika gärna köpt en cross. Så så långt tänker jag inte gå. Hon har hjälpt hästar som varit helt förstörda att bli "normala" igen. Hon har utbildat hästar som gått långt osv. Har inga bevis på det men jag har svårt att tro att hon ljuger. Hon har ju trotts allt en hel del elever och det måste väl vara ett gott tecken?

hjälper mycket eftersom du lär dig rida med annat än tyglarna?
Å andra sidan tycker jag att du har tränat och lärt känna din häst bra länge från marken nu, men sådant är ju individuellt.
Om du inte har missuppfattat något och ni har ett stort problem att ta er över som din tränare inte har berättat för dig ser jag inget problem i att rida vanligt OCH rida/träna som hon vill. Det är ju bra med variation bara hjälperna är desamma.

Alltså jag vill rida för instruktörer vars ridning jag beundrar. Jag vill kunna stå och titta på när denne rider sin häst och studera han/henne och (försöka) förstå vad h*n gör. Jag vill kunna lära mig av min instruktör bara genom att stå bedvid och titta och ställa frågor.

Man får inte ut ett smack av att rida för någon vars ridsätt man inte själv förstår.

Men det är inte själva ridsättet jag är ute efter att lära mej. Utan hanteringen främst från marken och att jag ska kunna rida min häst vart jag vill utan att den sticker hem och att den inte ska slänga av mej. Och eftersom jag misslyckats tidigare så vågar jag nu inte göra det på egen hand med nya hästen.

BYT TRÄNARE!!:devil:

Hon kansk är hur bra som helst på sin grej, men det är ju tydligt inte det som du helst vill göra.

Man behöver inte hålla på med NH för att vara den som är ledaren över hästen. Jag tycker att det är "skitsnack", vanligt sunt hästförnuft tycker jag är samma sak.

Jag ser ingen användning för att lära hästen en massa "konster" om man inte vill det själv och tycker det är roligt.

Din häst verkar ju vara lugn, trygg och väl inriden och körd så varför ska du inte rida????:confused::confused:

Du verkar inte ha något vidare självförtroende och din "övervakande" tränare gör det verkligen inte bättre genom sina kommentare :eek: om att du kommer att förstöra känsligheten hos hästen. Även om den kommer att bli mindre känslig så behövr inte et betyda att hästen inte mår bra eller liknande.

Ta kontakt med en tränare som håller på med den typ av hantering/ridning som DU vill ägna dej åt och kör på det. Det är din häst!!

Dessutom kan nog hästen må dåligt av att inte motionerad ordentligt om den är van vid det.

Kaxa upp dej och lycka till!:bump:

Om du känner att du är rädd för att rida ut för att det ska misslyckas som det gjort tidigare, så gör du faktiskt helt rätt i att stanna på marken. Du måste få upp ditt egna förtroende först innan du sitter upp. Hästen känner ju direkt om du blir orolig och nervös i en situation, även om du gör ditt bästa för att dölja det. Promenera med hästen i skogen (gärna backig terräng med massa träd att sicksacka mellan) och vid trafikerade vägar för att bygga upp ert förtroende för varandra. Detta ger också motion för er båda två :idea:

Har du talat om för tränaren vad du vill ha hjälp med? Så att hon inte tror att du nödvändigtvis måste lära dig att rida med repgrimma.

Jag tycker du ska lyssna på din egen känsla.
Du har tränat länge från marken vilket är väldigt bra att du tagit dig tid till. Ni verkar komma överens och du har säkert en lyhörd och trygg häst eftersom du skriver att övningarna är ganska tråkiga nuförtiden.
Du kan alltid prata med tränaren innan du rider om du känner dig osäker på vad h*n ska tycka. Så du inte måste rida "i skymundan" om man säger så.

Om du väntar alltför länge med att rida så blåser du upp det till en jättestor grej och man kan inte gå omkring och tänka; herregud jag förstör hästen!!... bara för att man rider lite lätt på den.:smirk:
Så avdramatisera det. Sitt upp, skritta och trava lite. Prova lite galopp andra veckan. Känn att det du tränat från marken funkar uppsuttet också; flytta fram och bakdel, stopp och ev. back....
Kanske är det bäst att vänta med dressyrträningarna, mest av den anledningen att du måste lära känna honom lite i ridningen, känna på honom.
Ta det lugnt och fortsätt ditt lugna arbete från hästryggen så ska du se att allt går bra!! :bump:

säg du nej tack till din "tränare" (tråkare) å hoppa upp på hästen.
använd ditt sunda förnuft och var inte rädd för att fråga om hjälp och ta emot tips om du känner dig osäker. det är din häst, du bestämmer. den är inriden, så rid du.

du själv väljer hur du vill ha din häst, agera utifrån det.

ursäkta mig, men NH... my ass! vart tog det gamla sunda bondförnuftet vägen?

men gud, vad finns det för folk?? :rofl:

vet knapt om jag ska skratta eller gråta....

skit nu i denna "tränare", hon verkar inte mkt att ha... på med sadel och ut och skritta. nh är otroligt överskattat.. :smirk:

Vad kul att du har ny häst. Har läst några av dina gamla trådar där du våndades över om du skulle sälja fjordingen eller inte. Hoppas nu att du hittat en mysig kompis att ha kul med! :)

Nh är säkert bra, det tror jag. Min filosofi är att det finns något bra med det mesta, man plockar guldkornen och gör det till sitt eget. Då brukar det funka bra. Men jag har svårt för nh-falangen som gör det till religion, det är så sektlikt. Jag uppfattar din tränare som nh-religiös!

Att inte "få" rida på två månader? Varför? Vad förstör du om du rider? Det är jättebra att du bygger upp en relation med hästen med övningarna du gör från marken, men måste det ena utesluta det andra? Funkar ridningen bra, är hästen lugn och fin och du trivs med att rida den - gör det då! :)

Självklart ska du ha nöjet att rida din häst, och självklart kan du rida för instruktör! Och samtidigt träna nh.

Om din nuvarande tränare misstycker, så dumpa henne. Finns säkert fler i dina trakter, anlita en ny mer sansad och normal "ickesektledare". Granne eller inte.

Ha KUL med DIN häst!

Norrland

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama