Jag vill inte gå på min egen möhippa!

I vårt fall så har det att göra med att sambon har varit delaktig på ett flertal svensexor där han inte varit helt oskyldig själv, så han är ju rädd för lite revenge. Men där finns ett par stycken i umgängeskretsen som skulle kunna dra det lite ut på en spets som kanske inte är helt okej. Han förväntar sig ju lite skit och fylleslag men inte riktigt i närheten av vad som antagligen kommer ku na hända när vissa av killarna hamnar i samma rum.

Fast det där är också obegripligt. Ja, din sambo kanske gick över gränsen när han (förhoppningsvis) var yngre så nu ser de andra (som också förhoppningsvis är äldre och mer mogna) sin chans att ge igen?!

Obegripligt.
 
Alltså, vissa vänner visar ju inte färg förrän det gäller liksom. När min sambo fyllde 30 blev jag kontaktad av en av hans vänner som ville få tillgång till vår lägenhet för att fylla sängen med knäckebrödssmulor, kladda in dörrar med blöta smörgåsrån och andra banala hyss. Detta var en helt vanlig vän trodd jag innan! När jag vägrade så var jag tråkig och hade ingen humor enligt vännen. :meh:

Helt rubbat. När mitt ex med tvillingbror fyllde år (tror det var 35 år) kidnappade vi dem (var för sig) och gav dem en spa och make over-dag. Jag var en del av truppen (det var mer eller mindre en militär organisation inkl filmare!) som fixade det sista på tvillingbroderns lägenhet som han inte hade fått tummen ur för att få gjort. Alla samlades på kvällen i lägenheten och tittade på filmen som gjorts under dagen och hade en jättetrevlig kväll med god mat och dricka. Det du beskriver finns det inte en i kompiskretsen som skulle ha kommit på.
 
Haha absolut, men dem han har styrt upp har mer varit att utmana "rädslor" än att förnedra och skämma ut. Typ nån av dem åkte dem och hoppa bungejump och nån hade med kryp att göra a la typ fångarna på fortet. Så han är mer rädd för vad dem klurar ut till honom där.
Det låter inte särskilt kul det heller. Ska man utmana sina rädslor ska man själv styra. Ingen annan ska tvinga en att göra det. Och att göra det på fyllan är ju en kass idé.
 
Haha absolut, men dem han har styrt upp har mer varit att utmana "rädslor" än att förnedra och skämma ut. Typ nån av dem åkte dem och hoppa bungejump och nån hade med kryp att göra a la typ fångarna på fortet. Så han är mer rädd för vad dem klurar ut till honom där.
Vad snällt av dem :meh:. Istället för att vara rädd borde han ju vara glad då, om han tycker att det är en sån himla bra idé att hetsa nån till att "utmana sina rädslor"?

Alltså det är ju jävligt dumt att utsätta andra för saker som man själv inte vill bli utsatt för. Oavsett om det är förnedring, smärta eller rädsla.
 
Det låter inte särskilt kul det heller. Ska man utmana sina rädslor ska man själv styra. Ingen annan ska tvinga en att göra det. Och att göra det på fyllan är ju en kass idé.

Alltså... skulle någon få för sig att utmana min rädsla för höjder (jag klarar det med nöd och näppe men mår riktigt, riktigt illa) när jag är full kommer den/de att få en rak höger på ren reflex. Jag reagerar INTE väl på sådant och det blir garanterat värre om jag är full och inte har alla spärrar på plats.
 
Syrran och hennes man berättade ett år senare för närmsta familjen att de hade gift sig, för de närmsta vännerna på sin två års bröllopsdag. Nu börjar de flesta veta men det är nog ingen som kommer på att göra en möhippa/svensexa för någon av dem. Syrran styrde av en påtänkt "babyhippa" rätt bestämt också. :angel:
De gifte sig i hemlighet för att de ansåg att det var deras gemensamma grej och inget de hade lust att blanda in andra i, ingen av dem har heller bytt namn så det blir bara uppenbart om man gör en hindersprövning på någon av dem och det är inget man gör så det där lite spontant. ;)

Säg inte det. Jag har två kompisar som gifte sig för att de skulle få barn, de vill ha ett 'riktigt bröllop' senare så detta var främst praktiskt för barnens skull så de ville inte berätta för nån. Ena personens syskon snokade lite bara för att reda på detta och berättade för hela familjen... Dock har de inte fått hippa eller sexa i efterhand någon av dom vad jag vet.
 
Helt rubbat. När mitt ex med tvillingbror fyllde år (tror det var 35 år) kidnappade vi dem (var för sig) och gav dem en spa och make over-dag. Jag var en del av truppen (det var mer eller mindre en militär organisation inkl filmare!) som fixade det sista på tvillingbroderns lägenhet som han inte hade fått tummen ur för att få gjort. Alla samlades på kvällen i lägenheten och tittade på filmen som gjorts under dagen och hade en jättetrevlig kväll med god mat och dricka. Det du beskriver finns det inte en i kompiskretsen som skulle ha kommit på.
Jag trodde inte heller att det förekom och blev helt chockad! Personen gav sig inte heller utan kom med olika förslag på hur han skulle komma in i lägenheten, men jag stod på mig. Varpå han avslutade med att han iallafall skulle kleta in ytterdörren med något :crazy: Mitt sista svar var att jag då visste vem jag skulle polisanmäla. :meh: inget hände, tack och lov, och personen bjöds aldrig hem till oss.
 
Säg inte det. Jag har två kompisar som gifte sig för att de skulle få barn, de vill ha ett 'riktigt bröllop' senare så detta var främst praktiskt för barnens skull så de ville inte berätta för nån. Ena personens syskon snokade lite bara för att reda på detta och berättade för hela familjen... Dock har de inte fått hippa eller sexa i efterhand någon av dom vad jag vet.
Det är 6 år sedan de gifte sig nu, och jag tror att det skulle kännas väldigt märkligt för kompisgänget att göra något nu. ;) Nu vet som sagt hela släkten och deras vänner som de har valt att berätta för, men de har inte gjort någon grej av det, det är helt enkelt väldigt typiskt syrran och hennes man.
 
Jag läser den här tråden och tappar hakan gång på gång.
Tanken som kommer till mig efter typ varje inlägg:

DET GÅR ATT SÄGA NEJ/GÅ DÄRIFRÅN/VÄGRA DELTA. Det går! Det är ej omöjligt. Det är helt möjligt att inte dricka och svälja spriten. Det går att säga nej tack och sedan låsa dörren. Det går att fråga "vad i helvete håller ni på med?!" och bli förbannad och dra en gräns.
 
Det är 6 år sedan de gifte sig nu, och jag tror att det skulle kännas väldigt märkligt för kompisgänget att göra något nu. ;) Nu vet som sagt hela släkten och deras vänner som de har valt att berätta för, men de har inte gjort någon grej av det, det är helt enkelt väldigt typiskt syrran och hennes man.

Jag menade kring att folk inte kollar upp sånt.

I detta fallet var det ju inte för att slippa möhippa/svensexa, det tror jag att de vill ha när de gifter sig 'på riktigt'
 
Jag menade kring att folk inte kollar upp sånt.

I detta fallet var det ju inte för att slippa möhippa/svensexa, det tror jag att de vill ha när de gifter sig 'på riktigt'
Mycket möjligt att det finns folk som kollar upp, jag kan bara inte förstå varför? Jag hade inte blivit lyckligare av att veta ett år tidigare att syrran hade gift sig, som det var nu var det helt perfekt för dem och alltså perfekt för oss. Jag skulle aldrig komma på tanken att kolla upp om folk har gift sig bara för att veta, det tycker jag är upp till varje par att själva bestämma.
 
Jag läser den här tråden och tappar hakan gång på gång.
Tanken som kommer till mig efter typ varje inlägg:

DET GÅR ATT SÄGA NEJ/GÅ DÄRIFRÅN/VÄGRA DELTA. Det går! Det är ej omöjligt. Det är helt möjligt att inte dricka och svälja spriten. Det går att säga nej tack och sedan låsa dörren. Det går att fråga "vad i helvete håller ni på med?!" och bli förbannad och dra en gräns.

Man ska inte underskatta grupptrycket, speciellt inte från sina "vänner". Jag tycker du förenklar lite väl mycket.
 
Jag läser den här tråden och tappar hakan gång på gång.
Tanken som kommer till mig efter typ varje inlägg:

DET GÅR ATT SÄGA NEJ/GÅ DÄRIFRÅN/VÄGRA DELTA. Det går! Det är ej omöjligt. Det är helt möjligt att inte dricka och svälja spriten. Det går att säga nej tack och sedan låsa dörren. Det går att fråga "vad i helvete håller ni på med?!" och bli förbannad och dra en gräns.


Jag tänker som @Heulwen. Det handlar om det sociala spelet.
 
Fast det där är också obegripligt. Ja, din sambo kanske gick över gränsen när han (förhoppningsvis) var yngre så nu ser de andra (som också förhoppningsvis är äldre och mer mogna) sin chans att ge igen?!

Obegripligt.
Nja inte riktigt. Alla i gänget har mognat avsevärt och jag skulle kunna sätta en årslön på att dem kommer hitta på något mer "gubbigt" a la whiskeyprovning med finmiddag och kanske paintball eller liknande. Men idéen att risken för annat finns får han att bli lite skakis. Sen har han ju råkat kläcka ur sig att själva nekandet till giftermål kommer ifrån att hans ex verkligen tjatade på honom konstant så hela grejen har väl blivit lite av en princip sak i huvudet på honom.

Vi är inte så gamla så giftermål är ju inte direkt första prioritet just nu :D
 
Därför behöver vi fler som säger att det går och är helt OK. Har man dessutom sagt ifrån innan så borde det vara lättare.

Att det är väldigt få som tycker förnedring är roligt och OK i sammanhanget.

Så vänder vi grupptrycket att verka i motsatt riktning .

Man behöver ju förstå varför det är svårt att säga ifrån också. Jag tror det kan hjälpa en del.

"Det här verkligen skitjobbigt och jag vill inte säga ifrån men jag vill ännu mindre bli utsatt för det här." Typ.

Usch vad människor kan vara hemska :(
 
Håller med @Squie och @lil-sis det är nog inte så lätt alltid att säga ifrån.

Behöver bara gå till mig själv.
Nu tror jag ju inte tt jag har någon vän som skulle få för sig att ordna något genomjävligt, men man ser ju i denna tråd att man tydligen kan ha fel.
Jag är inte blyg, men har ibland svårt att stå upp för mig själv.
Så skulle jag då stå där framför 10-20 stycken upphaussade personer, som ju "lagt tid och pengar" på något, så då skulle det nog vara svårt för mig att säga ifrån.
Jag skulle ju (i mitt eget sinne) då vara partypoopern och tråkmånsen, eftersom allt står och faller på mig.
Det är då mycket troligt att jag skulle genomlida något mindre trevligt än att vara den obekväma. Visst låter det tragiskt att man gör sådant på bekostnad av sig själv, men det är inte ovanligt att folk gör så, man är hellre obekväm med sig själv än med andra.
Så jag tror att såna här diskussioner är mycket viktiga för att belysa att det inte alls är såhär en möhippa/svensexa bör vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp