Jag vill ha hjälp!!!!!

valentine

Trådstartare
Jag har ett korsningssto( travare+halvblod+fullblod ) som jag skulle vilja avla på lite längre fram... Målet är att få fram en hopphäst till mig.Vad skall jag tänka på när hon är så korsad?
Stoet är runt 1.58 och ser ut som en travare i kropp (men steget är inte som en...), men hoppar mkt bra för sin storlek. Hennes temprament är exemplariskt, lugnt men med massor av energi. Exempel på ngn hingst? Gärna från flyinge, och gärna en hingst där hoppblodet är dominant i avlen. Tacksam för svar!!!

Sv: Jag vill ha hjälp!!!!!

Det första du ska tänka på är varför du vill avla på stoet. Har hon något att tillföra?
Den andra är att inte korsa in flera raser än de hon redan innehåller.

I vilken kombination kommer dessa hästar.... Är det en travare som korsats med ett halvblod med hälften fullblod? Eller är det en redan travarkorsning som korsats med ett halv eller fullblod?
Överlag kan man väl säga att fullblodshästar funkar i de flesta sammanhang!

Något att ha i åtanke är att även om hon inte har steg som en travare kan mycket väl hennes avkomma få det....

Jag väntar ett föl efter Cathageno i sommar, undan mitt varmblodssto. Jag valde honom eftersom han verkar ha en hög ridbarhet och verkar sansad i största allmänhet.
Annars gillar jag även Camiell-Flamingo, om du nu gärna vill ha en Flyinge-hingst...
Båda dessa hingstar är ju ganska stora (Cathageno 174 cm...) och vill du ha en lite större avkomma kanske det är nåt att satsa på...

stoet är 50% travare + 25% halvblod+ 25% fullblod. Varför jag vill avla på henne är för att jag älskar henner psyke och hennes underbara sätt att vilja arbeta i alla situationer. Men hur stor chans är det att trava blodet går igenom. Skulle inte fölet bli 75% halvblod (om hingsten är havblod, såklart...)?

Almé-blodet har ju visat sej funka väl med sådant blod sedan innan.Kanske det vore nåt...en hingst med Almé-blod??

På pappret blir avkomman 25%travare, 12,5% fbl och resten hbl

MEN bara för att det är så på pappret betyder inte det att generna trillar ner i avkomman så, visst kan avkomman blir precis som ett hbl i utseende och psyke men få en riktigt travar-trav.
Det finns inga som helst garantier. Men för att tillägga så finns det ju inte det när man avlar renrasigt hbl heller, chansen är bara större att man får vad man vill

Störst chans att få just en sådan häst som du vill ha är att köpa den "färdig". Det är alltid ett lotteri med avel och inte ens helsyskon har någon garanti på att bli likadana.
I bästa fall om du betäcker ditt sto får du precis vad du vill ha en trevlig lätthanterlig hopphäst. I värsta fall (lite beronde på anlag i föräldrarna) en exterinört dålig häst med travargångarter och dåligt temprament. I vilket fall som helst kostar det lika mycket att föda upp avkomman.
Så störst chans att vinna i avelslotteriet är att köpa ett redan fött föl eller äldre häst.

Almé blodet är ofta = skarpt. Trådskaparen ville ju avla på sitt sto b la pga hennes goda psyke. Lägger man på Almé blodet så är det stor chans att man ev får en avkomma med mycket humör.

Inte tycker då jag att Almé blodet är skarpt i sej...sedan beror det på vad man själv syftar på med "skarp"....jag skulle nog mer kalla dem livliga.För mej har ordet "skarp" en negativ klang. Ett sto med gott temperament borde också nedärva detta till sin avkomma.

Jag fick själv en avkomma efter Dammen 774 undan ett väldigt livligt sto...Dammen som är e:Almé -Lucky Boy xx....fick en livlig och känslig unghäst (ej nervig)=perfekt som blivande tävlingshäst.

Jag förstår inte varför det är så många som är så anti att avla på varmblodskorsningen, tycker att det kan vara urmärkt! Har själv en vblkorsning och han hoppas som en gud och galoppen och traven är ingenting förutom traven när han blir väldigt uppjagad!! tycker travare har ett underbart psyke! det kan ju dock vara lite mer arbete med galopp osv, men är man berädd att lägga ner det så tycker jag man ska det!

Att folk har negativ ton är mest med tanke på den ev hästens framtid så att säga.Att ta föl idag efter en hbl hingst är så pass dyrt, att det egentligen borde vara bättre för såväl den som ska ta föl som för den framtida hästen att låna ett hbl sto till avel.Då får man ju en värdefullare avkomma som har en säkrare framtid och som säkerligen är mer lättjobbad och har snyggare exteriör än en vbl korsning.

Man kan ju aldrig ge fullständiga garantier på att man kan behålla hästen för eget syfte och eftersom hästen i sej får ett mindre värde just tack vare att det blir en korsning så hamnar den mkt mer i riskzonen för att hamna som tex slakthäst till Italien eller kanske hamna hos hästhandlare.

Men en vbl korsning behöver inte innebära en katastrof...ta bara Baloubets pappa Galoubet som hade travarmamma...eller Jappeloup...kända hopphästar med travarblod bakom sej.(Galoubet är en son till Almé).

Ja jag har själv haft egen travare och även jobbat med travhästar och tycker de ofta har ett mkt bra temperament - det håller jag med om.Men så kanske man frågar sej själv innan man avlar-vad vill jag med detta fölet?-vad är målet med denna hästen?-Vad är mitt egna framtida mål dvs vad vill jag själv få ut av min framtida häst?Ibland kan det ju vara bättre att låna sej ett avelssto, än att avla på den häst man har -kostnaden är ju densamma!Men jag förstår mkt väl att man kanske vill ta föl på sitt egna sto som man själv hyser mkt känslor för-frågan är hur man säkrar framtiden för fölet?

Ja, din travar korsning blev ju lyckad, men för det är det ju inget som säger att alla blir det.

Travare är ju så väldigt begränsade på tävlingsbanorna.

Ska man sedan sälja en travar-korsning (som ändå kostar lika mkt att föda upp som en renrasig häst) så är inte värdet lika högt som ett rent halvblod.

Jag har en valack e: Alméto Z (Almé -Gotthard) och han har långt ifrån varit lätt. Det har varit mycket gråt och tandgnissel över den hästen, men när man väl kommer till ridning på honom är han otroligt fin. Han är absolut inte nervig, men väldigt uppfinningsrik, kan alla konster, stå på bakbenen, göra carrioler, så bakut osv. Har han bestämt sig för något så är det så och då kan vi hålla på och kämpa emot varandra länge innan han ger sig. Dock har han blivit mycket lugnare med åren. Känner flera som har Alméto Z avkommor och alla har långt ifrån varit några änglar. Har även hört några som har haft Dammen avkommor som inte varit helt enkla. En känd ryttare red min häst ett tag och han tyckte han var rolig, men för mig som är en vanlig ryttare så har det inte varit lika roligt. Naturligtvis är det större chans att avkomman får ett lugnt temperament om stoet har det, men vill man absolut inte bli av med det bra psyke stoet har ska man satsa på en hingst som ofta lämnar lugna avkommor.

Senast ändrad av en moderator:

Jo visst är det så och jag tänker mer prestationsinriktat.Att hingsten är lugn om nu temperementet "LUGN" som önskas så borde ju chansen vara som störst som du säger med en LUGN hingst....gärna där man kan konstatera bakåt att där finns lugna och sansade hästar även i stamtavlan, då detta även kan hoppa över en generation eller två också.

Min Dammen avkomma tex är lugn att hantera med sprudlar av energi i hagen tex....ungefär som jag tycker att hon beskriver sitt egna sto.

Du anger dej själv som "vanlig" ryttare...vad är det mer i härstamningen på din häst(gärna 3 led)??

Det är Hertigen - Picasso - Diogenes, så där är humör bakom också. :D Stuteri Penarpsgården rekommenderar lugna ston till Alméto Z då hans avkommor ofta får mycket humör, men ofta är det ju så att de som använder honom i aveln är själva tävlingsryttare (höga klasser) eller har varit. Vill man ha en häst som blir en stjärna (de flesta uppfödares dröm) så kan man mer eller mindre bortse ifrån humöret på hingsten för en sådan häst kommer ofta till mycket duktiga ryttare, men skulle det bli en medelmåtta med mycket humör så kanske det inte är så lätt sålt och kanske inget som vi vanliga dödliga tycker är så roligt att rida.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII