jag vill ha hjälp!! - jävlig i hagen

T

tintin_

hej, jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska göra åt min häst... det går 3 hästar i hagen och alla mäste tyvärrr tas in om jag ska ha in någon av dom, min häst är en riktig idiot om man får säga så. När jag går in i hagen och ska hämta dom går han fram till mig precis som att han ska hälsa och är glad att se mig men så är de inte... han går ända fram och ställer sig med huvudet vid mig så jag kan ta honom om jag vill, men så fort jag rör handen mot hans huvud så slänger han bort med de, om jag tar tag i grimman och försöker hålla fast honom drar han de uppåt och så fort han kommit loss så vänder han runt bakbenen mot mig och hotar att sparkas. Det konstiga är att han verkar tycka det är kul för om jag vänder och går några steg så kommer han fram till mig igen och ställer sig och samma sak händer igen. Men de går inte att fånga honom.. Eftersom han är en väldigt nervös häst så vill jag inte lämna kvar honom till sist och ta in som andra hästarna först men det är de ända som funkar för att få in honom. Blir han lämnad så går han och ställer sig vid gapet/öppningen och väntar och sen när jag kommer igen gnäggar han och står still när jag ska ta honom, men jag gillar inte att behöva bråka med honom så. Om han tex tappat grimman i hagen så kan jag inte gå in och sätta på honom den. Jag vill inte att de ska vara så.

Sv: jag vill ha hjälp!! - jävlig i hagen

Hade också problem med min häst precis när hon var ny...hon litade inte riktigt på mig =/ det jag gjorde var att...tog havre i en hink och gjorde oväsen med den... då kom pållan fram! Jag tog tag i manen och slängde runt grimskaftet runt halsen så hon inte kunde vända! Då tog jag på henne grimman och belönade henne massor! Om jag misslyckades en gång var jag tyvärr tvungen att ta in alla hästarna så fick hon stå i hagen själv en stund sen gick jag och hämtade henne och massor belöning! men glöm inte belöning så fort du får tag i hästen!

I sådana här fall är det grimskaft som gäller. Det är lättare att hålla honom om du har ett sådant. Att ta i grimman är fullständigt meningslöst. Jag har två hästar som gör på samma sätt. Man har inte en enda liten chans att hålla en häst fast i grimman. Sätt fast grimskaftet omedelbart och kanske ev ha ett spö att "styra med" om han försöker komma runt och vända rumpan mot dig när du satt fast honom.

Ev behöver det inte vara fel med ett långt grimskaft eller en lina.

Jag har haft min genomsnälla häst i 10 år men jag kan inte ta honom i bara grimman, han blir som tokig. men sätter jag på grimskaftet och kastar upp det på ryggen kan han gå bredvid mig genom hagen full med kompisar. ???

Jag har haft min genomsnälla häst i 10 år men jag kan inte ta honom i bara grimman, han blir som tokig. men sätter jag på grimskaftet och kastar upp det på ryggen kan han gå bredvid mig genom hagen full med kompisar. ???

Min häst är precis likadan som de två ovanstående beskrivit. Det går i princip inte att leda i bara grimman. Han är väldigt känslig i sin nacke och måste känna att huvudet är "fritt"!

Tack för alla tips, ett grimskaft om halsen, tid och morötter ska alltså lösa detta? Men om jag inte ens får komma så långt med armen innan han sticker? Jag har tänk lite på de här med rangordning, antaligen är han högre rang än mig enligt han själv, kanske lite sånna övningar kan hjälpa...? så han "underkastar" sig mig.. eller så?? han är en väldigt speciell häst både bra och dåligt så jag vill egentligen inte ge honom allt för många..vad ska jag kalla de? "intryck" om jag kan säga så... han blir bara så skrämd och nervös och förvirrad D:

Det kanske är så att hästen är väldigt rädd om huvudet/känslig öht och att den reagerar insinktivt bort med huvudet om en hand kommer emot, kanske har det hänt något, kanske har du eller någon annan rört er häftigt med händerna eller liknande? Eller så¨är den bara rädd att bli fasthållen.

Du kan prova att ha lite godis bara och låta den tugga på medan du försiktigt knäpper fast grimskaftet utan att röra grimman egentligen.

Den måste lita på dej och det kan ta lite tid. Det är inte ovanligt att känsliga hästar kastar undan huvudet om man kommer fram och slänger upp armen mot dem.

Att leda i grimman ska du inte göra, precis som andra skrivit, du har inte en chans om hästen vill loss, armen kan gå ur led och dessutom det viktiga är att hästen vill nog ha sitt huvud fritt. Vissa är som sagt mera noga med det!:idea:

Han behöver inte alls tycka att han är högre i rang:mad: utan att han blir rädd när du hugger tag i grimman.

gör som Flashlight skrev. Jag brukar numera alltid sätta fast grimskaftet i sidoringen- mkt lättare att bromsa iom att man tar huvudet emot sig om man måste hålla i. sen är det mindre tramprisk på skaftet- om man vill beta den.

Om hästen hotar att sparka så skulle jag inte lösa det med morötter. Jag skulle lämna den ensam, och till och med schasa iväg den om den kom imot mig, för att sedan ta in de andra hästarna.

Och självklart leder man inte en häst i bara grimman.

Om hästen hotar att sparka så skulle jag inte lösa det med morötter. Jag skulle lämna den ensam, och till och med schasa iväg den om den kom imot mig, för att sedan ta in de andra hästarna.

Jag är böjd att hålla med ovanstående uttalande.

Dock har jag inte sett hästen IRL så det är omöjligt att avgöra om det handlar om osäkerhet eller dominans/tjurighet.

Men jag skulle nog låta hästen jobba lite för min uppmärksamhet. Fös bort den så att den får komma till dej och be om att få komma med in.

//Domino_s

Tänk också på att gå in i hagen som en flockledare..Tänk som en flockledare,stark hållning och visa aldrig underlägsenhet mot hästen....
Se framför dej hur hästen kommer till dej och står kvar när du tar den...Tänker du "nu kommer den att sticka" så överför du en massa negativ energi till din häst. Risken är att ditt kroppsspråk då talar om att hästen faktiskt ska gå ifrån dej....

många missförstod nog mig, jag ledar aldrig en häst i grimman. Men jag tar tag i grimman för att sätta fast grimskaftet :) och jag slänger inte med några händer och armar utan är faktiskt nästan överdrivet noga med att ta de lungt runt honom efter som att han är ganska rädd om sitt huvud och tyvärr är en utav dom hästan som har ett mkt dramatiskt förflutet med tidigare ägare. jag får läsa igenom alla svar igen och komma fram till någon lösning som kanske hjälper tack för alla svar igen :D

Varför bråka med den om den bara är rädd om huvudet.:confused: Morötter är bra till mycket:idea:

Eftersom den kommer fram är det ju bara att se till att få fast grimskaftet. Jag tror den bara skyggar undan, sen vänder den rumpan till som en följd av det.

Lite lugn löser det mesta, varför råda att schasa en häst som du inte ens vet anledningen till att den reagerar så:confused:
Den kommer ju, det är en bra start.....

många missförstod nog mig, jag ledar aldrig en häst i grimman. Men jag tar tag i grimman för att sätta fast grimskaftet :) och jag slänger inte med några händer och armar utan är faktiskt nästan överdrivet noga med att ta de lungt runt honom efter som att han är ganska rädd om sitt huvud och tyvärr är en utav dom hästan som har ett mkt dramatiskt förflutet med tidigare ägare. jag får läsa igenom alla svar igen och komma fram till någon lösning som kanske hjälper tack för alla svar igen :D

Precis, jag tror det är att han är rädd om sitt huvud:idea: Kanske av tidigare dåliga erfarenheter, sånt kan sitta i och vissa är av naturen mer så än andra. Med dåliga erfarenheter vänder den upp rumpan som försvar, det är ett defensivt sätt att reagera inte ett dominant som du måste ta itu med. Man måste skilja på varför hästar gör saker.

Ge den något när du kommer och haka fast griimskaftet helt lugnt. Att jaga iväg den kommer att göra den mer försiktig och knappast öka förtroendet för att du är en lugn människa som vill den väl.

Du kan låta den tugga på tex en morot lite i taget, stå en liten stund lugnt innan du smyger på grimskaftet.

hej, jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska göra åt min häst... det går 3 hästar i hagen och alla mäste tyvärrr tas in om jag ska ha in någon av dom, min häst är en riktig idiot om man får säga så. När jag går in i hagen och ska hämta dom går han fram till mig precis som att han ska hälsa och är glad att se mig men så är de inte... han går ända fram och ställer sig med huvudet vid mig så jag kan ta honom om jag vill, men så fort jag rör handen mot hans huvud så slänger han bort med de, om jag tar tag i grimman och försöker hålla fast honom drar han de uppåt och så fort han kommit loss så vänder han runt bakbenen mot mig och hotar att sparkas. Det konstiga är att han verkar tycka det är kul för om jag vänder och går några steg så kommer han fram till mig igen och ställer sig och samma sak händer igen. Men de går inte att fånga honom.. Eftersom han är en väldigt nervös häst så vill jag inte lämna kvar honom till sist och ta in som andra hästarna först men det är de ända som funkar för att få in honom. Blir han lämnad så går han och ställer sig vid gapet/öppningen och väntar och sen när jag kommer igen gnäggar han och står still när jag ska ta honom, men jag gillar inte att behöva bråka med honom så. Om han tex tappat grimman i hagen så kan jag inte gå in och sätta på honom den. Jag vill inte att de ska vara så.

Hmm..testa att ge honom en godisbit samtidigt du tar i grimman. Sedan släpper du, går en bit bort och gör samma sak igen. Fungerar inte det...
så använd dig av att hästar är extremt nyfikna. Då när du kommer till hagen, tänker han direkt att du ska hämta honom och att han ska busa lite. men istället tar du en annan häst, ge den en godisbit när du hämtar den, och ta in den. sedan släpper du ut den i hagen, och gör samma sak igen. Din häst blir då jätte nyfiken och vill se vad ni håller på med, och efter ett tag kommer du lungt kunna hämta honom också. Men stressa INTE , denna övningen tar lång tid!

Igentligen tror jag inte att någon har rätt (förlåt om jag missat vad någon har skrivit) Jag säger bara att han leker med dig! han tycker att det är jätte roligt att du ska "jaga" honom och försöka ta tag i honom. sä tästa tvärt emot som jag skrev ovan. Hämta inte honom utan en annan häst. då blir han nyfikan och vill tilslut också bli hämtad :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka