Jag har haft ett gäng gerbiler, de är inte utpräglat nattaktiva utan de är aktiva lite då och då under dagens lopp. Låter inte direkt mer än små pip när dom pratar med varandra och när de gnager så klart. Bör hållas i par (2 honor eller 2 hanar), hanar kan många gånger gå att ha 3 stycken tillsammans med om de får växa upp tillsammans. Ska bo i exempelvis akvarium så ingen gallerbur som de kommer kunna föra oväsen i. Vill man få gerbiler med bra temperament så är det säkrast att köpa från en uppfödare som är noga med temperamentet på avelsdjuren. Av mina som jag hade (7 totalt samtidigt) så var det en som kunde bitas. De älskar att gräva gångar i bomaterialet så det är viktigt att de har tillräckligt mycket (minst 20 cm men gärna mer) och det är så kul att sitta och titta när de springer runt i gångarna och pysslar om man har turen att en av gångarna hamnar mot glasskivan.
Nästan alla gerbiler jag haft, har haft väldigt trevlig temprament.
Hade ett undantag som högg mot både människor och artfränder, hon trivdes va själv.
Skriver under på allt du skrivit
Edit: Ovanligt får så otrevlig individ, så vill inte TS ska oroa sig att gerbiler är bitiga, "elaka" av sig.