Jag vill ha en hund som skrämmer busarna...

Sv: Jag vill ha en hund som skrämmer busarna...

Sannis skrev:
Dom briaderna jga har träfft tycker inte om andra hanhundar. och är väldigt vaktiga mot sin ledare

Tyder mer på dåligt ledarskap än på något fel hos rasen.

Det är knappast bara briarder som har sådana egenskaper. Jag känner inte heller igen någon av dessa egenskaper som något hos briarderna och har ändå träffat några stycken...

Det bästa är nog att försöka TRÄFFA så många olika raser du kan - åk runt till uppfödare o känn dig fram. Det är ju så personligt... Kanske ordna en Bukehundträff?? Sen även om många egenskaper är rasspecifika, så gör uppfostran o hantering sitt till.

Om du har haft en Berner kanske du kan tänka dig en Grosser? Betydligt mer vakt i den, men i övrigt samma ursprungsanvänding, dvs gårdshund. Samtidigt som den "ska" vara självsäker och trygg mot främlingar (dvs inte som Appenzellern el Entlebuchern som är vaksamma mot främlingar) är den ändå mån om att vakta sin familj.
Det var vaktegenskaperna.. Grossern upplever jag som livligare hundar än Bernern, med mkt självständighet och givetvis tror de att de ryms i ens knä trots sin storlek!! :) Det är sociala hundar, som helst vill vara med där det händer.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka