Jag vill ha en hund som skrämmer busarna...

Sv: Jag vill ha en hund som skrämmer busarna...

kristel skrev:
Just Riesensnauzern är den hund jag tittat mest på och den känns väldigt trevlig Tycker mycket om den.
Jag håller med Jadzia. De riesen jag har träffat har varit yviga och människokära och egensinniga. Pipiga och envisa som synden.

Det är på tok för mycket jobb för min smak, men om du är villig att jobba hårt med hunden så kan det vara ett alternativ, kanske?

Då kan jag konstatera att riesen går bort.
Maken har inte samma intresse som jag och jag är rädd att en hund med för mycket envishet och egensinnighet skulle få det jobbigt hemma hos oss.

kristel skrev:
Nä jag skaffar faktiskt inte hund bara av de skälen men dom skälen finns med.
Jag omformulerar min förfrågan igen: Jag vill skaffa en mysig familjehund som även ska kunna fungera som bromskloss för puckon så man kan gå i lugn och ro ute. jag vill ha en smart hund som gillar att träna.
Mao ska jag ha en hund så ska jag ha en som uppfyller ÄVEN dessa.

Givetvis är det prio ett att den är en familjemedlem annars kan jag ju lika gärna hyra en vakthund av ett bevakningsföretag, men eftersom jag ÄVEN vill ha de andra kriteriet så går tex Yorki, Toypudel, Spets etc bort.

Hermelin

Är den mysig att gosa med i soffan också?
Annars vill jag inte ha den :smirk: ...

Jag föreslår att du letar upp en seriös rottisuppfödare. I rottisar har du hela paketet som du vill ha dvs familjemedlem,barnvänlig,vakthund,ÄLSKAR att gosa i soffan,tänkande och klok hund, men som oxå kräver en del av dig som ägare. Bara mitt förslag så där.....jag har två stycken och har haft en hane tidigare och underbarare hundar än rottisar finns ej

Briard såklart :) , min tik är stor svart och hårig låter farlig och vaktar bra ,men är jättesnäll. Dock finns det ju skarpare individer i rasen.
Hon älskar soffmys och har stenkoll på matte.
Rasen är väldigt revirbunden så det en perfekt gårdshund (stannar hemma). Låt inte pälsvården avskräcka för det är inte så farligt som det ser ut.

Senast ändrad:

*Flämt :love: *
smilla3.jpg

(Jag lånade bilden från Briardklubbens sida.)
Hur omfattande är pälsvården?
Jag har ju haft en Bernersennen innan och han var väääääldigt luden även han :D .

en briard är en AKTIV brukshund! är du inte intresserad av att träna flera gånger i veckan tycker jag du ska se dig om efter en annan ras. visst är de vackra, men de är nog inte så roliga att ha och göra med om de är understimulerade. pälsvården är inte såå omfattande, men det fastnar en del skräp i den.

cillamuffins skrev:
en briard är en AKTIV brukshund! är du inte intresserad av att träna flera gånger i veckan tycker jag du ska se dig om efter en annan ras. visst är de vackra, men de är nog inte så roliga att ha och göra med om de är understimulerade. pälsvården är inte såå omfattande, men det fastnar en del skräp i den.
Är de inte dessutom lite nerviga/veka numera? Eller är det bara ont förtal?

Kristel skall nog inte ha en för vek hund.

Jag har träffat en mycket trevlig tik och så en som inte var så trevlig. Vet inte vad de gjorde med henne till slut. Lite nervig och med skärpa. Men det finns ju inom alla raser...

det ligger nog en hel del sanning i det. men långt ifrån alla är veka. en del är t o m mycket tuffa. vi tränar ganska regelbundet med två och har träffat på ett par till genom gruppen. jag tycker de är rätt läckra, de förenar skönhet med styrka och allvar med lekfullhet, men det är inte en hund för vem som helst. dessutom tycker jag de brister i tillgänglighet och är för pigga på att använda tänderna.

Vad roligt med så många synpunkter :bow: ! Tack ska ni ha alla.
Du har rätt när du säger att jag inte ska ha en för vek hund, heller inte en som har för snabbt till tänderna.
Familjen har ju som sagt även 2 barn i 10-års åldern och dom är väldigt hundmedvetna, dvs man stor inte hunden om den inte vill ha sällskap, man stirrar inte rundor, skriker och tjoar. Vi är en väldigt lugn familj trots våra "egenheter".
Faktum är att jag inte känt så stark längtan efter hund på länge, det är 3 år sen vi hade hund sist och det skulle vara så kul med en fyrbening här hemma.

Önskemålet ligger fortfarande på en stabil, trygg hun som älskar sina människor men som inte drar sig för att agera skydd om situationen uppkommer, jag menar inte att den ska hugga tag i allt och alla som kommer nära, absolut inte MEN vid situation så ska vaktinstinkt kunna "ploppa" upp om jag som hundens förare känner mig hotad.

Ridgarna är fina hundar!
För ca 8 år sen var jag och kikat på en ridgetik, blev inget köp eftersom uppfödaren inte sålde till familjer med barn. Men jag tröstar mig med att jag har ett par vänner som har en stilig hane som följer med till stallet ibland. Väluppfostrad och mysig kille, älskar att springa med när ungarna galloperar på stubbåkern :D .

En blodhund! :love: Det vill iallafall jag ha som gårdsvar nån gång!

Har du kollat på bouvier? Jag vågar inte rekommendera rasen då jag inte har någon större erfarenhet av dem, men de ”svenska” jag har träffat är mycket lugna, snälla och trevliga, stooora, svarta och lurviga med ett skall som kan skrämma den modigaste... Dock verkar de också ganska egensinniga. Som med alla brukshundar (alla hundar öht anser jag) bör man förstås kunna tänka sig att aktivera dem med t.ex. spår.

De bouvierer med kontinentala linjer jag träffat är dock något helt annat! En helt annan aktivitetsnivå och mycket krävande.

Pälsvården är olika beroende på hur mkt underull individen har. Min har nästan ingen och jag känner igenom henne efter tovor dagligen dvs klappar och lite kli börjar det filta sig tar jag fram kammen. Annars kammar jag kanske igenom hela hunden en gång i månaden.

Uppfödaren rekomenderade kamma igenom en ggr /vecka för då kammar du bort alla lösa hår och inget hamnar på golvet :D som med en berner eller golden (som jag hade innan).
Visst blir här lite tussar men aldrig någon heltäckningsmatta som innan.
Det som fastnar värst i pälsen är granris i princip allt övrigt glider av efter en stund.
Angående aktivitetsbehov så är inte briarden värre än någon annan min golden var betydligt mer krävande än den jag har nu.
Eftersom jag har småbarn (3årig tjej och kille på 2mån) och hästar så blir hon inte vidare aktiverad men verkar nöjd ändå.

Rottweilern är juh en mysig familjehund samtidigt som den är en klassisk vakthund. Den brukar vara tålmodig och snäll även om den ger ett robust och (farligt) intryck. ;)

En tjej i vårat stall har tre barn och en rottis, den hunden är urmysig.

Men de kräver förstås handfast dressyr även om de är mkt villiga att lära (bruksras).

Inte är pälsvården nån fara. Fördelen är att du inte kommer att ha hår överallt då dessa godingar inte fäller. Du får karda igenom varannan, var tredje vecka för att inte få tovor. De är också ganska allergivänliga. Har kompisar som är ganska hundallergiska som inte känner av min när de hälsat på.

Briardens nackdel kan vara att de är sånna som älskar SINA människor, inte nödvändigtvis alla andra. Jag har inga besvär med min, hon slänger sig inte i famnen på folk utan nöjer sig med ett svalt "hej", dock kan vissa vara nog så fjära. Tänk på att de måste få jobba! Den ligger hemskt gärna i soffan och myser men kräver att du är aktiv däremellan. Träna bruks eller motionera mycket. Det är vanligt att man tränar skydds i hemlandet Frankrike och de vaktar nog så lätt. Jag går lungt i mörkret med min Tuffa. (Dock är hon större nu än nedan... ;))

mellan_tuffa.jpg

Kan du säga nej till en sån?

Senast ändrad:

De Briarder som jag träffat och känner brister som du säger något i tillgänglighet. Pälsen behöver inte så mycket omsorg, förutom att man får plocka bort halva skogen efter en promenad :crazy:

Dom briaderna jga har träfft tycker inte om andra hanhundar. och är väldigt vaktiga mot sin ledare

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka