Jag vill ha en hund som skrämmer busarna...

Rea

Trådstartare
och som är vänlig mot dom snälla. Vad ska jag satsa på?
Jag har haft hundar förr och jag känner behover komma närmre och närmre, vill ha en hund som fungerar som familjehund men även som skyddshund. Så som min första hund gjorde, schäfer/mastiff korsning, han var en ängel sålänge han inte "jobbade" och skulle inte gjort en fluga förnär utan att jag bett om det.
På samma gång var han totalt orädd och skulle utan en sekunds tvekan satt den mest tuffe busen på plats om det behövts, vilket han också fick tillfälle att göra ett par gånger :crazy: .

Nu är det ett tag sen jag hade hund men tänkte att det hade varit trevligt med en nu igen. Familjen består av 2 vuxna och 2 barn i 10 års åldern, villa, knapp halvtid 3 dagar i veckan.

Vad har ni för rastips att komma med?
En vänlig själ i modell stor, modig och lojal :) .

//kristel, vars bekant nyss blivit nedslagen av ohyra förklädd till finniga tonåringar :crazy:

Sv: Jag vill ha en hund som skrämmer busarna...

Jag förstår faktiskt inte varför man skaffar hund av dom skälen.

En hund ska väl ändå vara en kompis, familjemedlem och träningskompis först? Sen kanske det är en bonus om man känner sig tryggare på kvällarna då..?

Rastips kan jag inte ge direkt känns det som, eftersom du inte skrivit om du vill träna med hunden, vad den kan kräva, vad du kan ge den osv.

Ska man ha en stor skräckinjagande hund så är det i princip alltid bruksraser, eller andra arbetande raser som kommer på tal, och dom tycker jag inte att man ska ha om dom inte får jobba ordentligt.

Riesensnauzer eller mellansnauzer.
Vänliga, trevliga, men med lite vakt.
Jag har bara positiva erfarenheter av dessa.

Min egen lilla foxterrier, vaktar mig, huset, och familjen.
Annars är han en riktig kompis som aldrig skäller och vill vara med och tillags.

Om det är skydd du är ute efter rekommenderar jag pepparspray. Billigt i inköp, kräver ingen passning, ingen träning och tvekar aldrig.

Hermelin skrev:
Om det är skydd du är ute efter rekommenderar jag pepparspray. Billigt i inköp, kräver ingen passning, ingen träning och tvekar aldrig.

Nä, det är jag inte ute efter, jag har en familjemedlem i min hund, men jag svarade trådskaparen, gjorde du det?

Nä jag skaffar faktiskt inte hund bara av de skälen men dom skälen finns med.
Jag omformulerar min förfrågan igen: Jag vill skaffa en mysig familjehund som även ska kunna fungera som bromskloss för puckon så man kan gå i lugn och ro ute. jag vill ha en smart hund som gillar att träna.
Mao ska jag ha en hund så ska jag ha en som uppfyller ÄVEN dessa.

En hund ska väl ändå vara en kompis, familjemedlem och träningskompis först? Sen kanske det är en bonus om man känner sig tryggare på kvällarna då..?
Givetvis är det prio ett att den är en familjemedlem annars kan jag ju lika gärna hyra en vakthund av ett bevakningsföretag, men eftersom jag ÄVEN vill ha de andra kriteriet så går tex Yorki, Toypudel, Spets etc bort.

Hermelin

Är den mysig att gosa med i soffan också?
Annars vill jag inte ha den :smirk: ...

Just Riesensnauzern är den hund jag tittat mest på och den känns väldigt trevlig Tycker mycket om den.

Riesen är en egensinnig och rätt krävande brukshund. De Riesen jag träffat på en har inte varit speciellt föriga och de är självständiga. Många har varit relativt hårda och krävt en hel del av sin förare. Ofta gillar de människor väldigt mycket, men hanteras deras människoglädje inte rätt kan de "slå över" och börja nypa. De kan bita ifrån om de anser att sig behandlas oschysst och man inte varit tillräckligt mycket boss över hunden från början.

Jag gillar Riesen, men skulle inte vilja ha en själv. För mycket egen vilja för min smak.

Mimus: Nä, det är jag inte ute efter, jag har en familjemedlem i min hund, men jag svarade trådskaparen, gjorde du det?

Det är klart att jag svarade trådskaparen. Tråden handlar väl om vad trådskaparen skulle köpa för sorts hund?

Senast ändrad:

Jag håller helt och fullt med Jadzia om riesen, har du tittat på de lättare mastifferna?

Nej dom har jag inte kikat på. Ska titta lite på dom.
Tack för tipset.

kristel skrev:
Är den mysig att gosa med i soffan också?
Annars vill jag inte ha den :smirk: ...
Det är så sant. En sprayburk är oftast skitkass på just soffmys. Själv hade jag schäfrar i rätt många år. De var bra på att hålla folk på avstånd. Den ene bara såg allmänt sur ut och den andre var tränad skyddshund. Och de är suveräna familjehundar, bra på att mysa och så.
Men man måste välja uppfödare noggrant.

Bullmastiff kanske? De jag har träffat på har varit jättesnälla, lite långsamma och småkorkade kanske, men mysiga hundar. Och jag skulle då inte ge mig på nån med en bullmastiff - de är stoooora hundar!

Attans!
Då är sprejburken ute ur bilden, det är liksom en förutsättning att även om man är tuff vid behov så ska man vara en mjukis i soffan.

Min Berner var mjukis mest helatiden han :love: , han skulle kunnat vifta ihjäl någon med svansen dock...
Min Schäfer/Spansk mastín var en härlig hemmahund men han agerade ju även skyddshund om det behövdes.
Den Tyska jaktterriern var mest allmänt kaxig på (och utan) begäran
Schäfer är trevliga hundar.

Bullmastiff är härliga :love: . Känner en och han dregglar lika mycket som han är stor dock :crazy:

New Foundland kanske :D
Urbota snäll, gosiga, mysiga, soffliggare uti tåspetsen, men är stora, svarta och ser allmänt läskiga ut och är en bra kompis att valla i den mörka höstkvällen :)

Om du inte är beredd att ha hunden som din hobby, så tycker jag att du skall titta på mindre krävande, men lojala stora hundar.

Jag har lite erfarenhet av leonberger då min väninna sedan många år haft tre sådana under tiden vi känt varandra.

Det är en hundras som INTE dreglar, som är lojal och bamsigt stor. Inte så många börjar tjafsa med en leonberger som ger skall.

Det är ingen hund för bruksgrenar, men en utmärkt familjehund som uppskattar hemmets härd och som är lugn och ganska foglig. Min erfarenhet är också att hunden har integritet och inte fjäskar med vem som helst.

Kanske den rasen skulle passa?

Du har ju staffarna också, även om de inte är så stora så brukar ryktet sprida sig fort; "det är dom som har en sån där kamphund!" ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka