Jag vill att han ska få gå på lång tygel! Hjälp med argument tack!

CeciliaT

Trådstartare
Hej! Vet att det här kan låta hur dumt som helst. Men jag är trött på att behöva säga att "Ja, det känns rätt helt enkelt!" Jag är nybörjare inom western, eller ja, jag försöker iaf bli det. Jag alltid försöker rida de hästar jag haft på långa tyglar i så stor utsträckning som möjligt och även om min nuvarande häst är pigg försöker jag verkligen undvika att hålla på i munnen på honom. Utan jag är ute efter att lära honom att lång tygel inte betyder gå snabbare. Detta har alltid känts naturligt för mig men plötsligt har jag upptäckt att alla ska ha synpunkter på hur man rider. "Din häst är ju pigg, håll ihop honom, jobba honom!" Men om jag är ute och rider i skogen kanske jag vill att han ska få skritta i bra tempo med långa tyglar utan att jag ska vara där och trycka ner honom med en gång. Jag kan säga, nybörjare som jag är iaf inom westerndelen, att jag har inga exakta argument för varför jag gör det, det jag hittills har sagt är att det är naturligt för mig, att jag vill det när jag rider ut.
Under hela mitt hästliv har jag alltid fått höra "korta tyglarna!" men det är inte på det sättet jag vill rida, jag vill inte vara aktiv i tyglarna hela tiden. Men ack nej, det duger inte. Man får hela tiden små poängteringar om att man borde arbeta honom på tygeln lite mera, det är ju så man ska rida. Så snälla, hjälp mig med argument så att jag kan låta min häst gå på lång tygel när jag vill och faktiskt kunna säga att det är bra för honom.

Sv: Jag vill att han ska få gå på lång tygel! Hjälp med argument tack!

bara för att man har långa tyglar betyder det ju verkligen inte att man inte jobbar sin häst. lustiga människor du har runt dig :grin:

du kan ju alltid säga att du tycker det är bättre att han bär upp sig själv istället för att du gör det med tygeln ;)

Jag gillar och har alltid gillat att arbeta mer med sätet. Detta har helt enkelt känts rätt för mig. Jag tycker det är roligare och ger mer tillfredsställelse om jag får min häst att gå lugnt och avslappnat på lång tygel än att hela tiden, även när jag är ute och rider i skogen, få honom att gå i form.
Hittills har iaf jag uppfattat det som att de som påtalat det verkar tro att mitt sätt att rida beror på okunskap, snarare än att jag faktiskt vill att han ska gå så av egen fri vilja. Därför känner jag att jag nu, särskilt då jag även börjat intressera mig för western och funnit mycket av mitt sätt att tänka i det, inte orkar med de små pikarna längre utan vill ha argument så jag slipper höra det mer.

Senast ändrad:

Du ler och sager glatt: Min hast - mitt satt att rida. ;)

Man ska faktiskt inte behova forsvara att rida pa langa tyglar i skogen.. sitter du o leker i ett ridhus i dressyrsadel och fladdrande tyglar kan jag forsta en kommentar... men... alltsa.. nej. Esch folk! :D

Jag rider ut i princip jämt. Jag äger honom tillsammans med en vän och vår häst är i stor utsträckning väldigt oruttinerad. Därför känner jag inte att det är rätt tillfälle att sitta och rycka honom i munnen. Jag försöker lära honom vikthjälperna och det är det jag känner är mest värt att fokusera på för att man sedan ska få en lyhörd häst som inte bara lyssnar på munnen. Jag vill kunna skritta honom på lång tygel och detta känns som att en häst som kan vara avslappnad på lång tygen och som kan vikthjälper är en säkrare häst helt enkelt. Det är en sån häst jag vill ha och som jag försöker utbilda. Men det är ju inte utan att behöva försvara sig även om man har berättat detta.

En unghast ska man inte krullidutta ihop, inte en oerfaren hast heller.. Du gor ratt, sa i arlighetens namn, skit i dom som tycker en massa - tyvarr ar det som sa inom vara hobbyvarldar att det Alltid finns Nagon som Tycker Si eller Sa. Ignorera det helt enkelt i den man det gar.

Hälsa att du lär hästen balansera upp sig själv för att du själv ska slippa att sitta och göra det resten av dess liv.

Det finns studier som visar att dressyrhästar som hålls "mellan skänkel och hand", som det så vackert heter, är de mest stressade ridhästarna. Bra argument för att släppa på tyglarna :D

Tack så mycket för era kommentarer! Känns jätteskönt att man inte står helt ensam. Min häst har bara varit riden en kort tid vilket gör att jag speciellt nu känner att jag måste hålla på mina principer. Han är också väldigt stark i munnen vilket det också bidrar till att jag vill använda sätet istället. Men som sagt, det har varit och är väldigt frustrerande att ens val ständigt ska förknippas med okunskap.

Vart kan man finna dessa studier?

Hausberger har skrivit om det (och mycket annat intressant)

Några tips på intressant från henne et al.:
Lower learning abilities in stereotypic horses
Abstact

A review of the human-horse relationship
Abstract

A brief note on some possible factors involved in the reactions of horses to humans
Länk

Could Work Be a Source of Behavioural Disorders? A Study in Horses
Abstract

Det var nog allt utom den jag hänvisade till :p Ska leta vidare!
Tyvärr betaltjänst att komma åt vetenskapen..

Jag har så långe som jag ridit western alltid hört att TYGLEN ÄR INGEN RATT OCH INGEN BROMS!
Det är dina ben och ditt säte..

Dina kompisare där, är de också westernfolk eller vanliga (tråkiga :angel:) engelska ryttare??
För de rider ju inte på samma sätt, med samma mål många gånger ;)

Förresten.. En kommentar till någon tråd ovanför!
Är det någon som har ridit ut på lösa tyglar på en sk "renodlad dressyrhäst" JISSES säger jag bara :)

Jag hade en, som du uttrycker det, "renodlad dressyrhäst" tidigare. Hon var helt fantastisk, väldigt samarbetsvillig och välutbildad. Men i början ramlade hon ihop totalt så fort man släppte tyglarna :o All balans satt i sträckta tyglar.. Men med lite (massor!) med träning blev det häst av henne med ;)

kl*
fördoma fördomar fördomar och fördomar som alltid...., usch vad det är tråkigt.
I min värld ska hästen kunna gå så väl i handen som på lös tygel utan att trilla omkull oavsett diciplin.
Ridning är ridning oavsett inriktning och slutmål (man visar bara upp olika saker i tävlingssammanhang).

Att den lär sig balansera upp sig på denlösa tygeln så man slipper balansera upp den resten av livet svar ja, delvis MEN den måste lära sig balannsera upp sig i olika tygellängder, former och olika grader samling för att bli stadig överlag i framtiden. I övrigt håller jag med Bewildered i mycket ;)

Vilket bra inlagg Erik och sa fint huvet pa spiken! *bow*

Minns inte vilken dressyrtranare det var som sa det: "Den svaraste gangarten att rida ratt ar den okade skritten" (pa langa tyglar dvs.. nar hasten ar losgjord och fin och kliver pa med bra energi och rorelsen gar genom Hela hasten....)

så sant så sant, sen är det skillnad på skritt och skritt... ;)

Visst men det bästa är att börja med lång tygel och när hästen lärt sig det gå vidare därifrån sedan.
Och det är ju på det stadiet ts befinner sig just nu. ;)

Jag antar att målet är att hästen skall vara så pass lydig för säte och skänkel att den kan gå på långa tyglar i alla gångarter i alla situationer?

Kan det inte vara så att hästen i ett inlärningskede behöver lite mer stöd i tyglarna?

Har själv sett några gånger westernryttare rida hästar där jag rent spontant har känt att en förhållning i tygeln hade varit på sin plats för att hästen skulle gå i bättre balans och tempo. Att bara falla framåt och "ångloka på" i varv efter varv kan ju knappast vara meningen. Däremot så behöver man ju inte ha korta tyglar konstan för det bara tills förhållningen går igenom. Antar som sagt att tanken är att hästen till slut är så lydig att det räcker att göra en förhållning med sätet? Men vägen dit är ju lång och krokig.

Det kan inte vara det ditt ridsällskap menar? Ser annars inget självändamål med att rida med korta tyglar hela tiden. Man måste ju ändå acceptera att de olika ridgrenarna helt enkelt är olika utan att någon behöver vara felaktig på något sätt (dvs att ditt ridsällkap får lära sig att man kan rida sin häst på olika sätt utan att det är fel).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 471
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 164
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.