CeciliaT
Trådstartare
Hej! Vet att det här kan låta hur dumt som helst. Men jag är trött på att behöva säga att "Ja, det känns rätt helt enkelt!" Jag är nybörjare inom western, eller ja, jag försöker iaf bli det. Jag alltid försöker rida de hästar jag haft på långa tyglar i så stor utsträckning som möjligt och även om min nuvarande häst är pigg försöker jag verkligen undvika att hålla på i munnen på honom. Utan jag är ute efter att lära honom att lång tygel inte betyder gå snabbare. Detta har alltid känts naturligt för mig men plötsligt har jag upptäckt att alla ska ha synpunkter på hur man rider. "Din häst är ju pigg, håll ihop honom, jobba honom!" Men om jag är ute och rider i skogen kanske jag vill att han ska få skritta i bra tempo med långa tyglar utan att jag ska vara där och trycka ner honom med en gång. Jag kan säga, nybörjare som jag är iaf inom westerndelen, att jag har inga exakta argument för varför jag gör det, det jag hittills har sagt är att det är naturligt för mig, att jag vill det när jag rider ut.
Under hela mitt hästliv har jag alltid fått höra "korta tyglarna!" men det är inte på det sättet jag vill rida, jag vill inte vara aktiv i tyglarna hela tiden. Men ack nej, det duger inte. Man får hela tiden små poängteringar om att man borde arbeta honom på tygeln lite mera, det är ju så man ska rida. Så snälla, hjälp mig med argument så att jag kan låta min häst gå på lång tygel när jag vill och faktiskt kunna säga att det är bra för honom.
Under hela mitt hästliv har jag alltid fått höra "korta tyglarna!" men det är inte på det sättet jag vill rida, jag vill inte vara aktiv i tyglarna hela tiden. Men ack nej, det duger inte. Man får hela tiden små poängteringar om att man borde arbeta honom på tygeln lite mera, det är ju så man ska rida. Så snälla, hjälp mig med argument så att jag kan låta min häst gå på lång tygel när jag vill och faktiskt kunna säga att det är bra för honom.