Jag vill att han ska få gå på lång tygel! Hjälp med argument tack!

Sv: Jag vill att han ska få gå på lång tygel! Hjälp med argument tack!

Jag tränar och tävlar dressyr på en westernhäst. Han går western och dressyr pararellt, fast mest dressyr eftersom hästens husse inte rider så mycket. Hästen är en tinker som är lite tung i allmänhet. När jag började rida och träna honom så kunde han inte galoppera balanserat på en volt, speciellt inte i höger galopp. Han gick bara på bogarna och var tvungen att springa fort för att inte bryta av, och springa fort är inte favoritsysselsättningen så galoppen var inget bra.

Jag har ridit ihop honom genom att rida honom just mellan hand och skänkel och vilken skillnad det har blivit. Han har satt under sig väldigt mycket mer med bakbenen och orkar galoppera. I början får man hålla lite i honom men efter lite uppvärmning när man säger till honom att "här ska du gå" så kan man galoppera på lösa tyglar, inte jättelånga sträckor men dom blir längre och längre. I dressyrarbetet kommer vi ganska snart börja nosa lite på pirutter då han har lätt för samling.

Det bästa av allt är att hästens husse märker vilken jädra skillnad det har blivit. Han orkar galoppera i olika tempon, en väldigt bra sak att kunna. Att han har lagt mer vikt på bakbenen märks även i vändningar o dyl., nu gör han dem väldigt mycket bättre och gärna. Alltså blir det över huvud taget en win-win situation för både mig och hästens husse.

Jag vill inte på något sätt bära hästen i handen men just den här hästen fixade inte att gå på att lösa tyglar. Nu när han hittat mer egen balans med bakbenen kan man börja släppa på tyglarna och få honom att gå kvar där. Han behövde helt enkelt komma ihop sig lite...

Jag förkastar inte på något vis all westernridning, det finns för- och nackdelar med alla ridstilar och man måste anpasssa sig efter just den hästens behov. :)

Rid som du tycker känns bäst för hästen!har du fokus på hästen och får en nöjd häst bevissar det att du inte behöver korta tyglarna, för dig själv och andra:)

Kanske "Tack för din omsorg men just nu känner jag för att rida på långa tyglar."

Du rider som du vill så länge hästen inte tar skada och behöver inte förklara dig alls om du inte känner för det. Börjar du få problem med skador är det kanske dags att titta på ridningen och om du vill utveckla dig så kanske din instuktör har synpunkter och hittar du ingen instruktör som håller med dig så kanske du bör omvärdera din ridstil, min inte för att ridkompisarna tycker så.

Hälsa att du lär hästen balansera upp sig själv för att du själv ska slippa att sitta och göra det resten av dess liv.

Lånar ett citat.
Detta gäller ALL ridning. Även bra dressyr. "Släpper" du ut tygeln på en väl riden dressyrhäst ska den söka sig framåt-nedåt och fortsätter arbeta genom kroppen. Inte bara rasa ihop.
Ridning är ridning är ridning. Även en välriden dressyrhäst ska vara "a pleasure" att rida.

/Westernryttare som inte dissar dressyren (som många verkar göra, och så klagar de på att dressyrnissarna har fördomar!)

Då vill jag kontra med att det är skillnad på dressyr och dressyr (och western och western med för den delen) ;)
Hästar som enbart rids "med kontroll" så att säga, där ryttaren styr precis allt, faller ihop så fort man ber dem jobba själva oavsett tygellängd.

Jag håller med dej, en bra dressyrhäst är en dra dressyrhäst vare sig tyglarna är gröna eller gula.

/Westernryttare som tränar akademisk dressyr, och som i dag ska iväg till en "vanlig" dressyrtränare. Med en fet, lat, tjurig och sjukligt enveten ponnykorsning. :D

Visst men det bästa är att börja med lång tygel och när hästen lärt sig det gå vidare därifrån sedan.
Och det är ju på det stadiet ts befinner sig just nu. ;)

Ja ibland kan det vara bra att börja där ... ;)

kl*
Det värsta som finns är okunnskap som leder till kamelgångarter på långa tyglar och en häst som inte bär upp sig. Man måste rida och stötta för att hästen ska bli stark och ORKA gå kvar på den lösa tygeln och arbeta rätt.

Sen blir jag lite rädd när jag läser denna tråden, vilka uttryck ni använder och vilken bristande grundkunskap i många fall. "Vill inte sitta och rycka i munnen" , man kan ha hästen i handen, på tygeln osv. UTAN att Rycka, eller?
(har förnärvarande en elev som red på lång tygel för att vara snäll, dock möttes handen och munnen varje steg så det uppstår ett litet litet ryck) nu rider denna med något kilo i handen men med ett jämt stöd och hästen är supernöjd, vilket den inte var innan)

Att dra ihop dem är också ett uttryck som gärna blir fel. man drar inte ihop en häst om man kan rida. Man rider ihop den. Och är det någon här inne som vet varför vi samlar och formar våra hästar ??? och vad det innebär? och vad som händer i hästens kropp när vi gör det?

Och att en häst som är mellan hand och skänkel skulle vara stressad är bullshit, det är klart att den kan vara det men en häst som är mellan hand och skänkel, och väl framme för hjälperna är en lydig och avslappnad häst. Alla hästar som rids ihop, i form och samling är mellan hjälperna oavsett om det är en drressyrhäst som går i handen eller en Pleasurehäst på 2.5 m tygel.
Väldigt grovt och enkelt förklarat...

kunde bara inte låta bli, låter nog som ett argt inlägg men det är det absolut inte. ....;):D
/E

Och att en häst som är mellan hand och skänkel skulle vara stressad är bullshit, det är klart att den kan vara det men en häst som är mellan hand och skänkel, och väl framme för hjälperna är en lydig och avslappnad häst.

Här vill jag invända en aning. Det som är stressande för hästen i situationen är inte att den är mellan hand och skänkel som du uttrycker det utan att den får motstridiga signaler (både gas och broms för att uttrycks det enkelt och kort). Det spelar alltså inte så stor roll hur långa tyglarna är, en förhållning är en förhållning. Däremot är det många ryttare (enligt min erfarenhet vill säga, jag har även sett många duktiga ryttare) som vid ridning på kort tygel sitter och håller in hästen hela tiden. Och det kan vara en stressfaktor för hästen.
Vad definitionen på stress i sammanhanget är är också viktigt att känna till. Det är alltså förhöjda kortisolhalter vi talar om, något man inte märker utanpå utan genom blodprov.

Alla hästar har givetvis inte stresssymptom bara för att de rids. Och alla ryttare är inte dåliga ryttare bara för de har kort tygel.
Men all ridning är inte god ridning, och all "god ridning" är inte hästvänlig på det psykiska planet.

Förlåt, jag har PBL-abstinens :D (problembaserat lärande, en mycket rolig inlärningsform!) Älskar att diskutera och älskar vetenskap :D
Jag håller med det du skriver. Och jag ger fulla fan i hur långa eller korta tyglar en ryttare har så länge hästen inte ser obekväm ut.

Och jag ger fulla fan i hur långa eller korta tyglar en ryttare har så länge hästen inte ser obekväm ut.
:bow:

Men, innebär inte all samling att man rider framåt och sen bromsar upp så energin man bygger fram stannar kvar "i" hästen ?
då borde allt samlande arbete vara stressande likaså en halvhalt eller ?!
Eller att det skulle kunna vara stressande hos vissa individer om vi ska vara tydliga ;)

Nu hoppar jag in lite..

Alla signaler ökar ju aktivitetsnivån hos hästen, sen är individen olika känslig för det. Man kan se samma exempel hos människor. Vissa människor tycker det är helt okej att stå i en folksamling ihopklämd bland folk, för andra är det otroligt obehagligt och stressande. :crazy:

Samling i mina ögon är att omvandla rörelseenergin från att bara vara framåt till att istället vara uppåt-framåt. Jag samlar min häst genom att rida den bakifrån fram till min hand, hästen ska alltid kunna lita på att hitta ett mjukt stöd i min hand. Lite som du skrev innan Erik om din elev, det är väl betydligt bättre att ge ett jämnt stöd med en mjuk hand än att hästen själv får leva rabalder och försöka balansera upp sig!?!

Vissa dagar behöver min häst kortare tygel, andra dagar klarar hon av att bära sig själv på lång tygel. Men det som alltid finns är min stadiga mjuka hand som hon kan ta stöd på. För även om tygeln är lång så är det ju ändå min hand som är i andra änden:)

Det är det som är det kluriga med ridning ;)
Samlandet i sig har inget värde för hästen som djurart, utan bara ett syfte för ridningen. I och med att de är flyktdjur, trots all avel och domesticering, blir en "bromsande situation" ett stressmoment.
Det behöver dock inte innebära att alla hästar har skyhöga kortisolnivåer och inte kan hantera det.
För att krångla till det ännu mer säger kortisolnivåerna ingenting om det är positiv eller negativ stress ;) Och djuren (människorna med) kan antingen använda sig av aktiv eller passiv coping för att hantera situationen. Passiv är precis lika "illa" som aktiv.
Vidare kan man fråga sig om stress i sig är något positivt eller negativt. Det är väl knappast rätt att skydda djuren från all stress?

Nu låter det säkert som att jag är emot samling. Det är jag inte. Jag rider till och med så själv! :D Jag har bara som sagt lite diskussionsabstinens och det är ett mycket intressant ämne. Haha, nej nu ska jag nog lugna ner mig lite!

Okej, låter både intressant och realistiskt.
Men en häst med några år på nacken som gått i samling och fått bromsen i lär ju vant sig vid det och tonat ner sin stress... eller menar du att broms och därmed också samling innebär stress för alla hästar ?! det är jag mycket skeptisk till.

Jag minns inte om jag läst någon långtidsstuide eller ålder/erfarenhet i de studier jag läst, men jag kan dra paralleller till andra situationer.
Exempelvis lastning. Det är alltid ett stressmoment, oavsett hur många gånger man lastar.
Jag kan tänka mig att det är lika vid ridning. Det är ju en rent fysiologisk respons, inget medvetet från varken djur eller människa. Däremot kanske kortisolen inte går upp lika högt när hästen är van.

Ska gräva lite mer bland vetenskapen och se om jag hittar något intressant :)
Stress är ett svårt ämne! För som sagt, även om varenda kotte är stressad måste det innebära att stressen är ett problem eller ens oönskad. Man har sett att viss stress kan verka prestationshöjande! Det beror ju som sagt väldigt mycket på hur individen hanterar stressen. Alla upplever ju inte allt likadant.

Tankte bara inflika att det finns Positiv stress och Negativ stress.

Sa bara for att viss muskelspanning pagar (t.ex. samling) behover det inte vara negativ stress alls, utan det handlar nog snarare om vad hasten a) ar van vid b) niva i traningen.

Som jag skrev tidigare - man pressar ju inte ihop en unghast, utan man lirkar fram det (borde iaf) vilket snarare resulterar i en utbildnings skala. Alltsa, vad jag sager, ar att en hast som ofta rids i samling inte behover lida av negativ stress pga samlingen.

Mer allmant till traden:

Balansen i ridningen, till att borja med sitter inte samlingen i sanning i nacken/ryggen utan rumpan/magen pa hasten. Dar kan de lagga sig sjalva, nar de t.ex. leker och/eller "shows off". (Har bilder om det ar intressant att se?) Att studera hastar som samlar sig i frihet ger en indikation till ryttaren vilken form av samling man Sa SMANINGOM nar hasten natt ratt utbildningsskala och dartill har ratt muskelstyrka kan krava.

Det "fel" folk manga ganger gor ar att begara av en hast att den skall "samla sig" som man ar lard att det ska se ut - t.ex. quarter i dressyr dar man ber en naturligt lagstalld hast att bara sig som en hogstalld, eller att be ett halvblod att klara av att bara sig sjalv pa lang tygel och lang/lag i formen for tidigt.

Att be av en hast av t.ex. draghaststyp att ga som en pleasurehast - eftersom vi diskuterar ridning pa lang tygel ar idioti.

Lika sa kan man inte/bor inte oavsett ridstil krava mer av hasten an den klarar av. Att samla, gymnasitsera och jobba pa korta tyglar ar inte av ondo aven om man ar westernryttare (har fler bilder om det ar intressant?) inte ens har pa prarien dar ridningen oftast ar att forflytta sig fran punkt a till punkt b.

Vill vi ha hastar som haller (vilket vi Sjalvklart vill!) kan vi inte ha framtunga hastar, med arslet i Arizona o skallen i alaska. Utan ett visst matt utav naturlig samling sa att saga for att kalra av att parera och balansera upp nar det kravs.

Sa eh ja, min poang ar: Fraga din hast! Ar den nojd och avslappnad, inte har ont eller lasningar, kan skritta pa med hela kroppen och ar lugn och balanserad i de andra gangarterna sa Hejja. Ar den inte det kan det vara dags att se over hur man rider sin hast och om man gor det ut efter hastens forutsattningar - saval utbildningsmassigt som baserat pa hastens exterior :)

Vi har pratat om positiv - negativ stress, och för att krångla till det ännu mer pratade jag även om passiv - aktiv coping.
Det är ett skitintressant ämne!

Apropå ingenting, jag var och red vanlig engelsk dressyr igår. Tränarn påpekade att hon tyckte att hästen föll ut på ytterbogen. Själv tyckte jag han föll inåt.
I fredags red jag akademisk dressyr. Tränarn påpekade att hästen föll in på innerbogen. Själv tyckte jag han gick rätt bra.
Bara för att belysa hur grymt svårt det är med alla olika uppfattningar som finns. Vem har rätt?

Tack så mycket för era svar! verkligen skönt att få uppbackning!
Läget är sådant att i nuläget kan vi inte trava eller galoppera (eller ja, vi får veta det idag när hovslagaren kommer) detta på grund av en skada som hände i augusti som var hovrelaterad. Detta har gjort att precis när vi hade kommit igång med vår inridning fick vi först lägga av med allt i 2 veckor och sen dess bara skrittat. Därför känner jag att det är läge att träna vikthjälper då han inte kan detta alls. När jag har ställt mig frågande till varför det inte tycker att det är bra att han får gå på lång tygel har svaret helt enkelt varit att det är bättre att använda energin till att få honom att gå i form, för då musklar han sig mycket snabbare. Men jag undrar ju då, vill man ha en jättemusklad nordsvensk som inte kan gå på lång tygel, balansera sig själv eller kan vikthjälperna? Nej, det vill inte jag iaf.
Sedan har även jag och min vän upptäckt att han absolut inte gillar att bli tränsad och har blivit hård i munnen. Detta tar jag som en varning att det kan vara bra att lära honom andra sätt att kommunicera än genom munnen. Jag har därför valt att använda ett sidepull. När jag tränsar med detta tar han ner huvudet och bråkas inte alls. Han trivs även jättebra på lång tygel i ridningen och lyssnar bara jag rör tyglarna. Självklart ska man också kunna jobba en häst, men vi är inte där än. Men när jag rider ut i skogen, vill jag ha en trygg och glá häst som kan gå på lång tygel utan att det ska bli några problem. :)
Jag är ensam i min vänkrets om att testa på något än klassisk engelsk ridstil...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 471
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 164
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar