JAG vet om det e mitt fel:S

H

HorsePower_95

Jag och min mamma ska köpa en islandshäst snart och när jag har ridit han på ridskolan innan så har haft lite svårt att tölta med han( jag han är en islandshäst då ):love: Och han kom till sverige för inte så länge sen och jag undrar om det e mitt fel Eller om det är hästens fel för jag fyller 12 snart så det kanske är för att jag inte sitter med så mkt tyngd eller gör rätt skulle gärna vilja ha tips!:) :bow:
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Jag kanske gör fel eller så måset jag lära mig och hästen mera:angel:
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Innan ni köper så kan det ju vara en idé att låta någon kunnig rida hästen och kolla om det är du eller hästen som är problemet. Är det inget problem med tölten skulle jag rek att ta hjälp av en instruktör direkt efter köpet.
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Aha ok men jag är ridvan och sånt men vi har ju redan köpt honom Men TACK SÅ HEMSKT mkt för tipset men jag söker några tips hur jag kan bättra mig:o
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Men kan ni inte låta en duktig ryttare rida för att kolla hästens tölt?
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

boka ridlektioner, antingen rider/åker du med hästen till klubben eller tar ut tränare.. vid första träningenkan du frågaom tränaren vill sitta upp och känna på hästen för att bättre kunna undervisa..

bara för att du kan rida några ridskolehästar på ridskolan betyder inte det att du kan rida ALLA hästar.. alla hästar är olika individer och man måste lära sig att rida varje häst..

men ta hjälp av tränare så kommer du och din mamma att få många härliga år med eran islandshäst!
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Töltar han med andra ryttare?
Håller med om att ta hjälp av tränare. Förmodligen har du inte hittat hästens "knapp" så att säga, och för att hitta den kan du behöva en tränare :) Lycka till!
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Ta ridlektioner för instruktör behöver alla!!!
Låt gärna andra ryttare sitta upp & se hur han rör sig & om han töltar med dem :)
Har du ridit mkt islandshäst förut eller är det här "första gången" ?
Även om isisar också är hästar så är det STOR skillnad på dem & t.ex. en connermara!
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

ta hjälp av tränare. Det är svårt att rida en islandshäst, och spec. rent. /Lina
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Ok men han är nyss från island så han är inet så gammal och kan inet så mkt och andra på mitt stall kan heller inte tölta med den :crazy: Men tack iaf men jag undrar om ni har mera tips om hur jag kan göra han bättre utan att låta andra rida för dom had enog inet heller klarat det :crazy: Men man kanske kan gö nått innan man rider
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Men om han är ung, så är det jättevanligt att han har svårt att tölta.
Det kan ni bara få fram med hjälp av en tränare, om ni båda är oerfarna!

Lycka till med din isis! :love:
Kan du inte visa oss bild föresten? :)
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

skaffa en bra tränare, det är jätteviktigt både för dig o din häst!
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Om nu hästen är ung och andra inte heller kan tölta den, så kanske det är så att hästen inte är töltsatt ännu. Den är kanske inte i balans själv för att kunna tölta. Du behöver med all säkerhet en kunnig tränare som kan hjälpa både dig och hästen att tölta. Det är väldigt vanligt att lämna bort sin unghäst för töltträning. Fundera på det och kolla om det finns någon i ditt stall som känner till någon bra tränare. Ta inte illa upp nu, men det kan vara svårt för dig som inte är så gammal ännu att träna din häst på ett för hästen korrekt sätt. Det är jättesvårt om man inte har den rätta erfarenheten/kunskapen.
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Aa det tror ja med men jag å mamma har bestämt oss för att ta en sån tränare för annars kan vu ju tölta men just fáfnir har lite svårt med det s¨å nån får hjälpa oss med det:P
 
Sv: JAG vet om det e mitt fel:S

Vad bra att ni ska få hjälp. Lycka till och berätta gärna senare om hur det går.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 700
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: soom
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp