Jag tänkte bli westernrytare...

tigerfisken

Trådstartare
... men plötsligt så sluta min vän rida western och började med dressyr.
Själv är jag klassiskt skolad i hoppning och dressyr och tycker att det är kul men så började jag umgås med vänner som red western och blev intresserad. Så flyttade den ena tjejen med sina hästar till ett annat stall och den andra blev lite "fattig" och kanske måste sälja sin häst... och i den vevan så lånade hon min dressyrsadel för att träna hästen i lite dressyr oxå (unghäst så endast lite westerntränad) för att det skulle gå lättare att sälja och tyckte det var så kul att hon nu om hon har möjlighet att ändå behålla hästen kommer att fortsätta rida dressyr i stället och sälja sin westernsadel...
Jaha så ensam står jag då kvar med min två och ett halvtåring, med både en massa engelsk utrustning och nyinköpt westernutrustning och ingen att "hänga på" när jag tänkte börja med westernridning... känns inte lika kul att börja med nåt nytt när man är själv. Alla min andra vänner rider antingen hoppning/dressyr/fälttävlan och jag hade väl tänkt att jag skulle göra lite sånt oxå med min lille pålle, håller på att köra in honom nu till att börja med men sen vet jag inte riktigt i vilken ända jag ska fortsätta... Funderar på att sälja dressyrsadeln till min vän för den ligger så bra på hennes häst och jag tror inte den kommer passa till min, jag sparar pengarna så kan jag köpa en ny senare om jag vill ha en. Tänkte då allts rida in min häst i westernsadeln, är ju ändå ganska skönt att ha en stadig sadel vid inridningen även om jag skolar honom till både dressyr och westernhäst.
Vet inte vad jag vill med tråden, känner mig bara så villrådig, känns trist och meningslöst vilket jag än väljer, kanske borde sälja hästen i stället och ha en massa pengar över varje månad som jag kan handla kläder för...

Sv: Jag tänkte bli westernrytare...

Jag tycker också att du ska sälja hästen och köpa en massa dyra pressenter åt dig själv varje månad istället... Nedå, det tycker jag inte :banana:
Jag tycker du ska fortsätta med western nu när du har fått upp ögonen för det! Det spelar ju ingen roll vad man kallar sin ridning, alla hästar fungerar ju likadant i alla fall. Jag rider, sedan får man kalla stilen vad man vill.
Ta kontakt med en westernklubb i din närhet och åk ut på träningar och träffar! Det är ju ett suveränt tillfälle att träffa nya människor och lära sig något nytt.
jag lovar att hästen inte vet om det heter dressyr eller western eller klassisk dressyr, plocka på dig så mycket som möjligt och spara det som passar dig och din häst.
Själv tränar jag western, dressyr, hoppning, klassisk dressyr och distans i en salig bladning, sedan råkar det bara vara så att westernridningens tävlingsmoment passar mig väldigt bra och därmed så tävlar jag mest där.

Hahaha, vet inte vad jag vill med detta svar... men det kanske inte gör något eftersom du inte visste vad du ville med inlägget heller :bump:
Hoppas att du har fått ut något av detta i alla fall.

Ha det bäst! och tänk inte så mycket, bara rid och njut!

Skit i alla andra..........du ska göra det du vill.
Om man tänkt byta inriktning så gör man ju det för att man hittat nåt man verkligen vill göra......inte vad alla andra vill göra.

Tidigare höll jag på med dressyr men bytte till western för ett och ett halvt år sedan ungefär.
Min vän som också äger stallet jag har mina hästar i gick också över till western.
Hon har kommit längre än mig....min häst har varit skadad i olika perioder så därför har vi kommit efter.
Hon har varit med på SM, HC, RHA och diverse tävlingar............
Detta har betytt att jag har fått rida mycket för mig själv...vi har "glidit" isär inom ridningen och gör den inte gemensamt längre...förutom att vi rider ut i hop nån gång då och då.
Men jag struntar i det.........även om jag är själv så finns ju mitt intresse för westernridningen.
Dressyren var en hobby.....westernridningen har blivit en livsstil mer eller mindre.

Kör på.......du kommer förstå varför man håller på när du väl har börjat.
Strunta i om du är själv eller inte.........Visst...det kan vara lite trist i bland men det jämnar ut sig eller tom överväger det hela i slutändan....för det är verkligen super.

Lycka till........:)

Vad jag känner igen mig! Min kompis o jag började så smått med western, hade tom ute en tränare ngn gång.
Sen hox flux flyttar hon o hästen till dalarna o lämnar mig, snyft.
Jag orkade liksom inte ta tag i detta själv att byta helt utan harvade omkring o fortsatte att rida engelskt eftersom alla andra i stallet gjorde det. O eftersom jag hade en inte så lätt riden häst kände jag inte att jag ville ha hela stallet som publik om jag tog dit en westerntränare.
Ytterligare 2 år gick innan jag satte ut en annons om att jag sökte en westerntränare,
men jag ångrar mig att jag inte tog mig i kragen från början då hade vi varit mycket längre fram än vi är i idag.

Senast ändrad:

Har varit i samma "sits", om det nu kan vara en tröst...så ge inte upp...
Jag har på dessa 7 år inte haft nån "kompis" som håller på m western, så jag har fått söka själv....
Men den som söker, den finner....:)
Det tar naturligtvis lite tid, att komma in i "gemenskapen" i en ny klubb...men man får bjuda till själv en hel del....
Känn efter vad du SJÄLV vill hålla på med och ta kontakt med en klubb, vilket det nu än blir....
Om det blir western, så borde du inte ha problem o hitta en, då du bor i Kalmar?
Gå in på:
http://www.western.nu/
Och Småland/Blekinge...så hittar du säkert en klubb och ha gemenskap i....
Lycka till...

*till alla*
Tack för era uppmuntrande svar :love: . Jag har precis fått reda på att in kompis kommer att sälja sin häst :cry: , satte in annonsen åt henne igår... så jag kommer att bli nästan ensam i stallet helt och hållet. Visst jag har min häst hos min ridlärare men hon jobbar kvällar och jag är oftast i stallet på kvällen då hon oftast släpper ut hästarna och jag in så vi ses inte så mycket. det gör väl iofs inte så mycket just nu när hästen inte rids än, det blir mer arbete till våren när han ska ridas in på riktigt. Men jag har har en annan kompis som kanske ska köpa egen gård (håll tummarna) och då får jag plats hos henne. Hon rider förvisso fättävlan men det gör inte så mycket, huvudsaken är att jag får sällskap (är väldigt sällskapssjuk nämligen...) och då får jag väl se vad jag kommer att inrikta mig mest på. Jag behåller båda sadlarna och all engelsk och westernutrustning tills vidare så får jag se. Dom jag känner som rider western rider för EWR men jag tycker det är lite långt att åka dit så jag ska kolla upp Kalmar, tror jag känner ett par där oxå om jag inte har helt fel. Jag bor ju nästan i Kalmar iaf.
Just nu ska jag ju ändå först köra in det lilla "kräket", han sparkade mig ur vagnen för två månader sedan... sen körde jag dagen efter och det gick bra men jag skadade svanskotan en del och selen gick sönder så jag har inte kört sen dess och ingen har haft tid att hjälpa mig att hålla i honom. Men snart så finns det väl nån ledig som kan hjälpa mig :D .

Samma svar som du redan fått - kontakta närmsta Westernklubb!
När jag började med Western, kände jag ingen annan med den inriktningen utan mina kompisar håller mest på med Islands.
Det har varit lätt att få nya kompisar inom Westernridningen!

Varför välja? Min häst går både western, dressyr och hoppning!

Ärligt talat tror jag det är lättare för en dressyrryttare och dressyrhäst att komma långt i western än tvärt om!
Sedan beror det ju såklart på vilken gren det är! Reiningen är ju quartern outstanding och i pleasure kan det ju en dressyrhäst ha svårt att gå en bra jog där steget ska vara ganska markbundet.

Men det är ju individuellt också från häst till häst/ryttare till ryttare!

Jag rider på samma sätt på min häst oavsett vilken utrustning jag har och visst, jag drar mer åt "westernhållet" då jag tror mycket på eftergift och gå i form utan stöd på tygel.
Som skolad engelskryttare kan det ju ta ett tag innan man vågar släppa allt och lita till 100% på sin häst. (hoppas ni förstår vad jag menar).

Lycka till! Western är jättekul! :banana: (och även dressyr och hoppning)

Har oxå tänkt på att göra en allroundhäst av honom, man behöver ju inte rida särskillt olika som du säger. Jag rider väl in honom likadant hur jag än tänker fortsätta, grunden är ju ändå den samma. Det ska gå att starta, styra och stanna till en början :D

Det är bara att sätta igång att ryta!:D

*Lånar min knapp*

Förresten, tycker ni jag ska börja sitta in honom nu på hösten som två och ett halvt-åring eller ska jag vänta till vintern/våren? Har börjat löshoppa lite nu och longerar lite sporadiskt, har tyvärr ingen rundcolrall och den lille busen springer ifrån mig ibland... Han är van vid att dottern på fyra sitter och skrittar på honom och han har haft sadel och är som jag skrivit innan, nästan inkörd. Vet inte om jag sa köra in honom färdigt först eller börja med inridningen istället.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat