Jag spyr!!

No1

Trådstartare
Har idag för första gången på 15år varit inne i en leksaksaffär.

Jag som får genusångest när jag vandrar förbi barnklädesavdelningar, uppdelade i rosa/blått, är svårt chockad.

Förrutom att flickavdelningen var glittrig och rosa så hittade jag givetvis dockor, sminkhuvuden, barnvagnar, köksredskap mm där.

Men när jag kom till pojkavdelningen :eek:

Köper verkligen människor sådan skit till sina barn?? Svärd och kpistar :eek:
Hur fn går det ihop???
Skurkdräkter, krigsrobotar och en miljard andra innovativa vålds och mördar leksaker.

..och isf.
Varför ge man inte robotar, svärd och kpistar till flickor?
För att de inte vill leka med det?
Vilken tur att ett kön får bestå vettigt då :smirk: medan det andra könet uppmuntras och stimuleras till våldsamma lekar.

Pojkar är ju pojkar, eller hur :angel:

Varför görs inte robotar och kpistar i rosa/lila/rött/glittrigt? Fäster inte rosa på plasten?

När jag kom hem från den fascinerande stunden i leksaksaffären slog jag på kanal 3.
Barnprogram och reklam riktad till barn som sig bör en söndag fm.

Vad ser jag?
Jo, reklam för en dockbebis med tillhörande barnvagn.
Två små söta flickor lekte förtjust och kuttrande med detta.

Så, till min fundering i det ämnet:
Eftersom det inte fanns med en lekande pojke, innebär det att reklammakarna räds att det kan slå så fel att det blir en global bojkott mot leksaken som uppmuntrar till skapandet av homosexualitet?

Finns det någon bransch som väcker mer heta åsikter än barnbranschen??

En bekant ville ha svarta klädesplagg till sin lilla dotter.
Det gick inte att köpa så hon sydde egna....och fick ta emot massor av pikar, frågor och negativa antydningar från omgivningen.
Fan vad sjukt.
 
Sv: Jag spyr!!

Jag tror skillnaderna blir större och större, i alla fall känns det så.

När jag var liten lekte jag med pojkar, ärvde kläder av pojkar. Hade knallpulverpistol och cowboykläder. Ingen sa nåt om det.

Och en brun dockvagn hade jag med. Som jag och min killkompis lekte med mellan pang-pang-lekarna. :)
 
Sv: Jag spyr!!

Jag tror skillnaderna blir större och större, i alla fall känns det så.

När jag var liten lekte jag med pojkar, ärvde kläder av pojkar. Hade knallpulverpistol och cowboykläder. Ingen sa nåt om det.

Och en brun dockvagn hade jag med. Som jag och min killkompis lekte med mellan pang-pang-lekarna. :)

Ja jag vet inte, kanske?

Mina föräldrar var måna om att låta sina barn få välja fritt och jag har både lekt med dockor, sminkhuvuden, spisar, haft radiostyrda bilar/båtar/flygplan.
Jag har varit både lucia, pepparkaksgubbe och tomte, utklädd till både dracula och prinsessa. Jag har aldrig föredragit en viss färg, inte ens idag. Jo, möjligen svart för att se smalare ut :D


Fast jag minns att jag ur det perspektivet var sällsynt jämfört mot mina jämnåriga tjejkompisar. De som hade tillgång till det vis ser som typiska "kill-leksaker", hade bröder.
 
Sv: Jag spyr!!

Ja visst är det osmakligt?
Och så undrar folk varför könsrollerna finns kvar.
Det är ju solklart varför.
För att de hålls vid liv med pengar.
 
Sv: Jag spyr!!

Jag som har en pojke på 4 år och en flicka på dryga året använder ju naturligtvis sonens avlagda kläder till tösen och får ofta höra vilken söt pojke jag har, när hon har blåa och gröna kläder osv. :smirk:

Undrar varför ingen tror att hn är en pjke när hon har röda kläder på sig? Jag är en sådan som oftast köper ganska neutrala kläder till mina barn (men någn söt rosa klänning har nog också slunkit med :angel: ) men många tror att jag shoppar till en flicka när jag köper t ex röda kläder till sonen eller vice versa när dottern får något blått med en bil på.

I leksaksaffären år sonen det HAN vill ha och det är oftast robotar, ´flygplan och bilar. Inte för att han är en pojke eller för att vi tutar i han någt utan för att HAN älskar flygplan, helikoptrar och vapen.
Kanske är det så enkelt att pojkar gillar sådana saker mer än dockor och annat tjafs. Vi har iaf inte uppmuntrat till verken det ena eller dert andra, Skulle han vilja ha en docka skulle han naturligtvis få det.

På dagis går han dck ofta utklädd till prinsessa med kjol och krona på huvudet - till pappans stora förtret :D
 
Sv: Jag spyr!!

Mina barn ska bara få leka med grankottefigurer och klä sig i potatissäckar.

:devil:
 
Sv: Jag spyr!!

J

I leksaksaffären år sonen det HAN vill ha och det är oftast robotar, ´flygplan och bilar. Inte för att han är en pojke eller för att vi tutar i han någt utan för att HAN älskar flygplan, helikoptrar och vapen.
Kanske är det så enkelt att pojkar gillar sådana saker mer än dockor och annat tjafs. Vi har iaf inte uppmuntrat till verken det ena eller dert andra, Skulle han vilja ha en docka skulle han naturligtvis få det.

:D


Fast om alla barn slapp alla dessa intryck?
För idag har väl ungarna inget val, de erbjuds väl inte möjligheten att fritt få hitta sin nisch utan påverkan?
Väljer flickor dockor för att de verkligen vill eller för att de inte vet om något annat för att de omedvetet matats med intryck?

En kvinna i bekantskapskretsen som varit både biståndsarbetare och är uppväxt i afrika (föräldrarna aktiva i kyrkan) bidrar ibland med mkt intressanta reflektioner nu när hon idag själv fått barn här i Sverige.

Hon har bla berättat att när leksaker delats ut i byar så var det ingen könsfixering eller färgfixering när barnen valde ut sina leksaker.
De barnen är rätt fria från intryck ur genusperspektiv mer än att könsrollerna är rätt särskilda åt på primär nivå.

Hon har iaf sett en mer neutral sida där könsroller och barn inte styrs av kommersen. Vilket gör att hon varje dag sliter sitt hår och förbannar att föräldrar lägger energi på att ifrågasätta hennes val men själva låter sig bli styrda av marknadskrafter och konservatism.
Hon är jättekul :D
 
Sv: Jag spyr!!

Jag tycker att fler och fler får upp ögonen för skillnaderna mellan barnattiraljerna. Själv har jag aldrig köpt k-pistar eller andra skjutvapen till mina barn. Min sjuåring fick sin första pickadoll när han fyllde sju i fredags av en tjej som var på kalaset.

Om man tittar på trendiga barnklädesaffärer så har de klara enkla färger med grafiska unisexmönster. Snart kommer kedjorna efter.
 
Sv: Jag spyr!!

Jag tycker att fler och fler får upp ögonen för skillnaderna mellan barnattiraljerna. Själv har jag aldrig köpt k-pistar eller andra skjutvapen till mina barn. Min sjuåring fick sin första pickadoll när han fyllde sju i fredags av en tjej som var på kalaset.

Om man tittar på trendiga barnklädesaffärer så har de klara enkla färger med grafiska unisexmönster. Snart kommer kedjorna efter.[/QUOTE]

Goda nyheter :)!

Liten genuslänk:
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1113076.ab
 
Senast ändrad:
Sv: Jag spyr!!

Ja! Jag har nyss fått upp ögonen för meandi-kläderna! Skitsnygga, bra kvalitet, men tyvärr skitdyra...:crazy:
 
Sv: Jag spyr!!

Vår dotter är två veckor gammal och hon har redan sållats ner med bara rosa, rosa, rosa!

Det är filtar, plädar, kläder och för att inte tala om alla blomsterkvastar och kort som vi fått. De är rosa allesammans!

Hur orkar folk?! är det verkligen så viktigt?!
 
Sv: Jag spyr!!

*kl*

Jag var på barnkalas idag, då kompisens dotter fyller fem. Hon hade önskat sig en bok med bilder på hästar, vilket hon givetvis fick av mig. När hon öppnade paketet så kom jag faktiskt att tänka på buke och de diskussioner som brukar poppa upp här. Jag undrade vad bukefolket skulle tycka om denna könstypiska present till en liten flicka? Borde jag stenas som inte köpte en dunk motorolja istället?
 
Sv: Jag spyr!!

Jag bryr mej inte om att pojkar har blått & flickor rosa, men min son kommer inte få leka med leksaksvapen.Punkt.
 
Sv: Jag spyr!!

Ja leksaksaffärer är hysteriska, och fullständigt sjuka... Förutom det strikta uppdelningen och hysterin i rosa köksatiraljer och städgrejer... Allvarligt talat? Vilket vill ungarna helst ha, saker som ser likadan ut som de vuxnas eller rosa?

Det är otroligt svårt att hålla stånd oxå, Elin önskade sig allt rakt av tills hon blev runt fyra, där helt plötsligt så hade hon "lärt" sig vad som var killsaker/tjejsaker och nej det var inte vi som styrde in henne i de spåren utan det skyller jag helt på reklam och kompisar. Vi har köpt en leksaksbössa, inget som helst konstigt med det, hon vill ju ut och "panga" med pappa när han jagar.

Visst hon har en hel del rosa och "tjej" grejer men överlag så är det en väldig blandning på leksaker och det vi har satsat mest på är duplo, tågbana och utomhus leksaker...

Lillebror leker rakt över med allt, han leker betydligt mycket mer med dockor än vad Elin någonsin gjort, han är även störtförälskad i traktorer, som Elin inte har något större intresse i heller...
Båda två älskar att bygga med lego, laga mat, bygga tågbana och vara ute och jobba i trädgården med oss.
Sen har Elin varit mer facinerad av puzzel än vad Fredrik är, hn älskar istället att måla med vattenfärger, något som Elin kan göra en stund med tröttnar snart.

Så än så länge är de väldigt olika, men inte på tjej-kille vis utan som individer! Men som sagt är Elin väldigt påverkad av vad kompisarna säger, och leker annorlunda beroende på kompisar. Men helt klart bäst leker hon med sin tjejkusin som är otroligt lik henne, fast tuffare, och älskar att köra sin fyrhjuling...
 
Sv: Jag spyr!!

*kl*

Jag var på barnkalas idag, då kompisens dotter fyller fem. Hon hade önskat sig en bok med bilder på hästar, vilket hon givetvis fick av mig. När hon öppnade paketet så kom jag faktiskt att tänka på buke och de diskussioner som brukar poppa upp här. Jag undrade vad bukefolket skulle tycka om denna könstypiska present till en liten flicka? Borde jag stenas som inte köpte en dunk motorolja istället?


Först tänkte jag bara be dig att tänka ett varv till istället för att komma med sådana kommentarer, men sedan tänkte jag själv ett varv till och kom fram till att jag ska försöka förklara för dig hur jag ser på det. Om du ids ta till dig det, vilket du inte verkar ha gjort hittills med tanke på "stenas för könstypisk present"-kommentaren.

Flickan ville ha en bok med hästar. Givetvis köper du då en bok med hästar. Flickan blir glad. Bra! Alla nöjda.
Varför skulle du köpa en dunk motorolja till henne? Ingen människa tycker att det vore en bra idé. Vad har du fått det ifrån?

Vad det hela handlar om är att lika ok som det är att en liten flicka vill ha en hästbok ska det vara att en liten pojke vill ha en hästbok. Byt ut hästbok mot docka eller traktor eller något annat könstypiskt om du vill.
Önskemålet är att barn ska vara mindre styrda av normer och förväntningar från samhälle och produkttillverkare, inte att barn inte ska få de presenter de önskar sig. KAN det verkligen vara så svårt att förstå?
Om din kompis hade haft en son istället, och denne hade önskat sig en häsbok så hade du väl köpt det till honom också? Om det hade varit en lastbil flickan önskade sig, hade hon inte fått det av dig då? Var inte ditt mål att flickan skulle bli glad för sin present? Vore det då inte ganska trevligt om alla barn kunde få växa upp i en mer öppensinnad tillvaro där en flicka inte skulle blivit ifrågasatt för att vilja ha en lastbil, kallad "pojkig" och ansedd lite lustig istället för att bli accepterad för den hon är utan reservationer?
 
Sv: Jag spyr!!

Jodå, givetvis hade hon fått vad hon än önskat sig (inom mina ekonomiska ramar), så även hans söner. De önskade förresten sig presentkort till datorspel senast, och det fick de.

Tack för att du tog dig tid att svara....:bow:
 
Sv: Jag spyr!!

Först tänkte jag bara be dig att tänka ett varv till istället för att komma med sådana kommentarer, men sedan tänkte jag själv ett varv till och kom fram till att jag ska försöka förklara för dig hur jag ser på det. Om du ids ta till dig det, vilket du inte verkar ha gjort hittills med tanke på "stenas för könstypisk present"-kommentaren.

Flickan ville ha en bok med hästar. Givetvis köper du då en bok med hästar. Flickan blir glad. Bra! Alla nöjda.
Varför skulle du köpa en dunk motorolja till henne? Ingen människa tycker att det vore en bra idé. Vad har du fått det ifrån?

Vad det hela handlar om är att lika ok som det är att en liten flicka vill ha en hästbok ska det vara att en liten pojke vill ha en hästbok. Byt ut hästbok mot docka eller traktor eller något annat könstypiskt om du vill.
Önskemålet är att barn ska vara mindre styrda av normer och förväntningar från samhälle och produkttillverkare, inte att barn inte ska få de presenter de önskar sig. KAN det verkligen vara så svårt att förstå?
Om din kompis hade haft en son istället, och denne hade önskat sig en häsbok så hade du väl köpt det till honom också? Om det hade varit en lastbil flickan önskade sig, hade hon inte fått det av dig då? Var inte ditt mål att flickan skulle bli glad för sin present? Vore det då inte ganska trevligt om alla barn kunde få växa upp i en mer öppensinnad tillvaro där en flicka inte skulle blivit ifrågasatt för att vilja ha en lastbil, kallad "pojkig" och ansedd lite lustig istället för att bli accepterad för den hon är utan reservationer?
Det är just precis det här som genustänkande handlar om. :bow:
 
Sv: Jag spyr!!

Jag svarar gärna (kan ju bara svara för hur jag själv tänker). Tack för att du läste (och tog till dig?) Då kanske vi rent av är överens? ;)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp