Jag skulle vilja veta mer om

Comatose

Trådstartare
.. hur och varför man lindar hästens ben. Finns det någon bra sida där man kan läsa om det, eller har någon lust att berätta?

Sv: Jag skulle vilja veta mer om

finns olika anledningar... skador, träning (stödja senor osv)

Jag börjar på mitten, går ner runt kotan (inte i kotleden!) och upp till strax under knä/has. Sen ska man ju inte linda för hårt eller för löst, men det är som allt annat, övning ger färdighet så öva på!! Det kan vara farligt att linda för hårt med framförallt elastiska bandage, fleecebandage är bra då det nästan inte går att linda för hårt. Men som sagt öva på!!!

Man kan linda för att hästen har svaga gaffelband och behöver lite extra stöd vid hårdare träningspass, Vid vrickningar kan man ha lindor på ett kortare tag för att motverka att hästen skal vricka sig igen, då senorna etc har blivit uttänjda. Stallbandage lägger man på under natten för det mästa, för at skapa värme och cirkulation i hästen ben. Det man skall tänka på är att man bara lindar när man känner sig säker, och att man alltid använder padd, annars är risken att det blir senskador etc.

Jag lindar min unghäst med back on track för hon har lite känningar i gaffelbandsfästet vänset fram har jag fått för mig. Och sen för att hålla benen fina, torra och gallfria. Hon tränar rätt hårt så då vill jag göra allt för att minska skador.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V