Jag ska ta montelicens

Djurjouren

Trådstartare
Under över alla under. Jag som är typ montemotståndare nummer 1 har kvalat in min snällaste häst för att kunna ta licens på honom.
Det verkar kul så varför inte. Kvalet gick bra, jag har nästan inte sett nått montelopp men det var en viss klasskillnad på galoppjockeysarna kontra de som bara rider travhästar:angel:
Jockeysarna bara satt i lätt sits och perfekt balans och bara lät hästarna trava :love:
Så duktig vill jag oxå bli, undrar om man måste rida ett par 1000 galoppare för att bli så balanserad ;)
Min nykvalade häst.

Senast ändrad:
Sv: Jag ska ta montelicens

Har de ändrat reglerna så att man måste ha montékval på hästen också nu?

Förra året räckte det med sulkykval för att ha hästen i montékurs hos oss. Däremot för att starta i monté krävs så klart ett kval.

Men du fick ju ett kvitto på att han inte tycker att det är en "pain" att gå under sadel. Jag såg en i tisdags som inte var för förtjust i att vara montéhäst. I värmningen stack den ut genom VARJE utgång den såg. :eek: Däremellan värmdes den i "fullt ös" :crazy:

Balansen kommer tillsammans med musklerna, förutsatt att man har en sadel som man kan rida balanserat i. :idea: Ellt hänger (precis som på hästarne :idea: ) på att du har en muskulatur som orkar bära dig. :) Träna bakdel och lår, det är de musklerna dom behövs mest! ;)

Fast det där kan Montéryttare mycket bättre än mig som är sorgligt avdankad numera med en häst med ryggproblem och tre yngre förmågor. :idea:

Ett tips är att hålla järnkoll på de andra ryttarna för ALLT kan hända, i kurserna händer det nog mer än i loppen. :eek:

ghost skrev:
Fast det där kan Montéryttare mycket bättre än mig som är sorgligt avdankad numera med en häst med ryggproblem och tre yngre förmågor. :idea:

Ett tips är att hålla järnkoll på de andra ryttarna för ALLT kan hända, i kurserna händer det nog mer än i loppen. :eek:

Ånej Ghost.....avdankad kanske men kunskaperna finns kvar och förmågan att förklara :idea:

Förutom Ghost och Montéryttaren finns även Ina 79 här på buke. Henne har jag sett rida lopp. Snyggt och balanserat även om lädren inte var "jockeykorta".

Jag är inte helt säker på att jag tror jockeystilen är bäst för alla hästar även om det ser läckert ut.
Kan inget om monté men det verkar logiskt att anpassa ridstilen efter hästen.....en del hästar kanske går bättre om ryttaren har möjlighet att använda sina skänklar lite mer (ex. vid voltningen eller i kurvor).

Ni montéryttare kanske kan svara:

Har varje ryttare en egen stil oavsett vilken häst man rider eller anpassar man lädren efter hur hästen går och vilka hjälper som behövs ?

Jag rider faktiskt helt olika efter vilken häst jag rider, fast det var ju ett tag sen. :D

Jag har alltid olika längd på stiglädren efter vilken häst jag rider, även vid de tillfällen jag rider (red) vanligt.

En del hästar får man ha vikten på ett sätt på och andra på ett annat.

Nu har jag ju bara ridit monté på kanske 5 stora och ett par ponnyer när jag var ung men det är väääldigt individuellt.

Oj, tack Isz:o
Jag rider med längre läder för att jag helt enkelt inte har balansen, kroppskontrollen eller styrkan att stå i jockeysits, jag är 178 cm lång så det krävs en jäkla massa av de tre ingredienserna om man ska klara den stilen.
Jag tror inte att det är så vanligt att man helt ändrar stil efter vad för häst man rider, kanske kan man ändra lädren något hål men inte mer.

Jag tror att olika hästar funkar olika bra med olika stilar, sen sägs det ju att jockeystilen ska vara den optimala men jag undrar om det verkligen är så??

Jag rider tex. en hingst som behöver mycket hjälp med parerstängerna i lopp, honom tror jag det skulle vara omöjligt att få ett varv runt banan felfritt om man inte har ganska långa läder, då kan man använda benen ist. för stängerna.

Jag kan ju tillägga att jag vill ha nåt mellanting mellan jockey- och vanliga. Jag är inte helt 100 på att jag skulle sitta kver om hästen fick för sig att byta färdriktning i 50 knyck om jag hade jättekorta. :crazy:

Man är ju inte SÅ vältränad. :o

Ina79 skrev:
Jag rider tex. en hingst som behöver mycket hjälp med parerstängerna i lopp, honom tror jag det skulle vara omöjligt att få ett varv runt banan felfritt om man inte har ganska långa läder, då kan man använda benen ist. för stängerna.

Ja det var lite så jag tänkte. Skänklarna måste kunna vara bra att ta till ibland som en hjälp.:idea:

En galoppör använder ju ryggen på ett helt annat sätt än en travare . Min tanke är att galoppören måste ha en jockey som står högre (för att inte störa ryggens rörelser) och följer med i galoppsprången med överkroppen medan benen är still, men en travare använder sin rygg på ett helt annat sätt och då kanske det inte är lika viktigt att stå högt över hästen.
Tvärtom kanske det blir mer balanserat att ha lite längre läder och kunna använda sina skänklar ibland på en travhäst. (mina högst personliga funderingar)

Om jag skulle satsa på monté skulle jag titta mer på de franska montéryttarna än på galoppryttare :cool:

ghost skrev:
Däremellan värmdes den i "fullt ös" :crazy:
Sett många sådana exempel, är inget man VILL se direkt..
Balansen kommer tillsammans med musklerna, förutsatt att man har en sadel som man kan rida balanserat i. :idea: Ellt hänger (precis som på hästarne :idea: ) på att du har en muskulatur som orkar bära dig. :) Träna bakdel och lår, det är de musklerna dom behövs mest! ;)
Och flåset, man behöver kondition

Ja de är i a f fler omstarter ;)

Nja, det där med kondition på ryttaren är jag tveksam till eftersom jag själv klarade att rida hela kursen utan att bil slut in i mål en enda gång. ;)

Jag motionsrider kanske en gång i månaden i skritt när andan faller på (jobbigare med ridkläder) och monté hade jag inte ridit på 25 år.

Jag tror att det har mer med andningsteknik att göra, andas man fel kommer mjölksyran mycket fortare.

Men så klart, om jag hade rökt hade det säkert varit en annan femma, då hade jag nog inte klarat mig på min grundfysik. Eller annars är det så att jag har suveräna grundförutsättningar? :idea: Vem vet? ;)

du har väl de rätta generna;) jag har inte heller tränat jätte mkt, klarar av att rida ett montejobb men jag är synbart trött efteråt, behöver få upp flåset lite ;) men alla är ju olika

jag ändrar både längd på lädren och "ridstil" beroende på hästen.
tex på min ena valack står jag i lättsits m relativt korta läder. på min andra rider jag typ lätt m lite längre läder, mest pga att han är svår att volta med och kan vara allmänt bråkig på banan.
på nya hästar,som jag inte känner har jag alltid lite längre läder, för att vara säker på att jag hålls där if dom börjar bråka...

en nöjd lexi-som kom 3a i montè på bråkmonstret igår (skötte sig faktisk exemplariskt)!!!!!

jag ändrar stiglädren efter vad jag har för häst.
sen använder man ju vikten olika. Vissa hästar trivs bra med vikten längre bak, andra kanske tvärtom osv. Det är så olika på olika hästar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur