Jag ska bli kattägare! *lite frågor*

I

Iglatjarn

På julafton åker vi och hälsar på mina föräldrar, och med oss hem kommer en liten sköldpaddsfärgad hon katt på ca 11 veckor. Hennes mamma och mormor har bägge varit stallkatter hela tiden och man är ju van att sköta dom i stallet. Detta är första katten som vi ska ta inomhus (jag bor inte i stan längre och vill ha sällskap hemma) och helt plötsligt känner jag mig väldigt novis :o
Min sambo har behövt ca 2 månader på sig att vänja sig vid tanken på en katt i huset och går med på detta under förutsättning att om det blir jobbigt så ska hon bort...

Så vi behöver börja med det som är jobbigt i hans värld. Toalett-träning. Hur vänjer man en lite kattunge vid att gå på låda, speciellt som den nu i början av livet mest sprungit utomhus? Fungerar det att "bara byta toalett"? har ni några tips på hur man kan få det att fungera bra?
När börjar dom gå i trappor? Vi har en ganska brant men inklädd trappa ner till gillestugan och jag är rädd att hon ska trilla i den. Fixar dom trappsteg väldigt tidigt eller bör man blockera trappan på något vis?
Hur klarar dom att vara ensamma i början? Vi tar ju hem henne vid jul och är ledig till efter nyår men sen börjar ju arbetet igen. Är lite småorolig att det ska bli lite ensamt för henne i början innan hon blir äldre, kan en radio underlätta kanske (för att få höra ljud/människoprat, det gjorde susen för vår tidigare hundvalp)

funderingar och tips i allmänhet tas tacksamt emot :bow:

http://HalyBailey.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEyOTcxMTE1NiZ0PTExOTYzNzcyMDEmY3VycmltZz0w

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag ska bli kattägare! *lite frågor*

Toaträning brukar sällan behövas. Ställ bara toan på ett lagon undanskymt ställe och håll den ren så brukar dom välja den själva, det är naturligt för katter att gräva ner sina lämningar och vart är det lättare att göra det än i en låda full med sand?;)
Trappan behöver du heller inte oroa dig för, katter är smidiga djur.

Angående att vara ensam så är jag mer tveksam, jobbar ni heltid och är borta 8h/dag tycker jag att det är schysstast mot kissen att skaffa två katter som kan hålla varandra sällskap. Det blir ganska trist för en katt att ligga i en ödslig lägenhet timme ut och timme in.

Tack för svaret!

Jag har som önskemål att vi ska fixa en kattlucka på något bra ställe. Bor i villa och har flera möjligheter vid skrymslen och vrår att installera en lucka. Vi jobbar inte riktigt heltid men självklart blir det tyvärr många ensamma timmar. Hon har iallafall 150 m2 att röra sig på så helt instängd ska hon nog inte bli hoppas vi!

Jag håller med om allt utom huruvida katterna kan vara ensamma hemma eller inte. Jag som jobbar hemma oftast ser knappt ryken av katterna de timmar jag är hemma, de ligger och sover, möjligen förflyttar de sig till ngt varmare och mysigare ställe nån gång då och då. Jag har två katter som INTE har någon glädje av varandra, snarare tvärt om, de håller distans och gjort så i alla år.

Gud va söt hon va! :love:

Jag tror du märker huruvida hon kan vara själv eller inte, vissa katter har inte alls ont av det medans andra mår jätte dåligt av att vara själva, speciellt när dom är så små.

Jag håller med om allt utom huruvida katterna kan vara ensamma hemma eller inte. Jag som jobbar hemma oftast ser knappt ryken av katterna de timmar jag är hemma, de ligger och sover, möjligen förflyttar de sig till ngt varmare och mysigare ställe nån gång då och då. Jag har två katter som INTE har någon glädje av varandra, snarare tvärt om, de håller distans och gjort så i alla år.

Självklart är det induviduellt men jag upplever ändå att många katter föredrar kattsällskap. Man kan t.ex. aldrig ersätta en annan katt vid lek.
Sätt mina katter i relation till dina -dom hänger ihop jämt, sover på samma ställen, är ute och spatserar ihop, äter ihop, leker ihop osv. Tappar dom bort varandra i lägenheten skriker dom högt för att hitta på varandra. Mina skulle inte må lika bra som ensamkatter -dina skulle säkert göra det.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: monster1
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama